Annons

Fotografera diamant

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska fotografera en liten diamant, stor som ett tändstickshuvud (kanske inte så liten för att vara diamant, men ändå).

Jag har tidigiare fotograferat fröer som varit ca 1 mm stora. Då hade jag 90 mm mellanring och ett 50 mm makroobjektiv, samt en blixt som jag slog i folieklädd yta. Det hela gjordes i dagsljus. Det fungerade utmärkt.

Problemet är ju att ett frö är matt och strävt medan en diamant är blank och reflekternde.

Hur tror ni att jag ska göra? Kommer det bli MYCKET störande reflxer från blixten? Ska jag strunta i blixten helt? Fotolampor? Vad tror ni?

/Jens

Att fotografera ädelstenar !

Hej !

Jag jobbar själv med försäljning av ädelstenar och då krävs det bra bilder. Till skillnad imot frön så är ädelstenar oftas facetterade och igenomskinliga, externt ljus kan vara problem eftersom en facetterad ädelsten kan verka som ett hav av speglar, det du måste skapa själv eller köpa det är en helvit och tunn plastskål med ett hål för själva objectivet. Det är mycket viktigt att själva plasten är helvit och tunn.

Här ser du exemplar av det jag försöker beskriva:
http://www.icestyle.com/lightr.jpg

Det du får ut av det är att allt externt ljus kommer inte att " spegla bort " ädelstenen dock eftersom det är ett tunt material och hel vitt kommer du ändå att få fram elden och knistan på din diamant.

Mvh
Jean-Pierre D.

Här ser du resultatet av det jag får med ovanstående produkt, denna produkt är även lämplig för att få fram rätta färgen på guld material och ädelstenar som även påverkar priset/värdet. Alla mindre objekt som frimärken och mynt etc blir prefekta med detta behändiga och prisvärda studio.

Bilagor

• amethyst2.jpg
    amethyst2.jpg
    36.5 KB · Visningar: 531
Senast ändrad:
Har jag fel eller ser man en fotograf med kamera nere till höger på stenen?

Är denna bild tagen med stenen i "plastbyttan"?

Jag ser vad du tittar på nu, fast nej, det är varken en person eller en kamera du ser på bilden.
Kameran är faktiskt monterad på själva studion.
Dock eftersom plastet är tunt så är det faktiskt en chans att det går mer igenom än bara ljus man måste alltid anpassa själva studion efter ljuset runt om det, det räcker med ett vanligt vitt ljus.
Jag har märkt att vanligt solljus är dock det bästa.

Mvh
Jean-Pierre D.

Visar en annan bild tagen på samma sätt av mig.

Bilagor

• topaz.jpg
    topaz.jpg
    44.9 KB · Visningar: 412
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar