Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera från luftballong

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag har fått en ballongflygning i present och ska givetvis ta med mig kameran upp. Förmodligen finns det varken tid eller plats att byta objektiv utan det gäller att ta med rätt från början. Detta är vad jag har att välja emellan:
  • Normalzoom (24-105), är väl aldrig fel, men det kanske finns mer spännande alternativ?
  • Vidvinkelzoom (10-22), borde kunna ge fina panoramabilder, men man missar en del detaljer och skärpa
  • Telezoom (70-200), möjlighet att fotografera detaljer, men då kanske man missar helheten i stället?
  • Mitt skarpaste objektiv (100 macro) för att få perfekt skärpa, men man får det utsnitt man får. Fot-zoom i en balongkorg är nog svårt.
Tacksam om någon som provat på att fotografera från balong har några tips.

Tack / Kjell
 
Jag har flugit luftballong en gång, dock utan kamera (jag var kanske 10 år gammal). Jag vill påstå att det fanns både gott om tid och plats att byta objektiv, vi var uppe i luften kanske 2-3 timmar och korgen var rymlig, även om vi var 6 personer. Jag hade tagit med hela kameraväskan!
 
Jag har aldrig haft nöjet att flyga luftballong, men det borde vara alldeles utmärkt att fotografera från en dylik. Till skillnad från flygplan och helikoptrar så borde problemet med vibrationer och liknande vara minimalt, så de flesta brännvidder fungerar nog (och man behöver säkert inte så korta slutartider heller).

Nu för tiden behöver man inte ha tillstånd för att fotografera från saker som flyger, men om du tänker publicera bilderna (t.ex. på nätet) måste du ha tillstånd från Försvarsmakten.
 
Ta vidvinkelzoomen om du vill kunna ta bilder på dina medpassagerare. Jag har aldrig flugit i en stor passagerarballong men i en liten 56 eller 77 ballong så finns det inte så mycket utrymme för att backa :) Tid brukar det vara gott om så du hinner nog byta glugg om du vill.

Detaljbilder från luften? Tja det beror lite på var man flyger. Om du ska flyga över stockholm eller någon annan storstad så kan du vara säker på att piloten håller sig på minimihöjden och då kanske det behövs en telezoom. Ska du flyga på landet så blir det nog lite mera lågflygning.

Jag tycker dessutom att du ska ta med din normalzoom då det händer en hel del runt om starten och efter landning som kan vara kul att fotografera. Det kan bli rätt mörkt innan allt är packat så blixt kan också vara bra.

Ha en väska med lite padding för säkehets skull det kan bli skumpigt vid landning om det blåser.

Har du fler frågor om ballongflygning så svara jag gärna på dem efter bästa förmåga.

MVH
Melker Humala, markgreve av Halmstad Högskola.
 
Jag har fått en ballongflygning i present och ska givetvis ta med mig kameran upp. Förmodligen finns det varken tid eller plats att byta objektiv utan det gäller att ta med rätt från början. Detta är vad jag har att välja emellan:
  • Normalzoom (24-105), är väl aldrig fel, men det kanske finns mer spännande alternativ?
  • Vidvinkelzoom (10-22), borde kunna ge fina panoramabilder, men man missar en del detaljer och skärpa
  • Telezoom (70-200), möjlighet att fotografera detaljer, men då kanske man missar helheten i stället?
  • Mitt skarpaste objektiv (100 macro) för att få perfekt skärpa, men man får det utsnitt man får. Fot-zoom i en balongkorg är nog svårt.
Tacksam om någon som provat på att fotografera från balong har några tips.

Tack / Kjell

Tittade igenom bilder från en flygning för något år sedan. Vill du bara ta med ett objektiv så är det utan tvekan 24-105 som gäller. Jag hade med ett 70-300 på fullformat och fotade väldigt mycket i spannet runt 100-150mm och det täcket du ju upp med 24-105 (motsvarar ca 36-160mm med din kamera). Ta med en liten väska med ditt vidvinkelzoom, det är inga problem att hinna byta. Jag hade två hus plus kompaktkamera men de bästa bilderna tycker jag det blev i spannet beskrivet ovan. Vi var tre fotografer och piloten som fick påminna oss om att hinna njuta av flygningen och inte bara fota.

http://frodewendelbo.se/Galleri/Ballong över Göteborg/index.html

/Frode
 
Tittade igenom bilder från en flygning för något år sedan. Vill du bara ta med ett objektiv så är det utan tvekan 24-105 som gäller. Jag hade med ett 70-300 på fullformat och fotade väldigt mycket i spannet runt 100-150mm och det täcket du ju upp med 24-105 (motsvarar ca 36-160mm med din kamera). Ta med en liten väska med ditt vidvinkelzoom, det är inga problem att hinna byta. Jag hade två hus plus kompaktkamera men de bästa bilderna tycker jag det blev i spannet beskrivet ovan. Vi var tre fotografer och piloten som fick påminna oss om att hinna njuta av flygningen och inte bara fota.

http://frodewendelbo.se/Galleri/Ballong över Göteborg/index.html

/Frode

Har du tillstånd att publicera de där bilderna? I så fall hur fick du det och var det svårt?

M
 
Har du tillstånd att publicera de där bilderna? I så fall hur fick du det och var det svårt?

M

Om jag förstått det rätt är det inte särskilt svårt att få tillstånd till publicering. Jag har inte flygfotograferat på drygt 20 år, och då krävdes tillstånd både för fotografering och publicering, men jobbade man på tidning fick man lätt ett "frikort" som gjorde att man själv stod för granskningen. Det som var kinkigt var att horisonten helst inte skulle vara med på bild, då man då tydligen kan göra diverse mätningar från bilden.
 
Har du tillstånd att publicera de där bilderna? I så fall hur fick du det och var det svårt?

M

Vi frågade piloten och han sa att det där inte längre gäller. Jag hade hört samma sak att allt skulle skickas in och godkännas.

Jag får nog ta bort det där. Hittade denna länk. Det krävs alltså inget tillstånd att fotografera men för att sprida bilderna.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-...otografering-och-tillstand-for-bildspridning/

/Frode
 
Precis det där har vi i ballongklubben pratat om flera ggr men ingen har riktigt orkat ta tag i att verkligen ordna tillstånd.

M
 
Precis det där har vi i ballongklubben pratat om flera ggr men ingen har riktigt orkat ta tag i att verkligen ordna tillstånd.

M

Tack för att du frågade. Jag litade på piloten och hans svar var väl egentligen korrekt. Det är tillåtet att fota fritt men inte att sprida bilderna utan tillstånd. Nu är albumet på min webplats borta.

/Frode
 
Hehe, rätt svårt att få bort alla spår av de där bilderna när de nu väl varit på nätet :)

Förmodligen är det ingen som bråkar, men uppenbarligen är det fortfarande lite småkinkigt.
 
Förut kunde man alltså få tillstånd att både fotografera och publicera bilder, om man fotograferar yrkesmässigt och själv åtar sig att inte publicera bilder som kan vara känsliga. Om jag inte minns fel stod det tydligt på tillståndet vad som inte får förekomma i bild för att man ska få publicera dem.

Om ni är aktiva inom ballongflygning kan ni säkert få motsvarande tillstånd, förutsatt att ni skriver under på att följa de bestämmelser som gäller för publicering (angående horisontlinjer, master etc.).
 
Tittade igenom bilder från en flygning för något år sedan. Vill du bara ta med ett objektiv så är det utan tvekan 24-105 som gäller. Jag hade med ett 70-300 på fullformat och fotade väldigt mycket i spannet runt 100-150mm och det täcket du ju upp med 24-105 (motsvarar ca 36-160mm med din kamera). Ta med en liten väska med ditt vidvinkelzoom, det är inga problem att hinna byta. Jag hade två hus plus kompaktkamera men de bästa bilderna tycker jag det blev i spannet beskrivet ovan. Vi var tre fotografer och piloten som fick påminna oss om att hinna njuta av flygningen och inte bara fota.

http://frodewendelbo.se/Galleri/Ballong över Göteborg/index.html

/Frode

Tack för informativt och bra svar.
Fina bilder! Hoppas att jag kan få till något liknande.

mvh Kjell
 
Hej, fotat en hel del från ballong då jag är pilot sedan -84 :)

Du hinner byta objektiv utan problem, men är lite trångt att få med en väska, ta bara en liten. Jag har kört med ett bälte som kameran ligger samt hängt på objektiv väskor på denna, detta fungerar mycket bra.

Vid starten som de sagt, ta bilder in i ballongen med bästa vidvinkeln, antingen från öppningen INNAN piloten börjar elda på så klart... samt från toppen annars, fråga så brukar det gå bra att öppna på parachuten lite när den börjar bli fylld, kolla solens riktning som vanligt.

Under flygningen, mest användbart med 24-70 eller liknande, kan funka med tele också, jag brukar byta mellan 24-70 samt 70-210.

För panorama, är man snabb o gör rätt har jag tagit några panorama från luften i form av flera bilder med säg 50 mm o sytt samman, funkar rätt bra.

Ta ljusstarka objektiv, det är inte fotoljust så länge, och glöm inte de andra ballongerna :)
"Tyvärr", fotomässigt, flyger man ju normalt på kvällen nu för tiden, mycket bättre ljus på morgonflygning annars.

Mina ballongbilder på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=276407

Samt några till:
http://www.keiken-photo.com/portfolio/Balloons/

Jag hade fototillstånd förut via klubben på den tiden det behövdes.

Nu är det fritt att fota som sagts MEN inte publicera utan tillstånd. Problemet är att få svar från den stackaren i Stockholm som tydligen är överhopad med jobb, jag har provat några gånger men inte fått svar ännu. Killen i Malmö ringde tillbaka innan 24 timmar, men det var ju inte hans region...

/Leif
 
Min erfarenhet, dock utan kamera är att ballongpiloterna gillar att flyga lågt.
Kan vara bra att tänka på.


Tomas
 
Nu är det gjort!

Efter ett inställt försök (pga regn) tidigare i somras kom vi äntligen iväg igår. Jag är mycket tacksam för alla goda råd jag fick tidigare i tråden. Min fru och jag hade var sin kamera, en med 10-22 och en med 70-200 och jag är mycket nöjd med objektivvalet. Vi hade en fin kvällssol och fick också lite månsken strax före landningen.
Det är säkert olika mellan olika ballongföretag, men i vårt fall var det mycket trångt i korgen. En normalstor ryggsäck hade varit nästan omöjligt att ta med och alla passagerare uppmanades att lämna väskor i bilen innan vi gick ombord i ballongkorgen. Att hinna byta objektiv hade inte varit några problem men praktiskt hade det varit en utmaning pga. trängseln.
//Kjell
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.