Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fotat en del i s/v förr i tiden (numera blir det mest dia) och har då ofta upplevt problem med allt för skarpa kontraster mellan ljust och mörkt i bilderna. Det ljusa har ibland blivit i princip vitt (utan nyanser) och det mörka väldigt mörkt.

Nu är jag sugen på att komma igång med s/v igen.
Vad jag nu är ute efter är en mer nyansrik bild med MYCKET gråtoner och inte så mycket vitt. Så vilken typ av film bör jag använda och vilka generaltabbar skall jag undvika när jag fotar??

Tacksam för alla synpunkter och svar.
 
Skillnaden ligger inte så mycket i filmerna, det är kopiering och framförallt framkallning som styr kontrasten.

Men om du inte labbar själv är ju en C41-film den självskrivnal lösningen. Det är filmer med låg kontrast.
 
Hur vet jag vilka filmer som är C41? Kollar man hos Cyberphoto så syns det inte i beteckningen vilka som är C41. Känner mig totalt vilsen här!
 
Tomas, ditt problem härrör oftast av att man exponerat och framkallat efter tillverkarnas rekommendationer. Tex att exponera Tri-X efter 400ASA är i allmänhet för snålt, och framkalla efter tillverkarnas rekommendationer är i många fall för mycket (för lång tid). Med för snål exponering tappar man detaljer i skuggorna och med för lång framkallning ökas kontrasten och man tappar detaljer i högdagrarna. Man får i dessa fall negativ med för hög kontrast vilka är svåra att göra något vettigt av i mörkrummet och där man inte kan få fram den där sköna tonskalan med krämiga gråa toner.

Tex Tri-X kan exponeras efter 250ASA och framkallningen kan dras ned i runda slängar en 20%. Men dessa justeringar beror på många saker, tex vilken framkallare man använder, vilken agiteringsteknik, vilket vatten man har i kommunen samt sist och inte minst vilken kontrast (eller omfång) objektet har som man fotograferar. En solig dag skapar större kontraster mellan skugga och belysta delar, för att få med hela omfånget måste man drar ner framkallningstiden. Vid muliga dagar kanske man måste göra tvärtom, dvs öka framkallningstiden.

Om du vill plocka fram den fulla tonskalan på dina negativ (för det måste börja där) rekommenderar jag dig att leta fram en kopia av Kjellbergs bok som heter (nu blev jag osäker) något med "svartvit teknik I" eller något sånt. Den är slutsåld sedan länge så det blir att kopiera bibblans ex eller leta på något antikvariat. Förståelsen för både materialet och processen behandlas. Bla lär han ut "femfingersmetoden" som är ett enkelt och kraftfullt sätt att arbeta med svartvitt material och få med så gott som hela tonskalan i motivet ned på film.
 
Fransmeister skrev:
Hur vet jag vilka filmer som är C41? Kollar man hos Cyberphoto så syns det inte i beteckningen vilka som är C41. Känner mig totalt vilsen här!

Som jag har förstått det är det inte alla tillverkare som gör svartvit C41-film. Men åtminstone kodak gör det och kollar du svartvit kodakfilm på cyberphoto så finns det en egen kategori som heter C41, där finns två sorter att välja på. Själv har jag några rullar av den ena sorten i kylen som väntar på att få provas. Ska bli spännande att se resultatet!

/Tomas
 
Några svartvita filmer som framkallas i C41:
Ilford XP2
Kodak T400CN
Kodak Portra 400BW
Kodak Black & White 400 nånting
Konica VX400

Jag har inte själv använt dessa filmer på väldigt länge men när jag gjorde det sist var det XP2. Den filmen har den mest neutrala basen som krockar minst med multigradefilter om man kopierar själv. Vet dock inte hur stor praktisk betydelse det har egentligen eftersom jag aldrig provat att kopiera från en Kodakfilm.

Portran tror jag har samma basfärg som vanlig färgportra vilket gör att förmodligen fler labb kan kopiera den neutral på färgpapper.
 
Jag har använt Kodak 400 C-41 (CN tror jag den heter) i somras. Tycker det mest negativa var det kraftiga gulsticket som blev på kopiorna men negativen var fina. Både Tänkaren och Fundersam bland mina kritikbilder är tagna med den filmen och scannade direkt från kopiorna.
/Lotta
 
Har noterat att de flesta mixar ganska mycket med ISO talet när de fotar. Kan någon förklara hur det funkar mer exakt? Utgå från att jag har en ASA400 film.
 
M.Pertman har skrivit en bra artikel om pressning. Själv pressar jag närapå alltid 1-3 steg då det rör sig om mycket naken hud och även porträttbilder brukar jag öka 1/3-2/3 steg beroende på belysning. Mycket beror det på att jag bara använder spotlights och sånt provisoriskt i min "Hemmastudio" fast även ute i mulet väder brukar det ju behöva ökas ibland. Använder nästan uteslutande Tri-x.
/Lotta
 
Pär Lundqvist:s bok "Landskapsfotografering" har jag själv utgått ifrån när jag jobbar med svartvitt. Sedan Finns "Mörkrumsteknik för fotografer" av Andersson och Osvalds som är riktigt bra. En annan bok är "The Negativ" av Ansel Adams. Vill du djupdyka ordentligt så är "The Zonesystem" av Phil Davis ett hett tips. Ett annat är att gå en kurs. Studio 10:an i Trollhättan har s/v-kurser med zonsysteminriktning med riktigt bra kurslitteratur till, finns att köpa löst för övrigt.
 
Fransmeister skrev:
Har noterat att de flesta mixar ganska mycket med ISO talet när de fotar. Kan någon förklara hur det funkar mer exakt? Utgå från att jag har en ASA400 film.
Det är enkelt; man använder skuggorna som referens. Om de är på plats faller ofta resten av skalan in där den ska. Sänk ISO-talet om du vill öka detaljer i skuggorna och tvärtom. De ljusa partierna styr du vid framkallningen (ökad framkallning ger ökad kontrast och tvärtom).

Man kan gräva ner sig ordentligt i det här men gör det inte konstigare än vad det är. Man prioriterar ofta skuggdetaljer eftersom man inte kan trolla fram dem om de inte finns på negativet. Ett utgångsvärde så gott som något är att halvera ISO-talet. Det enda sättet att ta reda på det är genom egna tester...

Lär dig sedan att göra snygga förstoring för det spelar ingen roll om du har snygga negativ om du inte kan göra dem rättvisa. Dessutom kan dåliga negativ till viss del räddas vid förstoringen.

När du har gjort några förstoringar så börjar du att få en känsla för kontrasten och då kan du också börja med att ändra framkallningstiden efter dina behov.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar