Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på Hockey/Fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)
Har gått igenom korten nu och inte var det många bra där. Men ska läsa på lite mer om hockeyfoto, och dit och ta mer kort.

Hockey är utan tvekan en av de svåraste sporter jag fotat och det tog tid i början för mig att hitta rätt inställningar, men ju mer man provade desto mer nöjd blev man med bilderna. Träningar är heller inte alla gånger det roligaste att fota, det har jag lärt mig genom åren. Blir sällan några roliga bilder tycker jag.

Ett tips är att om du behöver prova fota matcher, gå på juniormatcher och fota. Det brukar sällan vara några problem att bara gå dit och fota, men vill du vara säker på att det inte är några problem kan du ju åtminstone höra av dig till föreningen innan match. I Skellefteå har du ju både J20 och J18 på hög nivå och det är kanonbra träning om man vill fota hockey.
 
Hockey är utan tvekan en av de svåraste sporter jag fotat och det tog tid i början för mig att hitta rätt inställningar, men ju mer man provade desto mer nöjd blev man med bilderna. Träningar är heller inte alla gånger det roligaste att fota, det har jag lärt mig genom åren. Blir sällan några roliga bilder tycker jag.

Ett tips är att om du behöver prova fota matcher, gå på juniormatcher och fota. Det brukar sällan vara några problem att bara gå dit och fota, men vill du vara säker på att det inte är några problem kan du ju åtminstone höra av dig till föreningen innan match. I Skellefteå har du ju både J20 och J18 på hög nivå och det är kanonbra träning om man vill fota hockey.

När det gäller inställningar för just Hockey kör jag med följande "recept"
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm

Ovanpå detta så använder jag "följande" AF/servoläge för AF.
Samt att jag enbart använder mittpunkten för fokus.

Sedan är det träning, träning och åter träning som gäller :)
 
Jag blev medbjuden på MIF-Nybro (allsvensk ishockey) förra veckan och tänkte att det skulle vara kul att fota. Knallade runt med min D700 och 70-210 objektiv på ryggen och ingen sade någonting. Lyckades ta ett antal helt ok bilder från läktaren och restauranten.
Efter första pausen kom jag lite sent tillbaka efter ett 2min för långt baruppehåll, då fick vi stå och vänta på en paus för att sätta oss. Där stog även ett antal pressfotografer och fotade, dom tittade lite snett på mig när jag ställde mig bland dom och fotade men ingen av arrangörerna sade ett ord.
Matchen sändes i TV4-sport så ljuset var rätt starkt så jag kunde utan problem fota med f4.
Märkte dock här att träning definitivt inte skulle skada och jag tror jag lärde mig en hel del under matchens gång och 430 bilder. :)

Håller på och "framkallar" bilderna nu, så jag återkommer nog med en länk till fotoalbumet jag lägger upp lite senare.

/Karl
 
Jag blev medbjuden på MIF-Nybro (allsvensk ishockey) förra veckan och tänkte att det skulle vara kul att fota. Knallade runt med min D700 och 70-210 objektiv på ryggen och ingen sade någonting. Lyckades ta ett antal helt ok bilder från läktaren och restauranten.

Jag har personligen inga som helst problem med att folk tar med sig sina kameror och tar bilder på matcherna.
Tvärtom

Men det är mitt absoluta råd att fråga om lov först.
Det är mer än en person som fått problem när det inte frågat först.
Vad som gäller varierar en hel del.

Det är dock sällan problem om man har frågat snällt först.
Samt att se till att inte vara i vägen, och att respektera ordningsregler som att inte stå i gångar (en säkerhetsrisk ifall en utrymning blir nödvändig).

Efter första pausen kom jag lite sent tillbaka efter ett 2min för långt baruppehåll, då fick vi stå och vänta på en paus för att sätta oss. Där stog även ett antal pressfotografer och fotade, dom tittade lite snett på mig när jag ställde mig bland dom och fotade men ingen av arrangörerna sade ett ord.
Måste säga att jag har full förståelse för att fotograferna kan ha blivit irriterade.
Att ställa sig på fotoplatser som är till för ackrediterade fotografer, utan att själv vara ackrediterad är något som jag bestämt tycker är högst olämpligt.

Orsaken är att de(/vi) som är ackrediterade har ett jobb att göra.
Det är helt enkelt deras arbetsplats.
Om flera personer ur publiken, med fotointresse skulle börja göra som du skulle yrkes/frilans-fotograferna snabbt få en omöjlig situation.

Det är rätt vanligt att det ät trångt som det är på fotoplatserna, dessutom blir man allt annat än rik som frilansare.

Jag har inget emot konkurrens, eller att fotointresserade får chansen att testa på sportfoto, tvärtom.
Men båda jag och mina "kollegor" uppskattar om vi får chansen att göra vårt jobb så bra som möjligt :)

För den som vill testa på/utveckla sportfotografering så rekomenderar jag de tips som jag skrivit om tidigare i den här tråden.

I mån av tid så försöker jag att hjälpa till med tips och råd.
Ibland kan det dock ta tid innan jag hinner att svara.

Håller på och "framkallar" bilderna nu, så jag återkommer nog med en länk till fotoalbumet jag lägger upp lite senare.
Såg just länken.
En riktigt bra start tycker jag.
Rent tekniskt så är dina bilder underexponerade.
Någon bild har också viss rörelseoskärpa.

När det gäller inställningar för hockey så arbetar jag efter Olsins "recept":
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm
Lycka till med framtida fotograferande :)
/Daniel.
 
Men det är mitt absoluta råd att fråga om lov först.
Det är mer än en person som fått problem när det inte frågat först.
Vad som gäller varierar en hel del.
Jag hade faktiskt tänkt fråga men efter att ha surfat runt på MIF och Malmöarenas hemsidor i 10min utan att hitta någon som helst informaiton om var man skulle vända sig, bestämde jag mig för att ta en rövare. Det har jag gjort många gånger och ett antal av dom gångerna har jag fått gå tillbaka till bilen med fotoutrustningen. Har dock aldrig stött på sura miner från någon.

Måste säga att jag har full förståelse för att fotograferna kan ha blivit irriterade.
Att ställa sig på fotoplatser som är till för ackrediterade fotografer, utan att själv vara ackrediterad är något som jag bestämt tycker är högst olämpligt.
Jag stog ett steg bakom och vi var minst 20pers som stog där och väntade på att få gå och sätta oss. Jag var nog definitivt inte den som störde fotograferna mest.
Det var arrangörerna som hänvisade oss att vänta där.

Såg just länken.
En riktigt bra start tycker jag.
Rent tekniskt så är dina bilder underexponerade.
Någon bild har också viss rörelseoskärpa.
Tack, jo jag har läst sidan nu men hade inte då. Körde på 1/250sek så visst fick många bilder rörelseoskärpa.

/Karl
 
Jag hade faktiskt tänkt fråga men efter att ha surfat runt på MIF och Malmöarenas hemsidor i 10min utan att hitta någon som helst informaiton om var man skulle vända sig, bestämde jag mig för att ta en rövare. Det har jag gjort många gånger och ett antal av dom gångerna har jag fått gå tillbaka till bilen med fotoutrustningen. Har dock aldrig stött på sura miner från någon.

http://www.malmoredhawks.com/ klicka sedan på Press :)

Där hittar du rätt person att fråga.

I övrigt har du har nog haft mer tur än vad både jag och andra haft.
Innan jag började att frilansa, så hade jag vid ett tillfälle muntligt tillstånd från pressansvarig på ett ställe.
Men blev trots detta, av en vakt förbjuden att fotografera på den plats där jag var. Jag vet att jag inte är ensam om detta med att vakter stoppar fotografer från läktare eller liknande.

På elitnivå brukar det ofta finnas ett uttryckligt förbud mot fotografering på biljetter eller liknande.
Visst är det så att det ofta går bra, även om man inte frågat först.
Men, risken finns att du ombeds att lämna kameran under matchen, alt blir utkörd. Det händer faktiskt ibland.

Det man ska leta efter i första hand är pressansvarig.
Det är alltid de som håller i ackrediteringar, och därför de som har bäst koll för vad "vanliga besökare" får göra och inte gällande fotografering.
Hittar man inte kontaktinfo till pressansvarig är det lämpligast att fråga någon på "expiditionen"/kontoret. Kan de inte svara så vet de vem som är rätt person att ta kontakt med.

Anledningen till att jag bestämt rekommenderar att man frågar först är att det besvarar både dig själv och andra risken för onödiga problem och irritation.
På lite lägre nivåer så kan det dessutom leda till att man får tillgång till en "riktig" fotoplats om man har lite tur.
Frågar man snällt, och förklarar vad man ska använda bilderna till är det väldigt sällan något problem.
Ett annat tips är att fråga via mail och skriva ut svaret ifall någon vakt/publikvärd dyker upp och har åsikter.

Jag stog ett steg bakom och vi var minst 20pers som stog där och väntade på att få gå och sätta oss. Jag var nog definitivt inte den som störde fotograferna mest.
Det var arrangörerna som hänvisade oss att vänta där.

Jag missförstod dig där, får be om ursäkt för det :)

Tror dock att du förstår de arbetande fotografernas irritation, och deras önskan om att inte bli störda i onödan.

Tack, jo jag har läst sidan nu men hade inte då. Körde på 1/250sek så visst fick många bilder rörelseoskärpa.
Om vi till att börja med bortser från att bilderna är något underexponerade (gissar på ca 1 helsteg), så skulle du med samma ISO och med bländare 2,8 få rätt slutartid. Dvs 1/500, dessutom så skulle du behöva höja ISOt en del för att få rätt exponering.

Det är lätt för nybörjaren att tro att en slutartid på 1/250 räcker, för att sedan undra vad rörelseoskörpan beror på.
Har själv gjort precis samma misstag när jag skulle testa hockey-fotografering de första gångerna.
Jag har verkligen lärt mig den hårda vägen att bländare 4 väldigt sällan räcker inomhus för sportfoto. En dyr lärdom i jämförelse med att jag hade skaffat rätt objektiv från första början.

Lycka till med din fotografering framöver :)
/Daniel.
 
Elitnivå är bara att glömma om man inte har ett uppdrag från en tidning eller liknande.

Vill man träna på fotot så är det inga problem att få tillstånd i division 1 och lägre. Dom flesta (alla jag frågat) är bara glada om någon kommer och fotar och hjälper gärna till med tips om var man får och inte får stå. Inte sällan finns det t.o.m en kopp kaffe i pausen tillsammans med funktionärerna om man är lite trevlig och pratar med folk. Tricket är bara att fråga i förväg, ring eller maila till hemmalagets kansli så hjälper dom till, dyker man upp oanmäld i entrén kan det bli lite förvirrat och då kan folk i dörren säga nej för säkerhets skull.
 
@Anders

Bra där! :)
Ett riktigt bra tips som brukar funka utmärkt!

Du uttrycker vad jag villa ha sagt bätttre/tydligare än vad jag gjorde i föregående inlägg :)

Sedan har jag iofs påpekat samma sak som du tidigare i tråden ;)

Vill dock passa på att komma med ett litet tips gällande just hockey.
Alla lag i ES (elitserien) har någon form av juniorverksamhet.
Deras matcher spelas ofta i samma arena som A-lagets matcher (dock inte alltid).
Dessa matcher brukar ha gratis intresse, och ett minimalt media-intresse.
Varför det ofta går bra att fotografera.
Men som alltid bör man fråga pressansvarig först.

Glöm bara inte att man som fotograf bör uppträda så neutralt som möjligt.
Även om man råkar ha starka sympatier för det ena laget.
 
Elitnivå är bara att glömma om man inte har ett uppdrag från en tidning eller liknande.

Vill man träna på fotot så är det inga problem att få tillstånd i division 1 och lägre. Dom flesta (alla jag frågat) är bara glada om någon kommer och fotar och hjälper gärna till med tips om var man får och inte får stå. Inte sällan finns det t.o.m en kopp kaffe i pausen tillsammans med funktionärerna om man är lite trevlig och pratar med folk. Tricket är bara att fråga i förväg, ring eller maila till hemmalagets kansli så hjälper dom till, dyker man upp oanmäld i entrén kan det bli lite förvirrat och då kan folk i dörren säga nej för säkerhets skull.

Det jag fotade var Allsvensk hockey. Vare sig MIF eller Malmöarena hade någon som helst information vare sig på hemsidorna, biljetten eller information vid entrén om att fotografering inte skulle vara tillåten. Jag dolde aldrig kameran och vakterna vare sig vid entrén till bygnaden, entrén till sittplatsen eller entrén till restauranten höjde ens ett litet ögonbryn åt min kamera.

Håller dock med om att det är bättre att fråga, jag har som sagt vid ett flertal tillfällen blivit nekad att komma in och en gång blivit tvingad att gå och lägga in kameran i garderoben.

Fast vad gör man då, jo man tar upp mobilen och fotar lite med den. Inte samma resultat men ändå helt ok som minne av arrangemanget.

Fotat med mobilen efter att ha blivit nekad att komma in med systemkameran.
http://www.gilen.ch/bilder/Europe/

/Karl
 
Om vi till att börja med bortser från att bilderna är något underexponerade (gissar på ca 1 helsteg), så skulle du med samma ISO och med bländare 2,8 få rätt slutartid. Dvs 1/500, dessutom så skulle du behöva höja ISOt en del för att få rätt exponering.

Det är lätt för nybörjaren att tro att en slutartid på 1/250 räcker, för att sedan undra vad rörelseoskörpan beror på.
Har själv gjort precis samma misstag när jag skulle testa hockey-fotografering de första gångerna.
Jag har verkligen lärt mig den hårda vägen att bländare 4 väldigt sällan räcker inomhus för sportfoto. En dyr lärdom i jämförelse med att jag hade skaffat rätt objektiv från första början.

Lycka till med din fotografering framöver :)
/Daniel.

Med min Nikon D700 hade jag varit klart nöjd med resultatet av ISO 3200, så jag grämer mig att jag körde med dom inställningarna jag gjorde. Fast lite nybörjarmisstag får man väl räkna med i början.

/Karl
 
Med min Nikon D700 hade jag varit klart nöjd med resultatet av ISO 3200, så jag grämer mig att jag körde med dom inställningarna jag gjorde. Fast lite nybörjarmisstag får man väl räkna med i början.
Just det faktum att du har en D700 gör att du klarar dig betydligt bättre med bländare 4 än vad som är brukligt.
I framtiden så kommer behovet av bländare 2,8 för inomhus sportfoto med största säkerhet inte gälla på något kameramärke.
Men för majoriteten så är 2,8 helt klart det som krävs i de flesta hallar.
Sedan är det oftast bättre ljus i hockey-arenor än på andra ställen.
En orsak är att isen reflekterar ljuset, och därför så "återvinns" det befintliga ljuset.
Just reflektionerna gör dock att det är näst intill omöjligt att få rätt exponering med annat än helmanuella inställningar.

/D.
 
Manuella inställningar är helt klar det enda som fungerar bra för hockey, dels pga isen, dels pga att olika lags matchdräkter kan lura exponeringsmätaren rejält också. Fota en match där ena laget har vita dräkter och andra laget svart, mot vit is, och det blir problem. :)

Enda kruxet kan vara att ljusnivån kan variera en hel del t.ex. mellan mitten av plan och ut i hörnen.Nyare hallar med modern belysning brukar vara OK, men äldre hallar kan vara jobbiga med riktigt mörka områden på planen. Då får man välja lite var på planen man vill ha rätt exponering, eller vara snabb och kompensera.
 
Manuella inställningar är helt klar det enda som fungerar bra för hockey, dels pga isen,..

Enda kruxet kan vara att ljusnivån kan variera en hel del t.ex. mellan mitten av plan och ut i hörnen.Nyare hallar med modern belysning brukar vara OK, men äldre hallar kan vara jobbiga med riktigt mörka områden på planen. Då får man välja lite var på planen man vill ha rätt exponering, eller vara snabb och kompensera.

Brukar själv köra med RAW, dels för att det ger mindre brus i största allmänhet.
Dels för att det går att efterjustera exponeringen med minimala förluster.
Även i ES-hallarna brukar det finnas skillnader på 0,3-0,5 steg.
 
Det jag fotade var Allsvensk hockey.
Vare sig MIF eller Malmöarena hade någon som helst information vare sig på hemsidorna, biljetten eller information vid entrén om att fotografering inte skulle vara tillåten.
Till att börja med så har jag råkoll på vad som gäller i Hockeyns Elitserie.
Där råder det i grunden fotoförbud för alla utom ackrediterade fotografer.
Och för att få ackreditering så krävs både pressleg och en större mer känd uppdragsgivare. Annars är det helt omöjligt att få ackreditering.
Detta enligt de gemensamma regler som finns för alla ES-lag, och som upprättats av Hockeyligan centralt.

Däremot så brukar det gå att få tillstånd för att använda systemkamera om man frågar snällt, trots det generella förbudet.
Kompaktkameror är det sällan något problem med över huvud taget (även om det finns tillfällen när personer fått lämna ifrån sig även dessa, men det är helt klar mer ovanligt).

Jag är till 99% säker att samma sak gäller alla lag i hockeyns Allsvenska.
Skulle gissa på att det är Redhawks som är slarviga med informationen.
Vet av egen erfarnehet att Malmö Redhawks tillämpar förfarandet med ackreditering (första gången jag någonsin fotograferade ishockey var just i Malmö för två år sedan, då hade jag kontakter och uppdragsgivare som gjorde att jag fick ackreditering utan problem).

När det gäller elitfotboll så finns vissa regler som gäller både Allsvenska och Superettan.
Det är att det krävs ackreditering, och att för att få möjlighet att fotografera på planen så krävs det dessutom att man har på sig en fotoväst (finns alltid hos klubbarna) för att över huvud taget komma ut på planen (säkerhetsskäl).

Det är över huvud taget bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
Ju fler som "chansar" och tar med sig systemkamera utan att fråga, dessto troligare är det att reglerna skärps och blir hårdare.

Tilläggas kan att jag numera alltid fixar ackreditering när jag fotograferar sport.
Vill jag bara vara åskådare lämnar jag kameran hemma ;)
Framför allt så har jag aldrig fotograferat utan att fråga, vilket faktiskt hjälpt mig på vägen i min karriär som frilansande sportfotograf.

Genom att uppträda vänligt och att uppföra sig på ett seriöst sätt får man mer respekt och bättre hjälp tillbaks i slutändan.
Får man ett nej (vilket brukar ske sällan) så är det bara att acceptera det och försöka någon annanstans.

Precis som Anders så har jag fått hjälp med bra fotoplatser på lägre nivåer, och ett trevligt bemötande. Just pga att jag frågat vänligt.
 
Såg just länken.
En riktigt bra start tycker jag.
Rent tekniskt så är dina bilder underexponerade.
Någon bild har också viss rörelseoskärpa.

Tack för den feedbacken, har precis kalibrerat skärmen och sett att den faktiskt var ett halvt steg för ljus. Har exponerat om några av bilderna och updaterat min sida.
Körde på f4 1/250sek och auto-iso, och min D700 underexponerade bilderna isnitt 1.5steg (min 0.7, max 2).

/Karl
 
Tack för den feedbacken, har precis kalibrerat skärmen och sett att den faktiskt var ett halvt steg för ljus. Har exponerat om några av bilderna och updaterat min sida.
Körde på f4 1/250sek och auto-iso, och min D700 underexponerade bilderna isnitt 1.5steg (min 0.7, max 2).

/Karl
Jo, olika former av automatik brukar leda till underexponering med ca 1-1,5 steg.
Det är helmanuellt som gäller, och slutartider på 1/500 om du vill slippa rörelseoskärpa, 1/400 kan funka som en kompromiss, men längre är slutartider än så ska helt klart undvikas om det går.

Det bästa sättet att hitta rätt exponering är att ställa in största bländare, slutartid på 1/500 och sedan ändra ISO tills dess att histogrammet ser bra ut.
 
Jo, olika former av automatik brukar leda till underexponering med ca 1-1,5 steg.
Det är helmanuellt som gäller, och slutartider på 1/500 om du vill slippa rörelseoskärpa, 1/400 kan funka som en kompromiss, men längre är slutartider än så ska helt klart undvikas om det går.

Det bästa sättet att hitta rätt exponering är att ställa in största bländare, slutartid på 1/500 och sedan ändra ISO tills dess att histogrammet ser bra ut.

Som tur var är 1-1.5 steg inte värre än att man kan korrigera det om man fotat RAW. Fast som alltid är det alltid bäst att göra rätt från början.
Slutaren skall definitivt inte behöva vara öppen lika länge nästa gång jag fotar hockey, sorgligt nog tar det nog dock ett tag innan jag får nästa chans.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.