Epic Wall Of Text:
Håller med! Jag kom nyss hem från fyra dagar på Runde 28/6-1/7, och tipsen på Fotosidan var mycket värdefulla. men jag var ändå inte beredd riktigt på hur bra foto det är där, men vädret hjälpte nog till också!
Väder:
Som i fjällen ungefär. Ganska kyligt när det blåste från norr. Bra att schemalägga fler dagar. T ex hade båtarna legat inne åtta dagar i sträck t o m 29/6 p g a fel vindar. Det kan även regna en vecka i sträck utan problem. Jag hade riktigt flyt med vädret på alla sätt och vis.
Boende: Goksoyr camping är det givna stället att bo på, bara ett par hundra meter från där stigen till fjället börjar. Tältplats + bilplats kostar 170 NOK per dygn för en person. Då får man också tillgång till ett servicerum med allt man behöver inkl. el (ta med ett eget grenuttag!) i ett gammalt dubbelgarage med portarna kvar(!). Dusch och WC finns. Det finns fryspizza, grillkorv, smör och pålägg att köpa, men inget mer än så i matväg. Bättre att handla på ditvägen. Knut delar ut små kartor och ritar in platser och tider, bara att fråga. Mycket trevligt folk på campingen, även de vanliga turisterna!
Båttur: Finns två båtar, Aquila och Virgo. Jag åkte tre turer med Aquila. jag kan inte redogöra för Virgo, men Johan på Aquila är i mitt tycke mån om att både vanliga turister och fågelfotografer ska få ut så mycket som möjligt av båtturen. Det märks att han förstår foto, han styr runt så att vi ska få medljus, åker närmare intressanta fåglar osv. Jag tog två turer 16:00 och en tur 19:00. 19-turen var bäst fågelmässigt med mest alkor på vattnet. Vi var då bara fyra personer, alla fotografer. Kapten Johan skippade resten av turen då och tog oss bara runt där vi ville runt fågelberget istället! Kostar 250 NOK och tar ca 2 timmar. Första turen hade jag 100-400, men det var lite kort för fåglarna på vattnet som gärna lyfter på 20-25 meters håll. Tog 500/4 de andra två turerna, och det funkade inte mycket sämre från en gungande båt. Men räkna med att sumpa en hel del bilder oavsett eftersom det gungar en del.
Fjället:
Man behöver inte vara så rädd för stigen upp. Jag var uppe åtta gånger på fyra dagar med full utrustning. Det är 1,8 km från campingen till Lunnebranten, och tog 28 min att gå utan att stanna och fota på vägen. Det är runt 250 höjdmeter. Första asfalterade biten och upp till övre grinden är tuff, kanske 4-500 meter sammanlagt. Sen planar det ut betydligt. men det är säkert 30-35% i början. Men såväl barn som gamla klarade det utan problem.
Rekommenderas att ta "för lite" kläder på vägen upp och klä på sig mer väl uppe på fjället. Det går inte att undvika att bli genomsvettig på vägen upp.
Uppe på fjället finns säkert 25-30 par storlabb, en del precis intill eller ibland t o m på stigarna! De är varken aggressiva eller rädda för människor så länge man håller sig på stigarna. I övrigt ganska lite fågel, havsörnen blir snabbt bortkörd om han visar sig.
Lunnarna:
Obsplatsen är en större klipphylla med en kant på kanske 25-30 meter. Den mesta fotograferingen görs nedåt. Ett par bor precis framför vajerstaketet och visade upp sig på stenarna ett par decimeter framför oss varje kväll! Första kvällen var mulen. Mjukare ljus, fota från vänster gav bra vinklar. Också lite turister vilket gav en bra plats. Lunnarna kom igång redan vid halv åtta.
Följande kvällar var soliga. Det var mycket fler turister som skulle fram och fota med mobilen osv. Det var trångt överlag och man måste vara tidig för en bra plats. Lunnarna kom igång senare, efter 21. Det var en generell regel enligt Knut på campingen, bra väder = senare uppträdande. Ganska många fåglar kom med fisk i näbben.
I soligt väder är högerkanten bäst, det ger medljus. Men ändå svårt med exponeringen när fåglarna ibland är i skugga och ibland i solen, speciellt på flygande.
Utrustning:
Avståndet på storlabb och lunne är aldrig ett problem. Det räcker bra med t ex ett 70-200/4, och ett 300/4 för flygbilder, på fullformat, eller bara 70-200 på crop. Större än f/5,6 behövs egentligen inte eftersom man ändå oftast fotar på 6,3-8 för att få skärpedjupet. På båten tyckte jag i och för sig att 400 mm var för kort, men t ex Nikons 200-500 5,6 eller Sigma 150-600 är nog optimalt. f/4 behövdes aldrig här heller. Och en vidvinkelglugg för landskapen!
Jag åker gärna tillbaka nästa år!