Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera sin egna själ

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Tror ni att det går, att fånga sin egna själ på bild?

Är det någon som försökt och kan visa bilden?

Nope, den är så mörk att ingen blixt i världen kan lysa upp så mkt att den hamnar på bild. ;)

/Flå't... är trött så jag kunde inte låta bli att skämta... :)

Jag har ambitionen att ta många fler bilder som känns som "jag" på ett mycket personligt plan, inte bilder tänkta att imponera på andra på något sätt, utan enbart och endast för att fånga min egna själ på bild (om det nu är möjligt).

Hur ser ni på saken? är det intressant eller bara "blaj"?

"Blaj" för den som inte känner dig privat. Jag gillar din tanke, men jag tror inte att bilder av min själv skulle ge dig något eftersom att du inte vet vem jag är.

Tanken med att visa en bild är väl just det att visa något av sig själv som man inte kan uttrycka med ord.

Om man inte är dömande så kan man ägna sig åt att enbart ta in synintrycken och njuta av dem, utan att behöva värdera överhuvudtaget.

edit: Det var tanken från min sida med dessa bilder, att enbart titta på dem utan att döma och jag vill mycket gärna se andra visa sina personliga bilder.

sagan skrev:
Tanken med att visa en bild är väl just det att visa något av sig själv som man inte kan uttrycka med ord.

Om man inte är dömande så kan man ägna sig åt att enbart ta in synintrycken och njuta av dem, utan att behöva värdera överhuvudtaget.

Point taken! :)

/Har inte på mig de konstnärliga glasögonen "idag"...

En av de första bilderna jag la ut på fs speglade väldigt bra hur jag mådde under den perioden. För någon annan är det väll rörelseoskärpa man ser, men för mig skulle det nog kunna vara min själ som fångats, hur som helst var bilden mkt personlig, fast på senaste tiden har det dykt upp så många liknande bilder att den inte känns så personlig längre.

Alla mina bilder är iofs personliga, det är ju de allt handlar om, för att försöka hitta sin egen stil måste man väll vara personlig? eller kanske inte alltid, man vill ju alltid att bilderna man skapar ska beröra någon...på något viss...det kan man ju lyckas med utan att bilden är personlig...flumflum detta kan man fundera länge på. intressant disskussion.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=231142

btw själen väger visst 21gram.

OldSchool skrev:
En av de första bilderna jag la ut på fs speglade väldigt bra hur jag mådde under den perioden. För någon annan är det väll rörelseoskärpa man ser, men för mig skulle det nog kunna vara min själ som fångats, hur som helst var bilden mkt personlig, fast på senaste tiden har det dykt upp så många liknande bilder att den inte känns så personlig längre.
Mycket bra och dramatisk bild...den ger starkt intryck.

OldSchool skrev:
Alla mina bilder är iofs personliga, det är ju de allt handlar om, för att försöka hitta sin egen stil måste man väll vara personlig? eller kanske inte alltid, man vill ju alltid att bilderna man skapar ska beröra någon...på något viss...det kan man ju lyckas med utan att bilden är personlig...flumflum detta kan man fundera länge på. intressant disskussion.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=231142

btw själen väger visst 21gram.
Det känns iaf för mig, som det är stor skillnad när man tar en "bra bild" och när man tar en bild enbart och endast för sin egen skull för att det är den bilden man själv vill ta helt och hållet, utan minsta tanke på att den ska gillas av andra.

Jag tycker det är sorgligt att man (läs: jag) ofta tänker på vad andra ska tycka, istället för att enbart och endast lita på vad man själv vill göra.

Jag vill alltid känna att jag tar bilden för att jag känner att bilden är den jag vill ta helt oavsätt vad andra tycker, tyvärr är det inte helt lätt att leva upp till...men jag försöker.

Hur upplever ni det?

Kim har du tänkt på att den sista bilden du länka till ser ut som en demon(inre elle yttre) liknande varelse som svävar ovanför kvisten? detta gör genast bilden till något mkt mörkare än man vid första anblick ser, iaf för mig.

Lite Ot, men endå.

OldSchool skrev:
Kim har du tänkt på att den sista bilden du länka till ser ut som en demon(inre elle yttre) liknande varelse som svävar ovanför kvisten? detta gör genast bilden till något mkt mörkare än man vid första anblick ser, iaf för mig.

Lite Ot, men endå.
Men det är ju så...

Man har både mörka och ljusa sidor och man måste lära sig att leva med samtliga sidor av sig själv om man ska kunna må bra.

Jag har (precis som alla andra) positiva och negativa egenskaper/sidor...livet (som jag ser det) är att lära sig hantera och acceptera sina olika sidor och på så sätt få ut så mycket som möjligt av livet.

Jag vill ta bilder för min egen skull, och bara för min egen skull. men endå har jag struntat i att lägga ut hel del bilder..

Jag bryr mig nog ganska mkt vad andra tycker, speciellt fotografer som jag själv beundrar.
egentligen borde man väll strunta i den dära känslan av att tveka inför att lägga ut de där bilderna.

Men det är inte så lätt alltid. fast vad är det värsta som kan hända, egentligen... att man inte får några kommentarer på bilden.

Men om bilden är bara för mig och ingen annan, då behöver jag ju egentligen inte visa den för någon annan....fast endå jag vill ju att någon annan ska tycka om den(kan det ha med bekräftelse att göra)...någon som förstår mig :D

Jag vill ta bilder för min egen skull och enbart för min egna skull...samtidigt som jag vill att andra ska förstå och uppskatta dem :D

Jag tror och hoppas att det inte är i motsatsförhållande till varandra.

Jag tror att om man enbart riktar in sig på att tillfredställa publiken så blir man snabbt bortglömd.

Säger jag att min själ varierar detta till något lugnare som detta t ex så blir jag kanske tokförklarad.. men iaf, de två totalt olika bilderna illustrerar nog ändå måendet för stunden då jag tog dem (inte samma dag alltså;))

Jag fotar ofta p g a mitt mående och mina tankar, men de mest personliga bilderna har jag valt att aldrig visa, utan mer gjort dem bara för min egen skull.

Senast ändrad:
Som jag ser på konst (och fotografering är konst) så handlar det om att visa sig själv och vem man är.

När man döljer sig själv och anpassar sina bilder till vad publiken säger sig vilja ha, det är då man gör fotograferingen (eller vilken annan konstform som helst) till något billigt och själlöst.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto