Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang. C.Fn III -3 så fokuserar kameran på det närmaste motivet vid inställning 0. På en fotbollsplan har man ofta spelare på flera olika "djup" i bilden. Med inställning 1 så behåller kameran lättare fokus på en spelare trots att det kommer in andra spelare närmare kameran. Har du dessutom utökad fokuspunkt så kan kameran välja en alternativ punkt för att fortsätta följa huvudmotivet.

Ang. fråga två så är jag inte säker, men om du har valt parametrar som gör att fokus prioriterar att följa det som kameran först låser på så borde det löna sig att släppa AF-on om man ska byta motiv.

Jag brukar sätta utökad-AF mitt i spelaren. Är det t.ex. en inomhussport med många kontrastrika linjer i golvet så väljer jag oftast en mindre AF som enpunkts-AF. Det har hänt att AF låser på det kontrastrika golvet, reklamskyltar och annat krafs om AF-området täcker för mycket av motivet.

Det finns många möjligheter med 7D:s AF och det går åt några matcher att sortera ut vad som passar ens egna arbetsmetoder bäst.

Tack för dina svar !
Jag skall iväg och fota en junior match i morgon och då skall jag testa att ändra från 0 till 1 under C.Fn III -3,

Tack för tipsen !

Tack för dina svar !
Jag skall iväg och fota en junior match i morgon och då skall jag testa att ändra från 0 till 1 under C.Fn III -3,

Tack för tipsen !

Jag har nu testat, men jag upplever det som att fler bilder blir suddiga, tycker inte att jag fick någon riktigt skarp bild. Kan det bero på detta eller inbillar jag mig ?

Inte en enda skarp bild kan knappast bero på inställningarna. Inställningen gör att kameran inte fokuserar om om det kommer in något i närheten av ditt fokusområde. Det påverkar dock inte hur snabbt det fokuserar om du sätter fokus rätt från början. Prova att ställa tillbaka inställningen och kör en match till. Sedan kan du ändra ytterligare en parameter och plåta nästa match. Det kanske helt enkelt var en inställning som inte passar ditt sätt att fotografera. Det kommer att ta några matcher innan du har hittat en inställning som passar dig, men det kommer, kämpa på ;)

Inte en enda skarp bild kan knappast bero på inställningarna. Inställningen gör att kameran inte fokuserar om om det kommer in något i närheten av ditt fokusområde. Det påverkar dock inte hur snabbt det fokuserar om du sätter fokus rätt från början. Prova att ställa tillbaka inställningen och kör en match till. Sedan kan du ändra ytterligare en parameter och plåta nästa match. Det kanske helt enkelt var en inställning som inte passar ditt sätt att fotografera. Det kommer att ta några matcher innan du har hittat en inställning som passar dig, men det kommer, kämpa på ;)

Jag testade idag igen och bilderna blev bättre än sist, när jag har 1 under C.Fn III -3 och fokuserar långt bort och någon springer förbi framför kameran då fokuserar den om, skall den göra det ?

Syftet är att kameran ska välja en annan fokuspunkt beroende på vilket fokusområde du har valt, och hålla kvar fokus på ditt urspungsmål. Förr eller senare kommer kameran dock att fukusera om. Att ställa ner känligheten under C.Fn III -1 kan hjälpa om du tycker att kameran fokuserar om för snabbt. Men tänk på att den blir då långsammare om du ska byta mål. Det är en balansgång mellan snabbhet och säkerhet.

Fotboll i fullt solsken

Idag var jag iväg och fotade en match i fullt solsken. Det var ju jätte svårt att få några bra bilder.
Jag körde med M 1/1000 f/3,2 och Autoiso, jag testade även att ha fast iso 100, ökade till 1/1250 och 1/1600 Antingen blev dom för ljusa eller så blev ansiktet för mörkt.
Hur gör ni när det är fullt solsken ?

Idag var jag iväg och fotade en match i fullt solsken. Det var ju jätte svårt att få några bra bilder.
Jag körde med M 1/1000 f/3,2 och Autoiso, jag testade även att ha fast iso 100, ökade till 1/1250 och 1/1600 Antingen blev dom för ljusa eller så blev ansiktet för mörkt.
Hur gör ni när det är fullt solsken ?

I grund och botten handlar det ju om att ljussätta bilden rätt. Är det fel ljussättning finns det inga inställningar på kameran som fixar ansiktet ljusare utan att hela bilden blir ljusare. Du måste helt enkelt ljussätta på ett annat sätt, i praktiken fota från ett annat håll.

Lägg gärna epp en exempelbild som illustrerar problemet.

Sport i solljus är inte alltid det enklaste - i synnerhet om man inte har tid att efterbehandla bilderna för att lätta upp skuggor och sådant. Jag ägnar mig inte längre åt att fotografera fotboll, men jag föredrog att exponera efter de ljusare delarna och låta skuggorna bli som de blir.

Här finns några exempel på mina bilder - jag tror nästan alla är fotograferade med bländarförval och fast ISO-tal (auto-ISO använder jag bara när ljuset skiftar mycket mellan olika delar av planen): http://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157605434499750/

Sport i solljus är inte alltid det enklaste - i synnerhet om man inte har tid att efterbehandla bilderna för att lätta upp skuggor och sådant. Jag ägnar mig inte längre åt att fotografera fotboll, men jag föredrog att exponera efter de ljusare delarna och låta skuggorna bli som de blir.

Här finns några exempel på mina bilder - jag tror nästan alla är fotograferade med bländarförval och fast ISO-tal (auto-ISO använder jag bara när ljuset skiftar mycket mellan olika delar av planen): http://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157605434499750/
Anders. Dom var ju jätte fina dom bilderna, på vissa bilder kan man knappt tro att det är solsken.
Hur har du efterbehandlat dessa bilder ?
Om man kör med bländarförval, är det inte risk att slutartiden blir för lång så att det blir rörelseoskärpa ?

...
Om man kör med bländarförval, är det inte risk att slutartiden blir för lång så att det blir rörelseoskärpa ?

AFE:s metod att använda bländarprio, dvs Av, och Auto-ISO funkar utmärkt om ljuset är tillräckligt starkt.
Men uselt om det är tillräckligt mörkt.
Det är anledningen till att jag avrådde från bländarprio tillsammans med Auto-ISO tidigare i tråden.

Men förutsatt att det är starkt solsken, så funkar Av med stor bländare, förslagsvis 3,2, utmärkt. Då kan du även sätta ISO på 100.
Det kan dock bli problem om vissa delar av planen är i skugga.

Är det rejält ljust på vissa delar av planen, och skuggigt på andra. Så brukar jag sätta kameran på Auto-ISO, bländare 3,2 och slutartiden på 1/2500.
Orsaken är att en slutartid på 1/800 i riktigt starkt soljus, tillsammans med bländare 3,2 och ISO 100 riskerar att leda till överexponerade bilder.

Gällande efterbehandling på RAW-filer i LR4 eller LR5.
Förutsatt att ansiktet är rätt exponerat, så kan du dra i reglagen skuggor och svärta för att ljusa upp de mörkare delarna av bilderna/det som befinner sig i skugga. Är vissa bilder för ljusa så kan reglagen högdagrar och vita användas för att mörka ner dessa.

Hoppas att det inte blir för rörigt, utan att du blir lite klokare.
Om du inte redan har bra koll på det här med hur ISO, bländare och slutartider hänger ihop, och detta tillsammans med hur starkt befintligt ljus är.
Så är det min rekommendation att du lär dig det så att du kan rabbla det i sömnen.
Kanske inte det roligaste, men det är något som du kommer att ha stor nytta av i längden.

Inte minst då fotboll spelas i väldigt skiftande ljus. Allt från rena "nätter" på planer med svagt ljus. Till sommardagar med extremt starkt ljus.

Genom att ha riktigt bra koll på de tekniska aspekterna, så blir det mycket lättare för dig att hitta de optimala inställningarna för de helt olika förutsättningar som gäller vid olika tillfällen.

(Nu ska jag stressa iväg och göra ett jobb på just en fotbollsmatch).

Anders. Dom var ju jätte fina dom bilderna, på vissa bilder kan man knappt tro att det är solsken.
Hur har du efterbehandlat dessa bilder ?

Jag ställer in auto-ISO så att den strävar efter så kort slutartid som möjligt - då fungerar det bra. Vet dock inte om det fungerar med Canon.

Idag fick jag et mail från en lokal tidning som skrev och frågade om dom fick använda några av mina bilder i sin tidning.

Kan man ta betalt för det ?
Hur mycket kan man ta betalt för varje bild dom publicerar i sin tidning ?
Om man får betalt, kan man kräva att dom sätter mig som fotograf under bilden ?

Någon här som vet ?

Idag fick jag et mail från en lokal tidning som skrev och frågade om dom fick använda några av mina bilder i sin tidning.

Kan man ta betalt för det ?
Hur mycket kan man ta betalt för varje bild dom publicerar i sin tidning ?
Om man får betalt, kan man kräva att dom sätter mig som fotograf under bilden ?

Någon här som vet ?

Självklart kan man ta betalt, frågan är om lokala tidningen betalar bara. Försök och se vad de säger. Du kan ju alltid neka dem att använda dem. Sätta dig som fotograf under bilden är en självklarhet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Min erfarenhet är att det blir sällan någon diskussion om priset. Tidningarna är ganska vana (och har ofta en policy) att betala antingen efter SFF/SBFs officiella prislistor, eller inte alls. De gånger jag har varit tillfrågad så har de sagt att "vi betalar enligt SBF", eller så säger de att "vi kan tyvärr inte betala för detta men ditt namn står som byline". Oavsett vilket så ska ditt namn givetvis stå vid bilden.

Min erfarenhet är att det blir sällan någon diskussion om priset. Tidningarna är ganska vana (och har ofta en policy) att betala antingen efter SFF/SBFs officiella prislistor, eller inte alls. De gånger jag har varit tillfrågad så har de sagt att "vi betalar enligt SBF", eller så säger de att "vi kan tyvärr inte betala för detta men ditt namn står som byline". Oavsett vilket så ska ditt namn givetvis stå vid bilden.
Måste man vara medlem och betala för att vara med i SBF och komma åt deras prislista ?
Om ni inte vill skriva ut priserna här kan ni maila mig istället
[email protected]

Måste man vara medlem och betala för att vara med i SBF och komma åt deras prislista ?
...

Utan att veta helt säker så misstänker jag att Drogen menar BLF, och då mer exakt avtalet mellan BLF och Almega, som i princips kan anses som "branchstandard".

Det ligger sedan årsskiftet på 785:- exkl moms.
Källa: http://www.almega.se/arbetsgivarguiden/aktuellt-ur-arbetsgivarguiden/nytt-blf-avtal-2012-2013

Personligen så tycker jag att du ska ta betalt enligt avtalet mellan BLF och Almega.
Vill de inte betala så tycker jag att du ska avstå.

Tidningarna drivs med syftet att tjäna pengar, deras journalister får betalt för sitt arbete.
Därmed borde det vara en självklarhet att även du får betalt för ditt jobb.

Alternativet är att du ger bort ditt arbete gratis, och hjälper dem att tjäna pengar, på det du gör.

Har du inte något eget företag/F-skatt så kan du ändå fakturera via tex Frilans Finans.
Som sköter bokföring och skatter åt dig mot en viss del av fakturavärdet.
http://www.frilansfinans.se/

Utan att veta helt säker så misstänker jag att Drogen menar BLF, och då mer exakt avtalet mellan BLF och Almega, som i princips kan anses som "branchstandard".

Det ligger sedan årsskiftet på 785:- exkl moms.
Källa: http://www.almega.se/arbetsgivarguiden/aktuellt-ur-arbetsgivarguiden/nytt-blf-avtal-2012-2013

Personligen så tycker jag att du ska ta betalt enligt avtalet mellan BLF och Almega.
Vill de inte betala så tycker jag att du ska avstå.

Tidningarna drivs med syftet att tjäna pengar, deras journalister får betalt för sitt arbete.
Därmed borde det vara en självklarhet att även du får betalt för ditt jobb.

Alternativet är att du ger bort ditt arbete gratis, och hjälper dem att tjäna pengar, på det du gör.

Har du inte något eget företag/F-skatt så kan du ändå fakturera via tex Frilans Finans.
Som sköter bokföring och skatter åt dig mot en viss del av fakturavärdet.
http://www.frilansfinans.se/
Tack så hemskt mycket, grymt med frilansfinans :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar