Annons

Fotografera glas

Produkter
(logga in för att koppla)

sansei

Ny medlem
Jag är ganska ny på fotografering. I jobbet så behöver jag ta produktfoton av graverade glas. Är det någon som har någon idé om vad man ska tänka på, vad man ska ha för inställningar på kameran, vilken bakgrund, belysning osv. Mycket tacksam för all hjälp :)

Hej

Om glaset ite är helt färgat, dvs det är nogorlunda genomskinligt så är mitt råd att du har kritvit bakgrund samt att du enbart belyser bakgrunden, inte glaset i sig. Du fotograferar då genom glaset och får inte en massa skuggor och reflexter.

Har porvat detta o det fungerar bra.

Så ställ glasen på ett bort, gärna det vitt också så du inte får färgstick, samt lys upp bakgrunden med två bixtar/lampor, en från var sida i 45 graders vinkel

Det ska jag prova

Glasen är helt genomskinliga, några med lite vit text på. Jag får mycket speglingar i dem från omgivningen... Ska försöka belysa bakgrunden med något. Måste nog skaffa lite medhjälpare som kan hålla i lampor :)

Tack för tipsen!

du skall enbart belysa bakgrunden, det är helt avgörande

Lek lite med avståndet till bakgrunden

Enklast är att ha ett köksbord

ställ glasen i ena kortändan o bakgrunden i den andra och belys bakgrunden.

man borkar ibland ha ett ljustält, men du har ju inget sånt, men skall du fota ofta är det en billig o bra lösning. Photax har ett bra sånt jag köpt

Roine

en sak till

du skall mäta ljuset o exponera så du får vit bakgrund. Kör du blixt är det ju bara mäta in den, men kör du lampor o inbyggd ljusmätqre bör du nog ha ev + 2 eller 2,5.

ställer du svarta skärmar på sidorna av glaset får du en snygg mörkare del av klaset ii nån av böjarna, det ett visst djup.

Roine

Hade lite tid över, vitt lakan på köksbordet, en blixt 45 grader från sidan.. justerade upp lite i PS. Blev ganska OK med 5 minuters jobb

Bilagor

• 20070202_400px.jpg
    20070202_400px.jpg
    10.9 KB · Visningar: 989
Så gick det

Hade inte en aning om att det var så svårt. Mer övning krävs verkligen! Jag lyckades inte med att belysa bakgrunden... Vi graverar glas och det var viktigt att gravyren syntes på bilden. Tipset om svarta skärmar såg jag inte innan, det hade varit bra eftersom jag fick speglingar i glaset. Nu blev det lite skuggor och lite anat jox men jag fick iaf fram det som skulle visas till slut :) Tack för alla tips.

Bilagor

• champagneglas1_mini.jpg
    champagneglas1_mini.jpg
    33.6 KB · Visningar: 917
Bilden är ok.

Det du kan tänka på är att ha en rak horisont (i det här fallet bordet).. samt testa ändra vitbalansen i kameran, eftersom bilden är för varm.

Jag testade ändra lite snabbt i photoshop så att du ser vad jag menar!

Bilagor

• champagneglas1_mini copy.jpg
    champagneglas1_mini copy.jpg
    67.5 KB · Visningar: 849
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar