Annons

Fotografera under dåliga ljusförhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Har fått förfrågan om att fotografera några bilder för ett företag, bilderna ska tas inomhus med lysrörsljus och i övrigt ganska dåliga ljusförhållanden. Jag funderar på hur jag ska bära mig åt för att få så bra bilder som möjligt. Vill helst inte använda blixt eftersom det blir så rått och kallt ljus, lång slutartid ger oskärpa med människor i bilden, sen vill man ju gärna ha lite mindre slutare så att man får lite längre skärpedjup och skärpa i bilden.

Det jag hade tänkt använda vid fotograferingen är en 400d, sigma 18-50 2,8 EX, ev 430EX samt stativ. Hur brukar ni göra för att få bästa möjliga kvalité om man inte tänker köpa studioblixtar?

Är tacksam för tips!

Dena frågan har dryftats många gånger i forumet så söker du får du hundratals träffar.

Blixt behöver inte alls vli hårda och platta, det beror helt på hur du jobbar med blixten. 430EX är en bra blixt. Kör du blixt behövs inget stativ.

Lär dig hantera blixten, öva innan så kommer det lösa sig garanterat, vill du skoja tilldet ltie så kör du blixten så den syncas i andra ridån, rätt teknik och du får riktigt roliga partybilder!

Kalle_B skrev:
Dena frågan har dryftats många gånger i forumet så söker du får du hundratals träffar.

Blixt behöver inte alls vli hårda och platta, det beror helt på hur du jobbar med blixten. 430EX är en bra blixt. Kör du blixt behövs inget stativ.

Lär dig hantera blixten, öva innan så kommer det lösa sig garanterat, vill du skoja tilldet ltie så kör du blixten så den syncas i andra ridån, rätt teknik och du får riktigt roliga partybilder!

Känner du till någon bra tråd såhär direkt, har sökt runt lite men inte hittat någon riktigt bra tråd som behandlar mina funderingar, men jag använder kanske inte riktigt rätt sökord.

Akta dig för att blanda blixtljus och lysrör. Det blir väldigt konstiga resultat.

Om du ska ta rumsbilder så är det lättast utan blixt.
Prova med olika ISO och bländare (för skärpedjupets skull) Var inte rädd för höga ISO och använd RAW-formatet när du lagrar bilderna.

Stativet är definitivt oumbärligt och underlättar betydligt.

För lite tätare bilder och närbilder kan man använda blixten. Slå den aldrig rakt på utan att använda bouncer. Prova att reflektera den uppåt i taket (i stället för rakt på) och gärna överexponera en aning när blixtljuet är reflekterat.

Jag har stor nytta av en förlängningskabel till blixten som gör att jag kan hålla den en bit ifrån mig och får ett fint riktat ljus mot motivet. Allra helst bör man ha med sig ett paraply eller softbox. Man kan sätta blixten på stativet och handhålla kameran.

Blixtljuset är rent och liknar dagsljus.
Om du får problem med färgbalansen beror det på att du har fel vitbalans. Eller att ljuset refleterats på en färgad yta.
Om man spar bilderna i RAW så går det att justera vitbalansen i redigeringen.

Mvh J O

Tack för ditt svar J O, det var precis sådana tips jag sökte.

Det är i princip så jag gjort tidigare när jag fotograferat inomhus, med varierande resultat. Sist hade jag en människa med i bild och hur jag än gjorde fick jag inen riktig skärpa på honom, men såhär i efterhand borde jag nog skruvat upp ISo från 200 till kanske 800-1600, var ganska rädd för brus.

I går exprimenterade jag lite med blixten och bouncern utöver detta använde jag en reflexskärm för att studsa ljuset och visst det blev lite bättre.

Förlängningskabel till blixten visste jag inte fanns ens en gång en sådan får nog införskaffas.

Får göra efterarbetet i RAW-filerna och justera för lysrören där.

Tack för tipsen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar