Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera i inomhushallar
- Trådstartare Lappri
- Start datum
Trracer
Aktiv medlem
Lappri skrev:
Fotograferar en hel del i inomhushallar, framför allt innebandy.
Har svårt att få bra bilder med både bra ljus och rörelseskärpa.
Vill gärna ha tips på hur jag kan få bättre bilder.
Min utrustning är Canon 350D och 18-55 kitobjektiv eller 75-300 tele utan bildstabilisering.
Dra upp iso så långt du kan i princip. Gluggar med stabilisering kan ge skarpa bilder vid längre tider, men då åker man oftast på rörelseoskärpa i motivet ist (vid sportfoto, folk som rör sig). Annars är det ljusstarka gluggar som gäller.
SM0SBI
Aktiv medlem
Jag undrade oxå varför minna bilder inte blev som jag ville... Men nu har jag löst problemet, lösningen var enkel....
Canon 1DMark2 N heter den. Körde förut med en 20D och ett 70-200/2.8IS men bilderna blev inte alls skoj. Nu känns objektivet som ett helt nytt när det hamnade på ett profshus. Förut blev kanske 30% av bildrna hyffsat skarpa, nu är 90% skarpa!
Men en klart billigare lösning som en kompis använder på sin 350D är ett Canon 85/1.8 som är som gjort för innebandy på en 1,6 crop kamera.
Kolla hennes bilder här.
Canon 1DMark2 N heter den. Körde förut med en 20D och ett 70-200/2.8IS men bilderna blev inte alls skoj. Nu känns objektivet som ett helt nytt när det hamnade på ett profshus. Förut blev kanske 30% av bildrna hyffsat skarpa, nu är 90% skarpa!
Men en klart billigare lösning som en kompis använder på sin 350D är ett Canon 85/1.8 som är som gjort för innebandy på en 1,6 crop kamera.
Kolla hennes bilder här.
Bilagor
Senast ändrad:
SM0SBI
Aktiv medlem
Ett tips till är att vitbalansera på ett vitt papper innan du börjar, samt även köra kameran på M och hitta en lämplig tid som ger bra exponering. Ofta behöver man full öppning på objektivet dvs lägsta bländartalet. Iso 1600 är ett måste i de flesta hallarna.
Bilagor