Annons

Fotografera i lumpen

Produkter
(logga in för att koppla)

wiggin

Aktiv medlem
Ska snart rycka in i lumpen (i boden) och ska självklart ta med mig kameran upp. Men tänkte först höra mig för här på fotosidan om det är någon som har lite tips på vad man ska/får göra. Jag ska självklart ta upp med ansvariga på plats om tillstånd för fotograferingen.

Någon som själv haft erfarenhet, eller bara har några tips på situationer/kompositioner så är ni välkomna.

Tänkte också höra om någon vet hur det fungerar i praktiken om jag vill publicera en bild på min hemsida eller liknande. Måste jag ansöka om tillstånd för varje bild? Ska man passa på att ta upp det samtidigt som man ansöker om fototillstånd?

Jag låg på jägarbataljon på K3 nere i Karlsborg. Min polare plåtade friskt under hela utbildningen. Han frågade i början af utb. om det var ok att plåta och om det var speciella tillfällen när det inte var ok. Det var ok att plåta hela tiden, med vissa väldigt få undantag. Befälen sa att dom nog skulla säga ifrån om det var fallet. Om min polare själv kände att det ev. inte var lämpligt att plåta, frågade han eller lät bli.

Har dom väl givitt tillstånd till att man plåtar antar jag att man också får visa sina bilder för andra. Det hänger ju liksom samman.

Ställen var du inte ska plåta är typiskt skyddsobjekt af var en grad.

Sen kan jag ju också nämna att K3 ligger i Karlsborgs fästning, som byggdes i det sena 1800-tal. Den är skyddad som byggnadsminne och är på samma gång ett turistmål. Detta gör att området med vissa undantag är tillgängligt för allmänheten, så länge dom håller sig utomhus. Detta kan ju göra att det kanske är lite annorlunda på själva regementsområdet.

Senast ändrad:
Du brukar få instruktioner om vad som är tillåtet att fotografera eller inte när du har ryckt in. Ett tips från en som har lumpen avklarad är att i fält är det bra med en kompakt kamera som får plats i fickan. Det brukar vara en massa andra prylar att bära på som ryggsäck, knallpåk, radio, bårar, etc.

Jag gjorde lumpen för ganska många år sedan och det jag uppskattar idag är inte bilder på bunkrar och bössor utan alla kompisar. Namnen är glömda men jag har bilder på de flesta.

Vad det gäller utrustningen så skall den tåla en hel del. I dramadokumentären om D-dagen på tv häromkvällen fick man följa Robert Capa vid landstingningen. Lumpen är väl inte riktigt lika dramatisk men det kan bli mycket ålande i skogen och befälen struntar i att du har en kamera med dig.

Kul! Jag ska också till Boden! Vad ska du göra för något? Jag blev Stridsfordonsbefäl på LVBAT. Tänkte dock vänta med att ta upp kameran och se om jag vågar ta med den senare...

Pettsson skrev:
Kul! Jag ska också till Boden! Vad ska du göra för något? Jag blev Stridsfordonsbefäl på LVBAT. Tänkte dock vänta med att ta upp kameran och se om jag vågar ta med den senare...

Nu var det iofs ett tag sedan men när jag låg inne 98-99 hade varje pluton en utsedd plutonsfotograf. Denna hade då en viss mängd film gratis och på regementet fanns ett labb för s/v, dock fick han ej någon tid avsatt för sådant utan det fick skötas på fritiden.

Edit: det var dock en boden utan numera nerlagda kiruna, dock skeppades ju mycket därifrån ner till boden så vem vet, prylarna kanske står där någonstans :)

// Mats

När jag ryckte in fick vi en säkerhetsgenomgång där en farbror berättade att det var olagligt (eller i alla fall olämpligt) att lägga ut bilder på militär materiel.

Han menade på att främmande makt skulle se hur en soldat var utrustad och i vilka fordon han/hon åkte.

Det är väl så det ska fungera i teorin, men det finns ju en uppsjö av sidor på internet som visar mycket mycket av materiel och hur soldater ser ut och är utrustade.

Själv tog jag ganska mycket bilder, med tillåtelse. Inga problem överhuvudtaget.

När jag låg inne så utsåg dom en kompani fotograf och dpom höl med viss film samt 2st olympus om4. Sedan fick jag en namn skylt som det stod kompani fotograf på. När jag knallade runt med kameran så var det en del befäl som stoppade mig och undrade vad fn jag gjorde där med en kamra och gormade om att jag inte fick fota där. Då pekade jag på namn skulten och då bad dom om ursäkt och jag fick fortsätta att fota presis var jag ville. Fick även komma in på massa ställen som jag inte skulle få annars.

//Tobbe

Grattis!

Boden är en mycket vacker stad.
(Fler björkar än Umeå om det är av intresse...)
Det finns inte bara en unik möjlighet att fota försvarets motiv. Du kan även plåta fin natur, allsvensk fotboll, sommarturister mm.

r

Hejsan!

När jag låg i lumpen, 1993 T3 Sollefteå, så var det inga problem att fota. Precis som man skrivit tidigare i tråden så frågade jag i början. Jag kom ihåg att jag fick 600:- av friskvårdsbidraget till film och regementet hade ett mörkrum som man fick låna.

När de märkte att jag gillade att fota så fick jag lite uppdrag. T.ex. så fotade jag mingelbilder på mässen på en fest, men det roligaste var att fota på övningar. På slutövningen som var en större samövning med flera vapenslag så skaffade kompanichefen fram en helikopter som jag fick fota ifrån. Det var förståss uppskattat av mig! :)

Lycka till!

/Daniel

Prata med media ansvarige.

När jag gjorde lumpen på Artbat RR plutonen så var jag och pratade med för mig att det kallades G4 som finns i officers huset. (huset med flaggan) Och pratade med honom om fotografera under utbildningen det blev att han betalade film och framkallning under hela utbildningen 15 månader så det var bara att fota. Det ända kravet var att dom kunde scana in bilderna efteråt till deras bild databas.

Det brukar inte vara några problem att fota inne på området eller liknande med tillståndet därifrån. Men att få fota mot eller på områden med regält fotoförbud blir svårt så det är bara att glöma. Var på Nordens största sjkutbana (vidsel) himla vilka fina vyer det var där men där blev det stopp med kameran =(

Har du några frågor så kan jag svara på det mesta har varit i boden 15 månader och hade med mig kameran lika mycket som bössan om inte mer =)

Finns MYCKET att berätta orkar inte riktigt nu (nyvaken) men fråga så svarar jag. Muckade 2003

Ta så mycket kort du kan i lumpen, du kommer inte att ångra dig.

Jag gjorde lumpen 86-87, och tog omkring 300 bilder under tiden. Kanske inte låter så mycket med dagens sigitalhysteri, men det är många minnesvärda bilder.

Jag hade en Konica C35 med under merparten av tiden, och tog negativ färg. Det jag ångrar var att jag inte skaffade en vattentät kamera eller nått liknande så den kunde varit med på ytterligare övningar. Ibland lämnade jag dem hemma på båtfärder och dåligt väder.

Jag frågade om fotografering första dagen, och fick ett papper på att jag fick fotografera allt som inte var uttryckligen förbjudet. Fungerade mycket smidigt och i tveksamma fall frågade man.

Idag hde jag troligen satsat på en digitalkompakt med uv-hus vid vissa tillfällen :) om jag skulle gjort om det.

Vid någon enstaka övning nära förläggningen tog jag med systemkamera, men generellt tog jag 99% av bilderna med kompaktkameran.

Lycka till i Boden!

Själv var jag i Kristiehamn och Trängslet 86-87. Och har inte gjort en repmånad efter det.

plf66 skrev:
Ta så mycket kort du kan i lumpen, du kommer inte att ångra dig.

Jag gjorde lumpen 86-87, och tog omkring 300 bilder under tiden. Kanske inte låter så mycket med dagens sigitalhysteri, men det är många minnesvärda bilder.

Jag tog lite mer än treTUSEN bilder analogt...

vad jag vet så får man plåta de mesta men inte befälen. av säkerhetsskäl blev vi tillsagda att inte fotografera våra befäl. viss matriel är oxå förbjudet att fotografera.

Marzocchi skrev:
När jag ryckte in fick vi en säkerhetsgenomgång där en farbror berättade att det var olagligt (eller i alla fall olämpligt) att lägga ut bilder på militär materiel.

Han menade på att främmande makt skulle se hur en soldat var utrustad och i vilka fordon han/hon åkte.

Det är väl så det ska fungera i teorin, men det finns ju en uppsjö av sidor på internet som visar mycket mycket av materiel och hur soldater ser ut och är utrustade.
Det var en bra historia, speciellt som Försvarsmaktens publikationer (med bilder på det mesta) finns att hämta ned från deras hemsida: http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ Alla finns inte där, men väldigt många, speciellt de som beskriver den personliga utrustningen (Svensk Soldat, SoldF samt Soldatreglementena). Sidan verkar vara nere nu, men ett tips, skaffa kokboken :) (Handbok i förplägnadstjänst, "UhR Förpl 1" respektive "UhR Förpl 2")

När jag låg inne, ett bra tag sedan, så hade tydligen några officerare åkt över till forna Sovjetunionen och köpt gamla före detta militära kartor av ryssen över norra Sverige. De var enligt utsaga betydligt bättre än Svenska dito med till exempel djup på vattendrag så man lätt såg var man kunde vada över med respektive fordon... Vi är inte så världsbäst på hemligheter som man kanske kan tro.

Visst finns det saker man kanske inte borde plåta, men så länge det inte råder fotoförbud så får väl det sunda förnuftet råda.

Där jag låg inkallad, Ing3 i Boden, var det fotoförbud då vi delade område med arméflyget och deras anläggning var skyddsobjekt mm. Är själv inte så ledsen över att jag inte har bilder därifrån, de elaka minnena är många nog ändå :-D

Tackar, har varit väldigt intressant att höra era erfarenheter.

Men var innebär det egentligen att vara "kompani fotograf"? Det låter ju onekligen intressant :) Men innebär det några skyldigheter?

Min erfarenhet säger att det inte finns pluton/kompanifotograf längre.

I alla fall fanns det inte på Ing2 där jag genomförde plikten, och det så sent som 2002/2003

Lumpen...

Jag frågade aldrig... Någon gång kanske ja men inte mer med det, jag tog med den ut när vi hade soldatprovet bla.
Frågan jag ställde mig: hur fan gör jag för att få med mig kameran och samtidigt ha den "frame" ist för att den är ned packad.

Jag tog ut gasmasken, lade den i ryggsäcken, och i gasmasks väskan gick min lilla kameraväska in som oxo var vadderad.

På den tiden var det en Minolta som flängde med.

I hjälmdoket, gömde jag en liten miniradio från clasohlson, så var det bara att ha en liten hörsnäcka, på andra sidan gick ett extrapaket "for kids" ned, inlindat i tyget till
hjälmdoket... ;)

Men Det är väl inte att rekomendera att göra som jag gjorde, men så "fräck" var jag... :)

Hade varit elegant om befälen beordrade att ni skulle lämna stridspackningarna, och fly till någonstans. Där blev det "Skyddsmask på", varpå du tar upp kameraväskan och börjar fippla :):D

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto