Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i UV ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Vi har ju diskuterat hur man fotograferar i IR ljus. (infrarött) det finns IR filter, Man kan lysa IR ljus med lampa eller blixt etc.
Men är det någon som hört talas om UV ljusfoto?
Någon som vet om det finns filter som släpper igenom UV ljus och dämpar det synliga.
Hur känslig är film för de kortvågiga strålarna?
Man använder ju UV filter, avsett att dämpa UV som skulle ge fula bilder om de tränger in i kameran.
Så tydligen är filmen känslig för UV, hur det är med sensorn i digitalkamerorna vet jag inte.
Vore kul att få mer kunskap om dessa saker.
Här är mina fakta som jag jagat reda på om UV-ljus.

I solens strålar ingår bl.a. UV strålning, (Ultra Violett).
UV delas in i tre huvudband, UV A, UV B och UV C.
Våglängdsområdena är:
UV A, 315 - 400 nm
UV B, 280 - 315 nm
UV C, 100 - 280 nm
nm betyder nanometer, och är en mycket liten längd, 1 nm är 1/1000 000 millimeter. En miljondels millimeter. Jämför röntgenstrålning som har en våglängd kortare än 100nm.
Jordens atmosfär skyddar oss mot UV C.
UV C strålningen används inom sjukvård, på laboratorier, i reningsverk, i villadammar för att döda bakterier och mögelsvamp.
Sollampor och solarierör ger UV A och UV B, de skadar huden och ger solbränna.
UV B är den som sannolikast ger oss hudcancer.
I reningsverk används UV lampor eller lysrör med våglängden 254 nm för att döda bakterier.

Röntegenfilm finns ju....dvs för kortare vågor än 100nm.
 
Vanligt glas släpper igenom UV-ljus dåligt, därför använder man objektiv med linser av kvartsglas (dyrt!). Bjørn Rørslett har sysslat med UV-foto, titta på hans webbplats: www.naturfotograf.com
 
Hej!

Film som man använder (använde) när man röntgar tex patienter är inte direkt känslig för röntgenstrålningen i sig. I stället så har man en skiva av Borflourit (tror jag) framför filmen i vilken röntgenstrålningen växelverkar och sänder ut "synligt" ljus. Det är detta ljuset som registreras på filmen.

MVH

Uffe
 
Tack för bra kunskap i ämnet.
Särkilt kul var det att se Bjørn Rørslett hemsida med bilder i UV.
Så då vet jag att det förekommer.
Förstår bara itne vilka filter han brukar, det tycks då finnas filter som släpper igneom UV, eller är det så att han använder objektiv som inte spärrar UV?
 
jag vet inte hur det är med digitalkameror i DSLR registret, men Sinair lägger en skyddsskiva framför sensorn för att skydda mot IR och Damm, det finns nog en risk att DSLR fabrikanterna gör samma sak.

C.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.