Annons

Fotografera ping pong?

Produkter
(logga in för att koppla)

digitalaflaesk

Aktiv medlem
Jag ska fotografera en vän som spelar pingis. Men vilka inställningar skall jag använda, jag vill helst frysa bilden. Antar att jag måste använda iso 1600 för det finns ingen chans för mig att använda blixt och med en slutartid på 1/200 och mindre.
Någon som fotograferat något liknande som kan ge mig något tips?

digitalaflaesk skrev:
Jag ska fotografera en vän som spelar pingis. Men vilka inställningar skall jag använda, jag vill helst frysa bilden. Antar att jag måste använda iso 1600 för det finns ingen chans för mig att använda blixt och med en slutartid på 1/200 och mindre.

att använda en kort synctid när du plåtar med blixt är helt ok så länge det inte är många andra ljuskällor i rummet... kolla gärna in min bild 1/200dels sekund så får du ett handfast exempel :)

Jag har tagit en del ping-pong bilder.
Till exempel den här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/476226.htm?set=lp

Jag kör med ett ljusstarkt 50mm objektiv.
1/125 i slutartid brukar funka ganska ok. Då får du en skön rörelseoskärpa på "racketarmen".

Lägg ut resultaten (inte i pingismatchen utan bilderna), det ska bli kul att se.

Hej hej!

Här är lite bilder jag tog från läktaren på SOC i Malmö 2003.

http://www.akessonphotography.com/priv/soc/

Ja, vad ska man säga, kul ibland med bilder med rörorelsoskärpa så mitt tips är att testa och laborera lite fram och tillbaka. Vill man frysa ska man nog upp i 1/400 eller så. 70-200/2.8 på ISO 1600 passar nog rätt bra.

SOC är kul, tyvärr kom dom riktiga stjärnorna till Göteborg i år, för dom håller sig hemma och spelar på kinesiska touren, som är bättre än intrenationella Pro touren.... Fick i alla fall tillfälle att prata lie med bordtennis legenden Liu Guoliang.

Jag fotade en dag på SOC i Göteborg för ett par veckor sedan, har dock inte lagt ut några bilder på FS.
Jag körde med canons 100-300 och oftast på bländare 5,6 och upptäckte att det var riktigt svårt att få bra tider, fick t o m gå upp på ISO 3200 ibland.
Att fota med blixt under pågåede match är strängligen förbjudet, det finns inget jobbigare än att få en blixt i nyllet när man spelar.

Mvh Hampus

Beror väldigt mycket på vilken belysning de har i hallen. Kan vara både lätt och svårt. Har bara fotat bordtennis en gång och då var problemet snarare att man satt så långt ifrån uppe på läktaren.

Här är några bilder tagna på långt avstånd (med inställnigarna givet av EXIF-datat under - ISO800 om jag inte missminner mig)
http://peffis.com/msgstore/17878_1115203768_email/stilstudie.jpg
http://peffis.com/msgstore/14469_1115131608_email/thanks.jpg

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D70
Image Date: 2005:05:03 09:39:32
Flash Used: No
Focal Length: 110.0mm (35mm equivalent: 165mm)
Exposure Time: 0.0063 s (1/160)
Aperture: f/3.2

digitalaflaesk skrev:

Det heter Bordtennis!! ;)

/B

Ps.
Inga tips tyvärr,
utgångsdatum passerat för dylika! ;)
Plåtade Kjell Johansson,
nå'n som kommer ihåg honom?
han spelade mot kineser i Eriksdalshallen...
SOC...!? kan det ha hetat så då..??

Ps.2. Några år tidigare, fick jag slå några bollar mot en av kineserna..
inte alls kul!! :(

Re: Re: Fotografera ping pong?

På kinesiska heter det ping pong, eller ping pang qiu om man ska va riktigt petig, eller 乒乓球 om man vill skriva med kinesiska tecken, och man kan ju få skriva på vilket språk man vill....

Benganbus skrev:
Det heter Bordtennis!! ;)

/B

Ps.
Inga tips tyvärr,
utgångsdatum passerat för dylika! ;)
Plåtade Kjell Johansson,
nå'n som kommer ihåg honom?
han spelade mot kineser i Eriksdalshallen...
SOC...!? kan det ha hetat så då..??

Ps.2. Några år tidigare, fick jag slå några bollar mot en av kineserna..
inte alls kul!! :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar