Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fotografera hundar!
- Trådstartare lynx
- Start datum
Misster
Aktiv medlem
Det finnes masse av bra(og dårlige) hundebilder på foto.se, med å studere disse kan man lære en del. Du er også velkommen å ta kontakt gjennom www.fotomack.no - så kan vi prøve å hjelpe deg!
Efwa
Aktiv medlem
Jag håller med Misster, kolla in bilderna här på sidan och lär av dem. Lär vad andra tycker och vad du tycker själv.
Tips annars? Fota hundar och fota hundar så kommer det snart att ge sig. Akvaristen säljer en bok på engelska om hur man fotograferar hundar. Det finns bra tips i den, men det är också lite på låg nivå ibland. Det är mycket typiska porträtt och amerikanska kliché-bilder, men den tycker jag ändå om att bläddra i ibland.
Sök på natur och porträtt i sökdelen så får du ett antal bra träffar.
Tips annars? Fota hundar och fota hundar så kommer det snart att ge sig. Akvaristen säljer en bok på engelska om hur man fotograferar hundar. Det finns bra tips i den, men det är också lite på låg nivå ibland. Det är mycket typiska porträtt och amerikanska kliché-bilder, men den tycker jag ändå om att bläddra i ibland.
Sök på natur och porträtt i sökdelen så får du ett antal bra träffar.
Staffan Dylén
Medlem
Hundgård
Hej!
Vad roligt att du ska börja fota hundar.
Jag gillar hundar och även att fota dem. Dessutom så verkar hundägare i gemen gilla att någon vill ta kort på deras hund.
Bor du i någon storstad så kan du alltid uppsöka någon rastplats/hundgård för att fota hundar. Fördelen: många hundar inom ett begränsat utrymme.Dessutom så brukar hundarna ha väldigt roligt = tacksamma att fota. Hundrastplatsen vid Vita Bergsparken i Stockholm är ett sånt ställe.
Sen kan ett autofokus vara bra att ha om du vill ta snabba ögonblicksbilder.
Lycka Till
Staffan
Hej!
Vad roligt att du ska börja fota hundar.
Jag gillar hundar och även att fota dem. Dessutom så verkar hundägare i gemen gilla att någon vill ta kort på deras hund.
Bor du i någon storstad så kan du alltid uppsöka någon rastplats/hundgård för att fota hundar. Fördelen: många hundar inom ett begränsat utrymme.Dessutom så brukar hundarna ha väldigt roligt = tacksamma att fota. Hundrastplatsen vid Vita Bergsparken i Stockholm är ett sånt ställe.
Sen kan ett autofokus vara bra att ha om du vill ta snabba ögonblicksbilder.
Lycka Till
Staffan
Maverick
Aktiv medlem
Ljusa hundar är lättare än svarta hundar att fotografera. I synnerhet när du vill ha lite miljö med i bilderna. Nära porträtt så spelar det inte så stor roll. Om det är en mörk hund så exponera efter de mörka delarna på hunden. Att exponera efter ögat brukar kunna bli okej också om hunden har bruna ögon.
Mvh
Maverick
Mvh
Maverick
m.bucht
Aktiv medlem
Maverick skrev:
Ljusa hundar är lättare än svarta hundar att fotografera. I synnerhet när du vill ha lite miljö med i bilderna. Nära porträtt så spelar det inte så stor roll. Om det är en mörk hund så exponera efter de mörka delarna på hunden. Att exponera efter ögat brukar kunna bli okej också om hunden har bruna ögon.
Mvh
Maverick
Håller nog inte med om att ljusa hundar skulle vara lättare att fotografera än mörka, då en mörkare miljö eller bakgrund är nästan ett krav om man inte vill att hundens kunturer skall se alldeles utbrända ut.
Har själv fotograferat en del hundar, då mest min egna mörka Berner Sennen hanne, som jag tycker är väldigt tacksam att fotografera!
Ps. Detta är min egen uppfattning och erfarenhet av att fotografera ljusa hundar!
Du får helt enkelt testa dig fram till ett bra resultat.
Det hela beror också på vilken egen eller personlig effekt man vill ha på just sin egen bild.
/m.bucht
m.bucht
Aktiv medlem
Det har du alldeles rätt i Fredrik!
Att fota närbilder är väldigt tacksamt, bara ljusförhållandena är ok.
Välkommen att titta in i min portfolio...
http://www.bucht.fotosidan.se
/m.bucht
Att fota närbilder är väldigt tacksamt, bara ljusförhållandena är ok.
Välkommen att titta in i min portfolio...
http://www.bucht.fotosidan.se
/m.bucht
lynx
Medlem
tacktack
oj! va massa svar=))
tack så mycket! får pengar imorron så då blir det köpa rullar å så ut å plåta!
Det där med rastgårdar va en bra ide!!
Jag har nämligen haft små tankar om att fotografera hundar i mitt närområde (Möllevången i Malmö) som ändå är ganska känt för att ha mycket hundar!
Ungefär som Christianias hemsida om ni sett den med deras hundar?
http://www.christiania.org/dogs/main640.html
mvh Lynx Fridh
oj! va massa svar=))
tack så mycket! får pengar imorron så då blir det köpa rullar å så ut å plåta!
Det där med rastgårdar va en bra ide!!
Jag har nämligen haft små tankar om att fotografera hundar i mitt närområde (Möllevången i Malmö) som ändå är ganska känt för att ha mycket hundar!
Ungefär som Christianias hemsida om ni sett den med deras hundar?
http://www.christiania.org/dogs/main640.html
mvh Lynx Fridh