Annons

Fotografera i en frisörsalong? Tips någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej..
Jag har fått ett litet uppdrag att fotografera i en frisörsalong. Det ska tas både miljöbilder och hårmodellbilder.. Salongen har stora fönster som släpper in mycket ljus.. Jag hade tänkt använda mig av det ljuset så gott det går..

Min utrustning består av en Mellanformatare och en småbildskamera. Kommer att använda Portra 800 film.. Tänkte kanske prova att pressa den ett steg.. är det något att rekommendera?

Någon som har tagit liknande bilder och har tips att komma med?

tack
/micke

Portra 800 och dagsljus borde räcka långt. Det kan vara bra med en reflexskärm. Tror inte att du ska behöva pressa, men däremot stativ.

/magnus

Tack Magnus,

En reflexskärm hade jag tänkt ordna på något sätt.. funderar lite på vilket material som är bäst & billigast som reflefskärm?
Har inte pengar att hosta upp till en proffesionell reflexskärm än.

Stativet följer med.

/micke

När filmen e framkallad kan du be Frisörsalongen "klippa" filmen i 4 om 4 så du får in dem i negativfickorna ; )

Sorry, jag vet den var torr, men kunde inte låta bli

NIKLAS, hårlös sedan första mobilräkningen

Metall folie

Hejsan!
En väldigt billig reflexskärm som jag har använt mig av vid en porträttfotokurs va en pappskiva med tillknögglad metallfolie fasttejpad och på den andra ingenting för att få en mjukare reflektion.
Upplevde det som väldigt lättanvänt och billigare är nog svårt att hitta.

tack för tipset om metallfolien.. det ska jag prova.
i salongen är det små spottar och inga ljusrör.. Men som sagt det är stor öppna fönster så jag hoppas på en solig dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar