Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera ett bröllop för första gången.

Produkter
(logga in för att koppla)
Lånar den här tråden då rubriken passar..

Jag ska fota ett bröllop, inte kyrka dock utan borgerligt utomhus.
Utrustning och sån't har jag inga problem med men däremot brudparet.

Det visar sig att de bara vill ha bilder men inget särskilt.
Vi var och rekade platsen härom dagen och det visar sig att det var en usel plats både för bilder och vigsel. Det var inte så viktigt utan vi kunde ta vilken plats som helst. Jag pekade ut några bra platser och visst, inga problem. Lite oroväckande eftersom det brukar vara viktigt.

Jag frågade lite runt vilka bilder de ville ha, om det var några särskilda bilder som de absolut ville ha vilket brudpar ofta vill som t.ex bara på paret. Men nej, det var inget speciellt. "ta lite bilder bara, typ tio tjugo stycken". Jag förklarade att mindre än 500 bilder kommer jag inte undan med utan snarare fler och av dessa kanske jag sparar ett 40-tal. "okej, fota hur mycket du vill då".

Det här är lite udda. Jag verkar vara mer nervös än vad brudparet är? Det är mitt första bröllopsjobb så jag är verkligen nervös, jag har läst alla tips i det här forumet och försöker göra ett grundligt jobb så gott det går men om brudparet själva inte har några önskemål, vad gör jag då? Improvisera låter ju lätt men jag tror att de ändå vill ha några bra minnen från den dagen så jag känner att ju mindre krav de har desto mer ökar kraven på mig.

Har ni några tips i denna prekära situation? Jag vill ju inte leverera några turistbilder bara för att de själva inte har några önskemål..
 
Har ni några tips i denna prekära situation?
Mitt råd, ta de bilder som är normalt.
ta sedan DINA bilder, då tror jag att det kommer bli bra.

Jag hade aldrig nämnt för ett brudpar hur många bilder jag tar. Jag skulle ändå aldrig visa dem om det inte är ngt uttryckligt de önskar.
Personligen hade jag heller inte taget 500 bilder, bättre att ta dem man vill ha ;)
 
Kolla på många bröllopsbilder. Spara/skriv ner de poser och olika bilder du märker är viktiga och ofta används. Ex helkropp, halvkropp och headshots. Poser är jag också dålig på, därför har jag med min flickvän på mina bröllop :) fotade mitt andra bröllop i lördags, bilderna kan du se på min blogg: http://http://www.andrenordblom.se/blog/2012/06/brollop-david-johanna-9-juni-2012/. Sno lite bildidéer och åk till platsen för att reka själv, lägg ner tid, mer än vad det är värt, det betalar sig sen ändå. Försök ha hela dagen kartlagd, vet när du ska dit och dit. Man är så nervös och har så mycket annat att fokusera på ändå :) när dagen kommer släpper nog nervositeten, det gjorde den för mig. Då gäller det bara att ha kul! :)
 
Tack för det, precis vad jag behövde. De vet redan att jag tar otroligt många bilder, jag är inte så stabil på handen nämligen så det behövs. Den här gången kör jag med stativ och objektiv med stabilisator och hoppas på det bästa. Jag behöver nog bara lite självförtroende, har inte fotat på några år nu.
 
Lånar den här tråden då rubriken passar..



Har ni några tips i denna prekära situation? Jag vill ju inte leverera några turistbilder bara för att de själva inte har några önskemål..

Ta de bilder du vill ta. Eftersom brudparet anlitat dig vet de vilken typ av fotograf du är. Sannolikt förväntar de sig att fotografen löser bildfrågan. De är nog (som de flesta brudpar) betydligt mer engagerade i sin vigsel och allt annat kring bröllopet.

Min erfarenhet är inte att det är brudparet som säger vilka bilder de vill ha, utan det är min uppgift som fotograf att lösa.
 
Först skulle jag tänka ut hur jag KAN fotografera med den utrustning jag har, detta genom att reka området, kyrkan och eventuellt området runt om så att jag har koll på hur jag tänkt motivet/motiven, vilka vinklar jag kan utnyttja mm.

Ska du fotografera inne i kyrkan kan det vara bra att du har kollat med prästen vart du kan röra dig i förhållande till brudparet, detta är viktigt. Du kan få riktigt bra bilder genom att placera dig på rätt ställe, men fråga först.

Sedan skulle jag absolut fotografera i RAW och ha en idé färdig i huvudet hur det skulle kunna bli efter ev redigering (därför ska du reka först). Glöm inte att de spontana händelserna är de bästa, var beredd på att mata på med bilder, ha med dig minst dubbla uppsättningar med minneskort.
Du kan även skapa fina effekter genom att fotografera i motljus, kolla vädret och hur fönstren ligger placerade i kyrkan!
Glöm gärna blixten hemma eller om du tar med den, använd den helst så lite som möjligt (detta för att du ska kunna klara dig utan denna samt att det stör ganska mycket med blixtar under en vigsel, speciellt i kyrkan, ta gärna med den om du behöver under middagen men jag skulle helst lämna den i väskan även där, du syns verkligen med blixten menar jag och du bör smälta in i miljön utan att man märker dig...).

Skissa dina idér och gå igenom dessa med brudparet, eller så kan du be om fria händer,
gör något "unikt", även om du tar hjälp av bloggar, forum mm i dina tankar.
Tänkt så här: Vilka är de du ska fotografera, finns det speciella budskap som kan stärka känslorna i bilderna, speciella poser, händelser, vilka av dessa ska man fokusera på (alltså inte bara brudparet utan även under middagen mm, kanske föräldrarna är med, hur ska de fotograferas, vännerna runt paret..??)...var övertygad redan från början att du inte kan få med allt och var nöjd med vad du kan göra/få med. Det värsta är att tycka att du gör ett dåligt "jobb" från början då tappar du din kreativitet. Var alltså nöjd men ändå kritisk.

Valet är inte alltid lätt, men utgå alltid från att det är du som sätter ribban tillsammans med dina kunskaper, idéer och din utrustning och naturligtvis dina förkunskaper om området, kyrkan mm som du fått genom din tidigare rekognosering.
Och sist men inte minst använd gärna Photoshop om du har möjlighet när du behöver fixa lite med bilderna, överdriv inte utan simma lugnt.

Lycka till!
Mvh/
Robert
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är inte att det är brudparet som säger vilka bilder de vill ha, utan det är min uppgift som fotograf att lösa.

Jo, det håller jag med om men jag trodde nog att det skulle finnas några önskemål. Den totala avsaknaden förvånade mig. Jag kommer att göra mitt bästa och då det är en borgerlig vigsel lär det gå fort vilket också sätter mig på prov men jag försöker se det som en utmaning hellre än ett hinder. Lite besvärande dock att de inte bestämt plats än, det gör det svårt att reka innan.

Jag har kommit fram till efter att ha läst en hel del här att en egen stund med paret nästan är nödvändigt, (det har jag valt en plats för åt dem :) jag siktar på det för bästa kvalitet och sen får jag lösa resten så gott det går.
 
...
Jag frågade lite runt vilka bilder de ville ha, om det var några särskilda bilder som de absolut ville ha vilket brudpar ofta vill som t.ex bara på paret. Men nej, det var inget speciellt. "ta lite bilder bara, typ tio tjugo stycken". Jag förklarade att mindre än 500 bilder kommer jag inte undan med utan snarare fler och av dessa kanske jag sparar ett 40-tal. "okej, fota hur mycket du vill då".

Det här är lite udda. .

Jag tycker det låter svinbra! Då kan du ju göra bilder precis som DU vill ha dem! De verkar inte ha några egna idéer men verkar samtidigt inte ha några problem att gå med på dina. Perfekt!
 
Jag kan nu i efterhand säga att jag är väldigt nöjd med fotograferingen. Jag blev mer nöjd än vad jag hade vågat hoppas på och brudparet är nöjda med bilderna. Nu väntar jag bara på att få de bildnr som jag ska justera i färgerna. Sedan skall de förstora en bild och rama in och det känns väldigt stort för mig att deras bild som de ramar in har JAG tagit. Jag är superglad och jag är glad att ni gav mig era tips och råd. Tack ska ni ha. Om jag får för paret kanske jag lägger upp en bild här längre fram för att visa er ett exemplar på den stora dagen.

Mvh/ Emma
 
Jag kan nu i efterhand säga att jag är väldigt nöjd med fotograferingen. Jag blev mer nöjd än vad jag hade vågat hoppas på och brudparet är nöjda med bilderna. Nu väntar jag bara på att få de bildnr som jag ska justera i färgerna. Sedan skall de förstora en bild och rama in och det känns väldigt stort för mig att deras bild som de ramar in har JAG tagit. Jag är superglad och jag är glad att ni gav mig era tips och råd. Tack ska ni ha. Om jag får för paret kanske jag lägger upp en bild här längre fram för att visa er ett exemplar på den stora dagen.

Mvh/ Emma

Vad kul att höra att det gick bra, verkligen!
Blev tvungen att registrera mig nu så att jag kan fråga lite.

Hur gick det i kyrkan, ljuset osv?
Vad var krångligast och lättast?
Hur många bilder tog du?
Har du några "att tänka på" nu i efterhand, exempel på fatala missar?

Hur som helst, kul att det gick bra efter att ha följt tråden!
Och lägg gärna upp några bilder :) (jättegärna)
 
Vad kul att höra att det gick bra, verkligen!
Blev tvungen att registrera mig nu så att jag kan fråga lite.

Hur gick det i kyrkan, ljuset osv?
Vad var krångligast och lättast?
Hur många bilder tog du?
Har du några "att tänka på" nu i efterhand, exempel på fatala missar?

Hur som helst, kul att det gick bra efter att ha följt tråden!
Och lägg gärna upp några bilder :) (jättegärna)

Om jag ska vara ärlig var kyrkan svårast just precis vid altaret, men vi ingången och utgången gick det bättre. Tyvärr blev vissa bilder lite för mörka vid altaret, jag fick ta en hel del i olika vinklar just då och ändra lite i inställningarna. Det som var just krångligast var att få det perfekta ljuset i kyrkan, men som sagt jag är ändå nöjd när det var för första gången och sen att dom är nöjda med. .:) Det lättaste var bröllopskorten, det var ett bra ljus, det fanns träd som gjorde att de blev en bra skugga och lagom med ljus från solen. I efterhand upptäckte jag att vissa bilder fick jag inte med hela armbågen tex eller hela släpet ifrån klänningen, sådna småsaker som man ofta kan göra fel. Och jag tog många bilder, men jag skulle behövt en hel del mer i efterhand, totalt kan jag ha tagit ca 300 bilder. Jag kommer lägga upp någon bild, och jag har fått tillstånd av paret så det är ok. Jag blir tacksam för ris och ros :)

Mvh/ Emma
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.