Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera människor och publicera på internet

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade en diskussion idag med en arbetskollega som påstår att man inte får lägga ut bilder på internet (facebook med flera) på andra människor om de inte godkänt det, hon påstod t ex att det är hon som äger bilden om det är på henne. Vad är det som gäller? Vad jag vet så får man visst både fotografera okända och lägga ut bilden på internet, däremot ska man väl vara försiktig när det gäller barn, att fråga föräldrarna först innan man fotar. Hjälp mig att reda ut detta
Bente

Hade en diskussion idag med en arbetskollega som påstår att man inte får lägga ut bilder på internet (facebook med flera) på andra människor om de inte godkänt det, hon påstod t ex att det är hon som äger bilden om det är på henne. Vad är det som gäller? Vad jag vet så får man visst både fotografera okända och lägga ut bilden på internet, däremot ska man väl vara försiktig när det gäller barn, att fråga föräldrarna först innan man fotar. Hjälp mig att reda ut detta
Bente

För icke kommersiellt syfte får man fotografera på allmänplats och lägga upp bilderna. Ska det däremot användas för mode eller reklam måste personerna på bilden ge medgivande. I alla fall vad jag vet.

I det offentliga rummet har man rätt att fotografera vad som helst, i stort, utom när det är ett skyddsobjekt. Beskrivs i ordningslagen mer utförligt.
Rätten till bilden har den som trycker ned avtryckaren på kameran om ingen annan överenskommelse ingås genom kontrakt eller dylikt. Beskrivs i lagen om upphovsrätt........(kommer inte ihåg hela namnet på lagen)
Om man publicerar bild/er på enskild person eller personer i ett syfte att misskreditera de/dem riskerar man att bli åtalad om avbildade personer polisanmäler publiceringen.

Man bör nog tänka sig för innan man lägger ut bilder på internet.

Kollegan har helt fel. Hon äger inte någon bild bara för att hon syns på den. Den som fotograferar är upphovsman och kan sälja eller ge bort rättigheter till bilden.

Det skulle få väldigt märkliga konsekvenser ifall den som syns på en bild äger den. Riktigt knasigt blir det om man tänker på vem som avgör vad som får hända med en bild med väldigt många människor på eller en bild som visar/avslöjar någon viktig nyhetshändelse men personerna som syns inte vill synas/bli avslöjade.

Man får fotografera och publicera nästan vad som helst så länge det inte är i ett kommersiellt sammanhang.

Hjälp mig att reda ut detta
Bente
Din kompis har, som framgått av tidigare inlägg, helt fel. Du får plåta vem du vill (deras ålder spelar ingen roll) när, var och hur du vill -- så länge inte den som äger/bestämmer över platsen uttryckligen förbjuder dig. Och du får publicera vilka bilder du vill var du vill. Det finns bara två undantag:

1. Du får inte publicera bilder på internet som kan uppfattas som kränkande. Vilka bilder det är? Tja, det är svårt att säga exakt. Om man tänker sig att dina kompisar blir asfulla på en fest och har sex med varandra i soffan så ska du kanske inte lägga ut bilderna på Facebook. Men om de bara är fulla och glada och har fåniga hattar på sig bryter du inga lagar.

2. Du får inte använda bild på en igenkännbar person i reklam utan personens uttryckliga tillstånd.

... Om man tänker sig att dina kompisar blir asfulla på en fest och har sex med varandra i soffan så ska du kanske inte lägga ut bilderna på Facebook. Men om de bara är fulla och glada och har fåniga hattar på sig bryter du inga lagar ...
Som vanligt blir det lite olika tolkningar på vad man får och inte får göra.

Av en slump har just datainspektionen tagit detta med berusade personer som ett exempel, men självklart skriver de "... kan vara kränkande ..." för att öppna för fler tolkningar :)

Är det tillåtet att publicera foton av andra på Internet?

1. Du får inte publicera bilder på internet som kan uppfattas som kränkande. Vilka bilder det är? Tja, det är svårt att säga exakt. Om man tänker sig att dina kompisar blir asfulla på en fest och har sex med varandra i soffan så ska du kanske inte lägga ut bilderna på Facebook. Men om de bara är fulla och glada och har fåniga hattar på sig bryter du inga lagar.
Fast, det är ju bara kränkande om dom själva tycker det. Tycker dom att det är helt ok att det finns bilder när dom har sex på nätet så är ju inget brott begånget. Annars skulle nog bla porrbranschen få det svettigt... Sen finns det ju rimliga gränser för vad som kan anses vara kränkande också, blir jag fotad och har fula strumpor som man kan ana mellan jeans och skor så lär jag aldrig få igenom det som kränkande om jag drar det till domstol.

Kan bara hålla med övriga. Det är bara att fota på, risken att det blir en "felaktig" bild som läggs ut på facebook är otroligt liten, för vi kommer att bedömma våra bilder angående om de kan kränka någon som är med på ett sätt att den risken ter sig minimal.

Att någon människa tror att personen i frågan äger bilden om han/hon själv är med på den var otroligt ovanlig uppfattning, som jag aldrig stött på tidigare.

Kan bara hålla med övriga. Det är bara att fota på, risken att det blir en "felaktig" bild som läggs ut på facebook är otroligt liten, för vi kommer att bedömma våra bilder angående om de kan kränka någon som är med på ett sätt att den risken ter sig minimal.

Att någon människa tror att personen i frågan äger bilden om han/hon själv är med på den var otroligt ovanlig uppfattning, som jag aldrig stött på tidigare.

Tack, jodå nu vet jag vad som gäller

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar