Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

toffie

Aktiv medlem
Hej alla!

hoppas på att jag skriver i rätt forum nu...
det gäller väl ändå lite pressfoto ;)

hur som helst... jag jobbar vid världens största
sfäriska byggnad... undras hur många som redan
vet vad det är för byggnad ;)

hehe... Globen i Stockholm är det hur som helst...

Funderade på... om t.ex. jag med min D70 och
tillhörande 18-70 kitglugg 3,5-4,5 samt Nikkor 50/1.8
skulle fotografera en konsert exempelvis i Globen
där det är kolsvart under en konsert med enbart
scenbelysning.

Vilket objektiv borde jag välja av de två jag
har? kanske inget av dem egentligen?

med tanke på att man kanske skulle vilja
zooma in / ut för att ibland få med hela scenen
och ibland zooma in på artisten så borde ju
kitgluggen vara bäst.

men om jag ska ha snabb fototagning bör jag ju
även ha ett ljusstarkt objektiv vilket 50/1.8an
är.

hur pass dåligt ljus är det under en konsert
inomhus? behöver man kompensera med ISO inställningar
för att få bra bilder.

handhållet och snabb foto menar jag nu, och
inte stativ... det lär ju inte vara nåe bra
heller om man använder stativ då artisten
springer fram o tebax ;) hehe

men hur som helst, hoppas ni förstår vad jag undrar!! :)

med vänliga hälsningar den undrande Chris ;)

toffie skrev:

med tanke på att man kanske skulle vilja
zooma in / ut för att ibland få med hela scenen
och ibland zooma in på artisten så borde ju
kitgluggen vara bäst.

men om jag ska ha snabb fototagning bör jag ju
även ha ett ljusstarkt objektiv vilket 50/1.8an
är.

hur pass dåligt ljus är det under en konsert
inomhus? behöver man kompensera med ISO inställningar
för att få bra bilder.

Kit-objektivet kommer väl ha runt F/4 - 4,5 i det område som det zoomar lite extra (50-70mm) och med dessa bländare kommer det bara bli skräp i den miljön.

Om du bara har dessa att välja på är 50/1.8 det rätta valet. Det blir riktigt stor skillnad på slutartiderna.

Själv har jag provat att fotografera i denna typ av miljö med ett Tamron 28-70/2.8 och jag tyckte inte F/2.8 räckte till riktigt heller utan stativ. Då kan jag tillägga att jag körde med ISO 800 och ISO 1600. Utan blixt då.

Har även ett 50/1.8 och har jämfört lite inomhus och jag uppfattar det t o m som rätt stor skillnad mellan 2.8 och 1.8.

Tar du kit-objektivet kommer du definitivt behöva stativ skulle jag säga.

Sen kan man ju använda blixt med olika tekniker (den inbyggda är nog ingen höjdare dock).

Re: Re: Fotografera konsert

Det finns massa diskussioner i Forum som du kan titta på och få lite råd om du söker efter under rätta ord, till exampel "konsert".

Blixt skulle jag aldrig använda. Det stör banden och färgarna på bilden blir tråkiga.

Jag har fotat många gånger f/3,5 med en slutartid på 20 och även på 10 (beroende på rörelsen i scenen). Iso ska vara mellan 800 och 1600. Ju ljusare objektivet är desto bättre resultat får du. Du får i så fall tillfälle att spela med slutartiden.

Som Joel sa en 50mm/1,8 fungerar ganska bra om du har bara det att välja på. Om du vill köra mer proffsig då måste du ha bättre objektiv.

/Sofia

tack till er båda för svaren!

först, blixt tycker jag förstör om man ska fota
ett motiv så långt bort. om man säger att man kanske
står en 10-15 meter ifrån max.

står man långt bak är det ju viktigt med ett
zoom objektiv, men just 70-200 kostar ju en hel
del... fast de är ju "manliga" ;) hehehe

SIGMA 70-200/2.8 kostar 7995:- på Dustin.
Det är väl det billigaste jag hittade, men är
det bra? det vet man ju inte förrens man testat
det i de förhållande man vill använda det i...

men 50/1.8 är ju ljusstarkare än vad t.ex. ovan
objektiv är... dock utan zoom då...
så just för ljuset är väl mitt 50/1.8 bättre?

vad finns som är bättre annars då?
finns det annat än just bländare man ska kolla
på för att hitta objektiv som ger ljusa bilder??

bruset på en D70s är ju rätt kraftigt vid höga
ISO tal, men runt en 800-1000 borde väl räcka?

går det att producera tidningstrycks bilder
med en D70s i sån miljö med t.ex. en 50/1.8 ??
eller behöver man ändå annat objektiv för det??

tack igen för alla kommentarer och idéer...
har även läst ett par andra trådar nu och sparat
lite idéer från dem också. hoppas på att få
tillfälle sen att få fotografera på konsert,
mest för att få utveckla mig själv :)

// Chris

God morgon!

Jag kör spelningar med mitt 18-70 och tycker jag får helt ok resultat, ibland mkt bra resultat.
Brukar hamna på iso 1600, största bländare och en slutartid från 1/15 - 1/50 sekund.
Blir ju klart mer flexibelt med ett zoomobjektiv!
Jag har kör neatimage på bilderna så brus reduceras/försvinner och tryckt upp till A4-format med kanonresultat.

Lycka till! /E

toffie skrev:
tack till er båda för svaren!

först, blixt tycker jag förstör om man ska fota
ett motiv så långt bort. om man säger att man kanske
står en 10-15 meter ifrån max.

Låter vettigt tänkt och det gäller definitivt den inbyggda blixten. I vissa lägen kan man dock rikta blixten i taket och få lite upplättningsljus. Nu kommer det förmodligen vara högt i tak så det går bort.

står man långt bak är det ju viktigt med ett
zoom objektiv, men just 70-200 kostar ju en hel
del... fast de är ju "manliga" ;) hehehe

Att stå långt bak innebär i praktiken att du:
1. Behöver ljusstarkare objektiv.
2. Längre brännvidd.
3. Längre brännvidd ökar risk för rörelseoskärpa så då är stativ viktigt.
4. Kan dock ge mjukare bakgrunder.

SIGMA 70-200/2.8 kostar 7995:- på Dustin.
Det är väl det billigaste jag hittade, men är
det bra? det vet man ju inte förrens man testat
det i de förhållande man vill använda det i...

Prova sök i forumet eller bland bildgallerierna. www.fredmiranda.com kanske har några reviews också.

men 50/1.8 är ju ljusstarkare än vad t.ex. ovan
objektiv är... dock utan zoom då...
så just för ljuset är väl mitt 50/1.8 bättre?

vad finns som är bättre annars då?
finns det annat än just bländare man ska kolla
på för att hitta objektiv som ger ljusa bilder??

Nej vad jag vet är det bara bländartalet som bestämmer ljusstyrkan. Däremot bör man ju ha i åtanke att vissa billiga objektiv inte är riktigt skarpa fullt öppna och bör då bländas ned en aning. Om du inte har världens press på dig denna gång tycker jag definitivt att du ska prova dig fram. Testa blända ner och öka ISO eller blända upp och sänk ISO och analysera skillnaderna i efterhand.

bruset på en D70s är ju rätt kraftigt vid höga
ISO tal, men runt en 800-1000 borde väl räcka?

går det att producera tidningstrycks bilder
med en D70s i sån miljö med t.ex. en 50/1.8 ??
eller behöver man ändå annat objektiv för det??

ISO-bruset på D70 kan jag inte uttala mig om men det beror väl lite på hur bruset artar sig också.

Ja 50/1.8 är tillräckligt skarpt för tidningstryck trots att det är billigt men det beror nog på att det har fast brännvidd vilket inte är lika komplicerat att bygga.

tack igen för alla kommentarer och idéer...
har även läst ett par andra trådar nu och sparat
lite idéer från dem också. hoppas på att få
tillfälle sen att få fotografera på konsert,
mest för att få utveckla mig själv :)
// Chris

Låter som att det kan bli en kul kväll! :)

Kommer du NÄRA scenen kommer säkert 50/1,8 bli riktigt bra, men ljuset räcker som regel till att kunna köra med kitgluggen också efter vad jag kunnat konstatera från några konserter genom åren (är ingen 'konsert-räv' men några har det iaf blivit)

En detalj värd/viktig att notera innan jag säger nåt mer:
Det är som jag ser det viktigare att FOKUS blir rätt än att optiken är maximalt skarp; alltså din kitglugg på full öppning men RÄTT fokuserad kommer ge bättre resultat än tex den skarpare 50'an bara du missar fokus LITE med den.Bäst naturligtvis då med rätt fokus OCH 50'an men det är ju givet...
Kitgluggen har ju zoommöjligheten varför jag skulle tro den blir bästa kompromissen om du inte tänkre ta med båda och byta lite då och då...

--------------------------------------------------

Hamnade förra veckan på en konsert med norska bandet DDE & Carola med sitt band.
Spelningen ute, men det mesta ljuset var scenljuset, och jag stod ganska nära scenen.

Nästan alla bilder tog jag med 70-200/4 med kameran satt på ISO 800 och på Tidsauto (A på Nikon(?).
Fick då tider på mellan 1/125 - 1/1000 beroende på hur jag la utsnittet och på hur ljuset var i varje ögonblick (ljuset skiftar SNABBT så tiderna kom att variera rätt mkt även mellan bilder tagna tätt efter varandra)

För att kunna ta många bilder (för säkerhets skull då dessa snabbrörliga motiv gör fokusering skitsvårt även med Canons snabba AF) körde jag (som jag iofs brukar annars också) på största JPEG samt auto WB.
Blev många stolpskott, några rätt bra, men några riktigt skarpa bilder också.
Denna gång tog jag i stort inga bilder med långa tider.Det hade ju kunnat bli läckert också med lite 'actionoskärpa' men jag har inte så stor rutin på att plåta folk som rör sej SNABBT fram och tillbaka hela tiden.Jag hade faktiskt häcken full med att hinna med att få fokuseringen rätt och det var svårt nog...

*Ta några bilder direkt oavsett du tycker poserna är intressanta eler inte, så kan du snabtt se om du får till rätt ljusmätning.Kontrasten är stor mellan den oftast svarta bakgrunden och artister som har "the super trooper" skinande rätt på, bara du får till det så det inte blir urfrätta högdagrar så brukar det bli bra.Svarta bakgrunden blir sällan annat än snygg!

*Jag satte kameran på evaluerande (Nikon = Matrix) mätning och med en exp-kompensation på minus ett halvt steg (på de flesta bilderna iaf).
Det visade sej funka mkt bra, så kan vara ett utgångsläge att testa på dom första bilderna...sen är det upp till ljuset du får på den tänkta konserten och hur DU vill att det ska se ut!

Lycka till!!!

Senast ändrad:
ma59 skrev:
För att kunna ta många bilder (för säkerhets skull då dessa snabbrörliga motiv gör fokusering skitsvårt även med Canons snabba AF) körde jag (som jag iofs brukar annars också) på största JPEG samt auto WB.

Att fota RAW är nog det säkraste, fast det minskar antal bilder man kan ta i minneskortet.

Sofia

ssilva skrev:
Att fota RAW är nog det säkraste, fast det minskar antal bilder man kan ta i minneskortet.

Sofia

Just det!

RAW och konsert = se till att ha MYCKET minne, finns ingen annan väg ;-)

Kan man se till att få exponeringen 'perfekt' kan man klara sej hyggligt bra (tillräckligt bra?) med JPEG.
RAW är ju aldrig sämre rent tekniskt.
Bara man ser till att få plats med nog många bilder så att fotograferingsmissar i annat än det som kan efterfixas i RAW inte pajar humöret efteråt (för att man inte tog nog många bilder för att få in några fulträffar)

Om du är sugen på en annan glugg kan du kanske kolla efter en fast 85a f1,8. Med den kommer du lite närmre men ändå med samma fina ljusstyrka som i 50an. Det fina med denna glugg är den går att fynda billigt begagnat, jag köpte precis min här från fotosidan och gav inte mer än 1400:- Så kika efter en sån är mitt tips!

Jag fotade för övrigt lite konsert för ett par helger sedan med min 50a, stod i publiken 10-15m från scen skulle jag tro, du kan ju kika in och se hur det blev. Länk till bilderna
Nu var det en utomhuskonsert, så ljuset var ju antagligen lite bättre än om det varit inomhus.

Går du högt upp i iso-talen tycker jag raw är enda alternativet, mycket lättare att rädda en sådan bild än en jpg.

Snyggt Anders! Det där fungerade ju alldeles utmärkt. Skönt att få med stämningen bland människorna på en gång.

Jag som bara testat konsertfoto med 28-75/2.8 bara längtar till nästa tillfälle att testa 50:an för detta ändamål.

Eric Blomgren skrev:
God morgon!

Jag kör spelningar med mitt 18-70 och tycker jag får helt ok resultat, ibland mkt bra resultat.
Brukar hamna på iso 1600, största bländare och en slutartid från 1/15 - 1/50 sekund.
Blir ju klart mer flexibelt med ett zoomobjektiv!
Jag har kör neatimage på bilderna så brus reduceras/försvinner och tryckt upp till A4-format med kanonresultat.

Lycka till! /E

där ser man, testade neatimage och visst det försvinner en del...
men jag tycker även att bilden vart mer blur...
dock var ju bilden ändå skarp... lite förvirrande
men iaf ;)

Joel Höglund skrev:
Låter som att det kan bli en kul kväll! :)

tackar för alla tankar och idéer!

ma59 skrev:
Kommer du NÄRA scenen kommer säkert 50/1,8 bli riktigt bra, men ljuset räcker som regel till att kunna köra med kitgluggen också efter vad jag kunnat konstatera från några konserter genom åren

*Ta några bilder direkt oavsett du tycker poserna är intressanta eler inte, så kan du snabtt se om du får till rätt ljusmätning.Kontrasten är stor mellan den oftast svarta bakgrunden och artister som har "the super trooper" skinande rätt på, bara du får till det så det inte blir urfrätta högdagrar så brukar det bli bra.Svarta bakgrunden blir sällan annat än snygg!

*Jag satte kameran på evaluerande (Nikon = Matrix) mätning och med en exp-kompensation på minus ett halvt steg (på de flesta bilderna iaf).
Det visade sej funka mkt bra, så kan vara ett utgångsläge att testa på dom första bilderna...sen är det upp till ljuset du får på den tänkta konserten och hur DU vill att det ska se ut!

Lycka till!!!

väldigt bra information i hela ditt inlägg,
sparar för den kommer jag definitivt få användning av :)

vid nästa konsert ska jag prova med båda två,
beroende på ljuset då... :)

starnut skrev:
Om du är sugen på en annan glugg kan du kanske kolla efter en fast 85a f1,8. Med den kommer du lite närmre men ändå med samma fina ljusstyrka som i 50an. Det fina med denna glugg är den går att fynda billigt begagnat, jag köpte precis min här från fotosidan och gav inte mer än 1400:- Så kika efter en sån är mitt tips!

Jag fotade för övrigt lite konsert för ett par helger sedan med min 50a, stod i publiken 10-15m från scen skulle jag tro, du kan ju kika in och se hur det blev. Länk till bilderna
Nu var det en utomhuskonsert, så ljuset var ju antagligen lite bättre än om det varit inomhus.

Går du högt upp i iso-talen tycker jag raw är enda alternativet, mycket lättare att rädda en sådan bild än en jpg.

väldigt intressanta foton med bra idéer!!
men en 85a är ju bara något närmre än min 18-70...
dock bättre ljus då, så det är ju intressant...

allt beror ju på vart man står någonstans...
men vad kostar en sån i normalfall??
och är det Nikkor märke på den eller är det något
av de andra??

tackar alla för svaren och idéerna!!
kommer jag definitivt ha mycket nytta av i framtiden!! :)

tack så jättemycket!! // Chris

Ja, 85an finns ju i många olika märken, iaf för canon och nikon. Det är alltså en nikkor glugg vi pratar om. Nej förvisso är den inte väldigt mycket längre än kit gluggen men ljusstyrkan är ju en helt annan för att inte tala om skärpedjupet, det blir underbart kort. 85an är också ordentligt vass i skärpan, kitgluggen kommer nog inte i närheten.

ahh där ser man Anders!
tackar så mycket för det!

utan er här på FS hade jag nog aldrig förstått
mig på kameror ;) men kanske är det för att jag
heller inte gått nån utbildning...

men det är ju klart roligare att lära sig själv,
i sin alldeles egna takt ;)

// Chris

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar