Annons

Fotografera i Polen - Vilka lagar gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
hej. har tänkt att åka över en svängtill polen för att främst fotografera...är nu bara nyfiken på om någon vet hur lagarna för fotografering är där. I sverige får ma nju fota tex folk hur som helst...så länge man befinner sig på allmän plats..osv. Men hur funkgerar detta i Polen. ma nvill ju inte råka illa ut av missatag....!

Grattis till ett mycket bra val. Du behöver inte rädas att plåta. Du ska nog inte sticka upp kameran i ansiktet på en poliskonstapel, men det är ju ingen bra idé i Sverige heller. Sunt förnuft är det som gäller. På vissa ställen råder fotoförbud, det är då tydligt skyltat. Vart ska du åka förresten?

ååh tack för ett bra svar=) Ja du, resan är inte riktigt planerad, men det blir nog i närheten av gedansk eller vad ddet nu hete=) Blir nog färga dit. HUr är det med buss förbindelser och så? Är det ett måste att ta med bilen över?

Ok, så människor på allmänplats får ma nfota enligt lagen...även om de inte skulle vilja vara med?

Jo, nog får du fota dem, men jag tycker det hör till vanligt hyfs att respektera deras önskan om att inte bli fotade. Aha, Gdańsk. Nej, du behöver ingen bil. Men det beror ju på vad du ska göra och var/vart du ska åka. Om du tar med bilen, se då till att alltid parkera på bevakad parkering och var lite extra uppmärksam. Jag gillar att ta mig fram per cykel, men om du gör det så måste jag berätta att om man i Polen sätter sig på en cykel blir man helt osynlig för bilister. Här hittar du lite information om Gdańsk:
http://www.gdansk.pl/se/

Håller helt med, cykel är inget alternativ i Polen. Hur som helst skulle jag aldrig cykla "där nere" då bilisterna är helt hänsynslösa.
Själv har jag aldrig haft problem med att fota i Polen och det är, precis som Fredrik skriver, att sunt förnuft får råda. Skulle kanske inte rekommendera dig att börja fota militäranläggningar osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar