Annons

Fotografera rörligt? (Inomhus)

Produkter
(logga in för att koppla)
markörpilen som du kallar den för reglerar ljuset så att bilden inte blir över eller underexponerad, vilket är bra på denna bilden. ljuset är bra för att vara i en ridanläggning.

Men för att få hästen att bli skarp och "frusen" utan den där rörelse oskärpan så måste en kompromiss göras eller skaffa nytt objektiv.

I detta fall är det slutartiden som är avgörande. Du Måste få en slutartid som är tillräckligt snabb för att frysa bilden. sedan får man kompromissa med övriga inställningar.

Skulle detta inte gå har man 3 alternativ kvar.

1. Köpa ljusstarkare objektiv.
2. Panorera (följa med motivet med kameran så att du motverkar motivets rörelse.
3. Acceptera en underexponerad bild och sedan öka exponeringen i ett bildredigerings program under förutsättning att du har fotograferat i RAW format.

En till

Här har jag bytt objektiv till mitt sigma 70-200mm samma inställningar som korten innan.
Något bättre men inte bra.
Länk till objektivet.
http://www.scandinavianphoto.se/?36248
Det är lättare att se vad det är då tänkte jag.

Bilagor

• img_2597.jpg
    img_2597.jpg
    42.5 KB · Visningar: 271
eller använda blixt helt enkelt. Men se til latt ha en blixt med högt ledtal om du inte kan komma nära motivet. jag vet inte heller om det är så smart med blixt och hästar, det vet nog du bättre än jag.

Tänk på att du med Sigma-objektivet bör ha en slutartid på högst 1/300-del för att undvika rörelseoskärpa.

Vad har du för exponeringstid med Sigmat?

Här har du faktiskt följt med motivet lite, medvetet eller inte. Du ser att ryttaren är skarp, men inte benen på hästen. detta beror på att hela motivet rör sig såpass långsamt att din rörelse med kameran uppväger frammåt rörelsen men benen på hästen rör sig fortare så då blir benen suddiga.

Detta är beviset att du fotograferar med för LÅNG slutar tid. Om du fotograferar med kortare tid får du en genomskarp bild.

Utebild

För att trösta mig och inte knäckamig helt måsta jag avsluta dagen med att knäppa några kort UTE på min son när han blåste såpbubblor.

De blev jätteläckra.

Samma inställnigar som de andra fast jag har ändrat ISO och slutartid.

Bilagor

• img_2623.jpg
    img_2623.jpg
    49.8 KB · Visningar: 261
Ställ in kameran så att du har ISO 1600 eller 3200 (H). Ställ sedan funktionsratten på "Av" och vrid på "pekfingerratten" tills det står 2,8 i displayen (om du har 70-200 på kameran). Då kommer du att få den kortaste möjliga slutartid med de ljusförhållanden du har för tillfället.

Vet inte men lågt

var det..följe dina anvisningar med slutartid =exponeringstid om jag fattat det rätt. detta med markören i sökaren... den var så nära mitten som möjligt.

Du kan enkelt ta reda på vilken slutartid du har haft genom högerklicka på filen, välja "Egenskaper", klicka på fliken "Sammanfattning" och därefter klicka på knappen "Avanceerat". Om du använder Windows XP alltså.

Ovanstående måste göras på originalbilden, inte bilden som du har lagt upp i forumet eftersom "Save for web" tar bort bildens Exif-data.

En tumregel som man bör försöka hålla för att undvika rörelseoskärpa är att ha en slutartid som är densamma som objektivets brännvidd. Eller kort och gott: 1/f där f motsvarar brännvidden.

Usch

Detta blev rena grekiskan för mig... fölåt men jag är så ny på detta. Har som sagt alltid kört med helautomatic.
Men det var jättebra att jag fick redan på tipset hur jag får fram slutartiden på bilden...och ja, jag har xp.

boris.bonasin skrev:
Du kan enkelt ta reda på vilken slutartid du har haft genom högerklicka på filen, välja "Egenskaper", klicka på fliken "Sammanfattning" och därefter klicka på knappen "Avanceerat". Om du använder Windows XP alltså.

Ovanstående måste göras på originalbilden, inte bilden som du har lagt upp i forumet eftersom "Save for web" tar bort bildens Exif-data.

En tumregel som man bör försöka hålla för att undvika rörelseoskärpa är att ha en slutartid som är densamma som objektivets brännvidd. Eller kort och gott: 1/f där f motsvarar brännvidden.

här kommer det info

Denna bild tog jag nyss inomhus i dunkelt ljus... slänger ut den här på en gång så ni får se.
Skickar med i nästa mess infon till bilden.
Jag har nu bytt till sigma objektivet och har ändrat till ISO 3200 resten får ni tyda åt mig istället eftersom ni läster av infon bättre än jag.

Bilagor

• img_2695.jpg
    img_2695.jpg
    41.1 KB · Visningar: 300
även här har du för kort tid om du vull ha en helt "fryst" bild. Du ser att ena benet har rörelse oskärpa. Jag ser att du har egentligen inga problem med att fotografera med hyfsade ljusförhållanden. Då funkar det där jag sa om markören i mitten. Men som denna bilden och i ridhuset så är ljuset fördåligt för att kunna fotografera med dom slutartider som du får.

Prova och ta ett kort där slutartiden får vara det primära och sedan reglerar du med ISO och bländare för att få markören så nära mitten som möjligt.

sllutartiden bör vara på runt /500 dels sekund.

1/15 dels sekund! det är görlångsamt dels för frihandsfotografering och foto av rörliga motiv!! ett under att du inte har fått mer oskärpa med tanke på att du troligtvis inte använder stativ

Här ser du varför du har fått en oskarp bild. Du har använt brännvidden 103mm och exponeringstiden 1/15 vilket är alldeles för långsam tid. I detta fall borde du ha använt en slutartid på 1/125s för att undvika rörelseoskärpa.

Alltså närmaste tid över använd brännvidd. Och en sak till försök att använda ISO 200 så långt det går. Höga ISO försämrar bildens kvalitet genom att det blir en massa brus. Det är endast när ljuset inte räcker till som du bör skruva upp ISO.

Olsin skrev:
Ställ in kameran så att du har ISO 1600 eller 3200 (H). Ställ sedan funktionsratten på "Av" och vrid på "pekfingerratten" tills det står 2,8 i displayen (om du har 70-200 på kameran). Då kommer du att få den kortaste möjliga slutartid med de ljusförhållanden du har för tillfället.

Prova detta, det funkar för mig. Det blir precis som Tage skriver, kameran ställer automatiskt in den kortaste slutartiden som går. Jag har fotograferat i en bowlinghall med dessa inställningar och fått ett hyfsat resultat. Jag har iof en 350D men det borde funka bra med 20D också.

Vad skulle jag göra utan er....!

Tack för tipset ... detta kommer ta mig evigheters evigheter att komma förbi...!

För jag fattar absolut nada...!!
Jag som tyckte jag var så duktig och lyckades snappa upp detta men att jag ändrade ISO:n och slutartiden efter markören....men nu är jag lika borta igen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar