sara_sve_swe
Aktiv medlem
Ang. C.Fn III -3 så fokuserar kameran på det närmaste motivet vid inställning 0. På en fotbollsplan har man ofta spelare på flera olika "djup" i bilden. Med inställning 1 så behåller kameran lättare fokus på en spelare trots att det kommer in andra spelare närmare kameran. Har du dessutom utökad fokuspunkt så kan kameran välja en alternativ punkt för att fortsätta följa huvudmotivet.
Ang. fråga två så är jag inte säker, men om du har valt parametrar som gör att fokus prioriterar att följa det som kameran först låser på så borde det löna sig att släppa AF-on om man ska byta motiv.
Jag brukar sätta utökad-AF mitt i spelaren. Är det t.ex. en inomhussport med många kontrastrika linjer i golvet så väljer jag oftast en mindre AF som enpunkts-AF. Det har hänt att AF låser på det kontrastrika golvet, reklamskyltar och annat krafs om AF-området täcker för mycket av motivet.
Det finns många möjligheter med 7D:s AF och det går åt några matcher att sortera ut vad som passar ens egna arbetsmetoder bäst.
Tack för dina svar !
Jag skall iväg och fota en junior match i morgon och då skall jag testa att ändra från 0 till 1 under C.Fn III -3,
Tack för tipsen !