Annons

Fotografera rörligt? (Inomhus)

Produkter
(logga in för att koppla)

shd

Aktiv medlem
Har köpt en Canon Eos 20D och alla mina bilder inomhus (Fotograferar mycket i Tex ridhus, rörliga objekt) blir suddiga Vad ska jag ha för inställningar, för att få fason på detta ...hästar är ju inte det lättast att fånga på bild.
Jag har alltid fotat med helautomatic så detta är nytt för mig.
Någon som vill förbarma sig över en amatörs nybörjarmisstag?

Bilagor

• img_2313a.jpg
    img_2313a.jpg
    50.7 KB · Visningar: 905
Skruva upp till ISO 1600 eller 3200 om det behövs och använd bländarautomatik, dvs du sätter en lämplig tid, t ex 1/250, och låter kameran välja en lämplig bländare. Hur som helst verkar det som du behöver en snabbare exponeringstid för att slippa rörelseoskärpa.

Edit: det förutsätter att du har ljusstarka objektiv.

Senast ändrad:
Ridhus har oftast extremt dålig belysning, och hästar rör sig snabbt. Detta gör att du måste gå upp i ett högt ISO-värde (1600 eller 3200 förmodligen) och använda ett så ljusstarkt objektiv som möjligt.

Jag gissar att du köpte kameran med objektivet 18-55 mm som har en ljusstyrka mellan 3,5 och 5,6. Det är helt enkelt inte tillräckligt i de ljusförhållanden som råder i ett ridhus.

Försök att få tag på ett 50mm f/1,8. Det är ett billigt objektiv som är skarpt och det funkar nog utmärkt för hästfoto. Med full öppning får du dock inte mycket skärpedjup, så det gäller att sätta skärpan rätt (manuellt).

En sak till: när du fotograferar hoppande hästar (eller andra hoppande föremål), försök att "fånga" dem när de är så högt som möjligt - då står de nästan still en stund, och det kan bli skarpt även på något längre slutartider :)

japp bara att hålla med dom andra, men tänk på detta:

Snabb slutartid! (viktigt)

Ta seriebildtagning! så kan du välja bort de kort som inte blir bra och chansen till minst ett bra kort ökar.

Plåta i RAW! Då kan du efteråt fixa till bla exponeringen och Färgtemperaturen som torde vara väldigt viktigt för denna typ av fotografering.

Du kan tom under exponera något för att få snabbare tid och sedan öka exponeringen via RAW filen. Detta är lanske inget man ska rekomendera, men är det kris så är det.

//Kalle

Seriebildstagning skulle jag undvika - det är viktigare att tajma exponeringen. Med seriebilder brukar man få en bild av motivet på väg upp och en med motivet på väg ner igen.

Med en digitalkamera har man råd att testa mycket, och då går det att lära sig när man ska trycka för att fånga bilden i rätt ögonblick (när hästen är som högst i hoppet om ljuset inte räcker).

Jag har ett 17-85 objektiv och ett Sigma 70-200

Jag har ett canon 17-85 och ett Sigma 70-200 objektiv jag har fotat bilden jag visar här med 17-85 objektivet.

Förlåt mig men jag hänger inte riktigt med eftersom jag alltid kört med helautomatic så behöver jag lite mer info.
Jag har en knapp där det står Drive/ISO på och i läget ISO (hoppas jag det är) så stannar den på 1600 lägsta jag kna välja är 100 och drive... där får jag välja mellan 30" upp till 8000.

Känner mig heldum ...men jag måste ju lära mig.

Ps. jag är inte blond...skämt och sido..

jo du har delvis rätt, men med tanke på att luftfärden för en häst som hoppar över hinder torde vara minst 3 sek så får man med seriebildtagning alltså minst 9 bilder och minst 3 kort borde vara ungefär på gränsen till viktlösheten och ett av dom 3 borde vara på mitten. Visst, inget är exakt, men med seriebildtagning så får man trots allt 3bilder/sek

Är det ett Sigma 70-20072,8 du har så borde det kunna fungera bra om du skruvar upp till ISO 1600 eller 3200.

Ju högre ISO desto snabbare slutartid och det är vad du eftersträvar i det här fallet.

Om det är ett objektiv med bländarintervallet 4,0-5,6 blir det värre, om det överhuvudtaget går att få tillräckligt snabba slutartider med ett sånt intervall.

ISO=ljuskänsligheten på din sensor

högt ISO värde gör att du kan fotografera med kortare tid i mörkare omgivning eftersom sensorn blir mer ljuskänslig.

30" - 8000 måste vara slutartiden... efter 30sek kommer bulbläget va?

ju snabbare slutartid ju mindre tid exponeras sensorn för ljus och du får skarpare bilder på rörligar emotiv. Men ju kortare tid du har slutaren öppen desto ljusare måste det vara i omgivningen

Ni är så hjälpsamma

Tack denna respons väntade jag mig aldrig!!
Jag som tvekade om jag skulle väga lägga in min fråga.
Tyckte att det kändes så pinsamt att ta upp detta hos er, där alla är så otroligt duktiga.

Måste verkligen sätta mig in i detta nu och lära mig detta från grunden... nu är det inte att "bara" bränna av en bild längre.

Alla tips är hjältligt välkomna.

//Eliza

Bilagor

• img_1697a.jpg
    img_1697a.jpg
    22.7 KB · Visningar: 808
man skulle kunna förenkla det hela väldigt mkt och säga att det är en ekvation där slutartiden+ bländaren+ISOtalet=perfekt exponering.

ändrar du slutartiden så ändras även exponeringen och måste då korrigera någon av dom andra faktorerna.

Minskar du på den ena får du öka på det andra så det går jämt upp.

Men inte alltid man vill ha ett "perfekt resultat"
men basic så är det så det fungerar och som jag sa så är ISO inget man brukar ändra så ofta, enbart unfer vissa ljusförhållanden

Re: Jag har ett 17-85 objektiv och ett Sigma 70-200

shd skrev:

Jag har en knapp där det står Drive/ISO på och i läget ISO (hoppas jag det är) så stannar den på 1600 lägsta jag kna välja är 100 och drive... där får jag välja mellan 30" upp till 8000.

Med lite extra pill, så kan du få ISO 3200 på en Canon EOS 20D:
I menyerna finns det "Egen programmering (C. Fn)" där nummer 8 är "ISO pressning". Om du ställer om den till "1:på", så kan du vrida ett snäpp till efter 1600 till H, vilket är ISO 3200.

Tackar tackar

ska till ridhuset i morgon igen och prova.
Ska lägga ut bildern ajag tog i dag och berätta lite om dem så ni får se.
Har inte själv hunnit titta på dem i datorn än.

stämmer

30" - 8000 måste vara slutartiden... efter 30sek kommer bulbläget va?

Japp det stämmer

Här kommer det bilder

Jag har varit och fotat i ridhuset i dag igen och även ute.
Här kommer första bilden tagen med mitt canon 17-85 objektiv.
Eftersom jag är så dålig på detta skriver jag länken till kameran och objektivet här. http://www.scandinavianphoto.se/?504117
Så ser ni vad det är jag har.
Bilden är tagen med ISO 1600 och väldigt låg slutartid. (Så låg att markörpinnen i kameran pekar i mitten på skalan.) autofocus inställd och al focus inställd. Vet inte mer vad jag kan berätta om bilden förutom att jag knäppte hela serier när hästarna hoppade och ingen blev i närheten av bra.

Bilagor

• img_2547.jpg
    img_2547.jpg
    58 KB · Visningar: 275
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar