Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på fester

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuffle

Medlem
Hej
Jag har fått förtroendet på skolan att vara fotograf under våra aktiviteter och sittningar, nu behöver jag lite hjälp ifrån er.

Hur lyckas man ta bilder under t.ex. sittningar eller fester som inte blir jätteljusa på grund av blixten på kameran? Jag vill inte att personerna ska bli jätteljusa vilket de har en tendens att bli nu, men fortfarande vill man att människorna ska bli skarpa.

Skulle det kunna hjälpa med en extern blixt som man riktar lite uppåt?

MvH Robin
 
Absolut, det är en väldig skillnad på den inbyggda och den externa. Tänk bara på att det inte funkar så bra att rikta blixten upp i taket om du står i en hall där det är högt i tak...
 
När jag höll på med sånt så hade jag bara min kompaktkamera med inbyggd, men jag lyckades bra ändå tycker jag. Du blir mer flexibel om du lär dig använda den inbyggda vid tillfällen då den känns för klen.
 
Inbyggd blixt, speciellt på kompaktkameror har nog lite kort räckvidd på sittningar (eller sitz som vi säger i Finland). Blir lätt att det närmaste är utbränt medan det blir svart efter ett par meter när man fotograferar bord.

Brukar nog bara använda min Powershot A85 på fest, tycker 300D:n är lite klumpig om man vill ha plats för en bordsdam. Betyder ju ISO200 maximalt, och då ska man nog se till att inte underexponera.

Försök använda så mycket naturligt ljus som möjligt, gå ner så mycket som möjligt i slutartid (1/20 typ) och blixt på.
 
Snuffle skrev:
Hej
Jag har fått förtroendet på skolan att vara fotograf under våra aktiviteter och sittningar, nu behöver jag lite hjälp ifrån er.

Hur lyckas man ta bilder under t.ex. sittningar eller fester som inte blir jätteljusa på grund av blixten på kameran? Jag vill inte att personerna ska bli jätteljusa vilket de har en tendens att bli nu, men fortfarande vill man att människorna ska bli skarpa.

Skulle det kunna hjälpa med en extern blixt som man riktar lite uppåt?

MvH Robin
Den metod jag använt med mycket bra resultat för tiotusentals bilder av den typen du beskriver är men en vinklingsbar blixt på kameran som du antingen vinklar rakt upp, eller frammåt uppåt (den lyser upp bakgrunden bättre då). Du behöver också en gummisnodd och en bit vit kartong du sätter på blixten (På ovansidan av blixten innan du vinklar upp den). Eftersom kartongen ligger längs med blixten och blixten slår ganska brett kommer kartongan att bli upplyst och reflektera en del av ljuset rakt fram. Det fungerar som upplättning, så att inte alla ansikten får mörka skuggor runt ögonen (om allt ljus kommer från taket). Har du en blixt med en liten inbyggd upplättningeblixt så behöver du ingen kartongbit (vikt printerpapper funkar också bra).

En varning för konstiga tak dock. Ibland är taken inte vita.....då får du väldigt färgat ljus... Ibland sitter det galler och rör i taket som kan kasta trista skuggor. Flera gånger har jag drabbats av hopplösa tak, och då har man tyvärr inte mycket val än att låte blixten gå rakt på. Du kan också glömma taket om du t.ex. skulle fota i Globen...innan ljuset nått taket och kommit ner igen är det inte mycket kvar...
 
Jag har någon gång tejpat fast skrivarpapper till en lite framåtböjd strut, ungefär som beskrivet ovan, riktat blixten lite framåt men nästan rakt upp. Meningen var att pappret skulle reflektera det mesta av ljuset. Taket var svart, så det hjälpte inte mycket. Det blev riktigt schysst, i kombination med ganska lång tid (1/8) för att få med något av det befintliga ljuset. Nackdelen är att det ser lite hemmasnickrat ut och att ekipaget blir en halveter högt.
 
Funkar fint att plåta fester med den innbyggda blixten. Att plåta människor går bra, blir kanske inte så bra på längre avstånd. Med TTL och EV steg kan man labborera fram bra bilder.

Klart att en SB-600/800 slår det mesta men att bara plåta några människor tycker jag är lite overkill. På Nikon använder jag ofta A läget med EV kompensation och blixt på andra ridån. Här är en typisk mingelbild 1/100 f5 38mm ISO 400 iofs i M läge. En liten nackdel med den inbyggda blixten är röda ögon men det tar ca 2min att åtgärda i PS.
 

Bilagor

  • sabrina_och_tess.jpg
    sabrina_och_tess.jpg
    84.3 KB · Visningar: 862
Vik ett A4-dubbelt och fäst framför blixten, gärna med lite vinkel så att en del ljus går upp mot taket. Det ser skitdumt ut men ger en otrolig skillnad. Ljuset blir mycket bättre, inte alls lika hårt som blixtljus rakt framifrån brukar ge. Akta så du inte sätter pappret direkt på blixten...då kan det lukta bränt efter ett tag.
 
Snuffle skrev:


Hur lyckas man ta bilder under t.ex. sittningar eller fester som inte blir jätteljusa på grund av blixten på kameran? Jag vill inte att personerna ska bli jätteljusa vilket de har en tendens att bli nu, men fortfarande vill man att människorna ska bli skarpa.

Skulle det kunna hjälpa med en extern blixt som man riktar lite uppåt?

MvH Robin

Nej, det räcker inte med en blixt som man riktar lite uppåt. Vad som krävs är kunskap och sen skadar det inte med en extern blixt. Följer du bara råden här ovanför får du inte dina partybilder du är ute efter. Inga bilder blir bättre av prylar om man inte vet hur man gör och det var det du frågade om.
ör att inte få kritvita blixtbilder utan med mer partymys (antar jag att du menar?) är grunden en ganska lång slutartid för att få med bakgrundsljus från omgivningen och sen upplättingsblixt för att få folket skarpt. Ingen fara att anväda uppåt en halv sekund i slutartid. Om studentekonomin är skral kan det fungera med den inbyggda i nödfall. Läs på och exprimentera hemma innan du går på partaj! Lycka till! Prova och sök på mingel i forumen så får du massor av tips och bildexemplel.
Lite blixtkunskap: http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.