Annons

Fotografera bröllop, vad ger jag mig in på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en första gång för alla, och att fota ett bröllop är verkligen den gång man verkligen för första gånger känner att det är allvar. Jag gillar den pressen. Jag känner en målare som berättar att många är rätt slappa i sin inställning när han kör igång och målar en vägg eller ett tak, men när han är klar... Jo, då kör alla igång och höjer kraven rejält, allt ska vara perfekt. Så kan det vara med bröllopsfoto också. Varför finns ingen bild på just "det viset", varför finns inte "han/dom" men på någon bild?

Då står man där.

Men! om man lyckas med sina bilder och paret är överlyckligt nöjda över det man presterar blir man själv väldigt stolt, riktigt rejält dessutom, och rejält motiverad till bättre bilder i framtiden.

Det är som många här skriver ett enormt stort ansvar att fotografera/dokumentera ett bröllop, men om paret verkligen är medvetna om att du inte är proffs och att du inte kan lämna några garantier kan detta bli något som för dig framåt i utvecklingen.

Lycka till!
 
mikaelvoss skrev:
Ulrica: Tack för det. Det är bra att du är ärlig.

Jag har ett objektiv till. Sigma 55-200 1:4-5.6 DC Jag är lite dålig på vad alla betäckningarna betyder (55-200= zoom iallafall) men förhoppningsvis kan någon vänlig själ förklara. Har inte riktigt hunnit lära mig alla betäckningar då jag nu sedan jag skaffat systemkamera hälre har lagt tiden på att träna med kameran.

För att fota i kyrka utan blixt behöver du ett objektiv med ljustyrka 2,8 eller bättre dvs så lågt som möjligt. Skaffa ett Canon 50mm f/1,8 för 1200 kr så kommer du rätt långt. Själv har jag skaffat ett 85mm 1,8 för att fota på ett bröllop i december. Har fotat några tusen bilder hittils så det går nog bra. Lycka till med ditt!
 
Zoom objektiv kan man nog i stor sett glömma när det gäller att fota i kyrkan. Sist jag fotade på ett bröllop stod jag lite dumt och blev tvungen att ta fram mitt 24-120, 3:5-5:6 och jag kan säga att det inte var många av bilderna som blev bra, fotade dock större delen av bröllopet med min 50mm 1:4 och det blev helt ok.

Jag skulle skaffat mig 3st ljusstarka fasta Objektiv (1:4-2:0)
Vidvinkel: 35 eller 24 mm
Normal: 50mm
Tele: 85 eller 105mm

Det borde man klara sig rätt långt på.
 
öööö, glömma zoomobjektiv?
Visst, springa där som en jojo fram å tillbaka bara för att man inte har zoom, det låter som ett bra förslag.
Jag kör med ett 24-70 2.8 och ett 70-200 2.8, bägge alltså zoomobjektiv med ljusstyrka på 2.8. och ISO400 samt enbensstativ.
Vad är problemet?

stonevalley skrev:
Zoom objektiv kan man nog i stor sett glömma när det gäller att fota i kyrkan. Sist jag fotade på ett bröllop stod jag lite dumt och blev tvungen att ta fram mitt 24-120, 3:5-5:6 och jag kan säga att det inte var många av bilderna som blev bra, fotade dock större delen av bröllopet med min 50mm 1:4 och det blev helt ok.

Jag skulle skaffat mig 3st ljusstarka fasta Objektiv (1:4-2:0)
Vidvinkel: 35 eller 24 mm
Normal: 50mm
Tele: 85 eller 105mm

Det borde man klara sig rätt långt på.
 
En idé kan vara att bröllopsparet tar lite studio bilder eller en del utomhusbilder före eller efter bröllopet med en profesionell fotograf.Du kan ta bilder i kyrkan , utanför och på festen,dock göra klart att det är första gången och att kvaliten kan bli därav.Studiofotografen lastar då av lite av pressen.Tror att det är väldigt få som har råd men en proffsfotograf en hel dag, så jag tror detta kan vara ett alternativ..?De kan ju även kanske välja en proffsfotograf i kyrkan, så kan du fota festen.
Jag har fördelen att vara med min fru ibland som fotar bröllop, tycker att jag får få bra bilder, men de har blivit bättre för varje gång, den som levererar är ju min fru så jag kan testa fullt ut.
 
Som ovanstående skribenter redan nämnt så är det känsligt med bröllop. Man får bara EN chans! Har själv gett mig in på det en gång, då med hyrd mellanformatsutrustning. Det blev mycket mörkrumsjobb och kunden blev ändå inte 100% nöjd. Det är tio år sedan och jag får fortfarande lite ångest när jag tänker på det.
 
Fattar inte att folk är så jäkla rädda för att plåta bröllop med tanke på att 95% av alla bröllopsfotografer jag sett har varit deprimerande kassa och ändå verkar kundera nöjda. Typ skitkassa(obefintliga efterarbeten) och totalt ooriginella idéer. Dessutom om man förklarar förutsättningarna för polarn och han ändå vill ha dig som fotograf äre bara att köra på.

/JR
 
Jag fotograferade ett bröllop förra helgen då tillsammans med en god vän, så vi var två fotografer. Ingen av oss gillar egentligen att fotografera bröllop så vi försäkrade oss om att de skulle ta "bröllops" bilderna med en "riktig" fotograf.
Vi skötte bilderna i kyrkan, på festen och bilder på gäster med brudpar.
 
Mitt upplägg

Hej ..

Jag tycker du skall ta uppdraget. Ber dom dig så får dom räkna med att det blir som det blir.

Själv skall jag fota mitt första bröllop till helgen. (är lite nervös). Men dom har ett proffs som skall ta bilder innan kyrkan. Sen skall jag ta i Kyrkan, ta bilder vid havet efter kyrkan (till tackkort) och under festen.

Min utrustning är:
D80. Ett tamron 90, 2,8 till kyrkan. Ett 18-70,4.5, samt ett 70-300 4,5 VR till utomhus bilder. Har även extern blixt SB-300 (fått ok på att använda den i kyrkan).

Jag har gått igenom alla bilder på fotosidan för att få inspiration och antecknat alla bilder jag skall ta. Skall dit o reka nu i veckan i kyran och vid stranden.

Men jag är bara en amatör.
Lycka till om du tar det.

/johan
 
MWPhoto skrev:
öööö, glömma zoomobjektiv?
Visst, springa där som en jojo fram å tillbaka bara för att man inte har zoom, det låter som ett bra förslag.
Jag kör med ett 24-70 2.8 och ett 70-200 2.8, bägge alltså zoomobjektiv med ljusstyrka på 2.8. och ISO400 samt enbensstativ.
Vad är problemet?

De objektiven du pratar om ligger på ca 26000 tillsammans. Mikaels kamera ligger på ca 7000:- låter det rimligt att han ska skaffa två objektiv för 26000:- för ett bröllop?

Hade jag haft ett 70-200 2.8 och ett 24-70 2.8 tror du då att jag hade sprungit runt i kyrkan med mina fasta objektiv??? Skulle inte tro det! Man får ju vara realistisk när man svarar.
Köper du 3 fasta så hamnar du runt ca 10000 kr vilket låter lite rimligare. Men jag håller med Mats de är säkert värda pengarna och kan någon fixa dessa objektiv till ett bra pris så är jag definitivt intresserad.
 
Känns som det ska till ett proffs för sådant här.

Man ska nog jävlar i mig veta vad man gör samt ha lång erfarenhet.
 
Mitt tips: LÅT BLI! Det är fruktansvärt mycket jobb för knappt några pengar alls, iaf om man inte är yrkesfotograf och har det som sin huvudsakliga inkomstkälla.. och kan se till att ta absolut minst 10.000 för 50 levererade bilder..

Tänk på att bröllopsparet vill ha mellan 50 och 200 bilder från hela sin bröllopsdag.. tänk dig att sitta o redigera 50 bilder, + sitta o redigera om alla så att de även får dem i svartvitt.. (nej, det är inte bara att trycka på "gråskala"-knappen)

Mitt första bröllop fick jag en timlön på ungefär netto 50 kr timmen.. jag jobbade alltså ungefär sju dagar heltid för att få ut 50 kr i timmen, netto alltså.. Skandal!

Men jag ville inte ta för mycket betalt när jag fotade mitt första bröllop, och samtidigt så var jag glad att få göra mitt första jobb.. men det var först efter att man suttit o redigerat i tre dagar som man insåg att man jobbade för slavlön..

Det var mitt första och mitt sista bröllop.. inget roligt att sitta o redigera såååå många likadana bilder.. Usch, men jag blir åtminstone nöjd med bilderna och det hoppas jag bröllopsparet också blir, ska leverera dom nästa vecka :)
 
Danlo skrev:
Mitt tips: LÅT BLI! Det är fruktansvärt mycket jobb för knappt några pengar alls, iaf om man inte är yrkesfotograf och har det som sin huvudsakliga inkomstkälla.. och kan se till att ta absolut minst 10.000 för 50 levererade bilder..

Tänk på att bröllopsparet vill ha mellan 50 och 200 bilder från hela sin bröllopsdag.. tänk dig att sitta o redigera 50 bilder, + sitta o redigera om alla så att de även får dem i svartvitt.. (nej, det är inte bara att trycka på "gråskala"-knappen)

Mitt första bröllop fick jag en timlön på ungefär netto 50 kr timmen.. jag jobbade alltså ungefär sju dagar heltid för att få ut 50 kr i timmen, netto alltså.. Skandal!

Men jag ville inte ta för mycket betalt när jag fotade mitt första bröllop, och samtidigt så var jag glad att få göra mitt första jobb.. men det var först efter att man suttit o redigerat i tre dagar som man insåg att man jobbade för slavlön..

Det var mitt första och mitt sista bröllop.. inget roligt att sitta o redigera såååå många likadana bilder.. Usch, men jag blir åtminstone nöjd med bilderna och det hoppas jag bröllopsparet också blir, ska leverera dom nästa vecka :)

...alltso, so illa ar det inte. Det ar forvisso en stor utmaning och ockso en kravande uppgift, men har du en bra dialog med paret och forbereder dig ordentligt ar det jatteroligt att fota brollop.
 
Danlo skrev:
Mitt tips: LÅT BLI! Det är fruktansvärt mycket jobb för knappt några pengar alls, iaf om man inte är yrkesfotograf och har det som sin huvudsakliga inkomstkälla.. och kan se till att ta absolut minst 10.000 för 50 levererade bilder..

...

Annars kan ju tipset vara att ta rätt betalt även som privatperson. Jag har aldrig haft några problem med det. Det gäller bara att ha vett och säga nej om det inte är lönsamt.

Men det är bra att någon kan upplysa genom egen erfarenhet varför det faktiskt kostar en del att få bröllopsbilder gjorda.

/Maverick
 
Men snälla, man kan ju inte levera amatörbilder utan avancerad retusch om man tar 10.000 spänn.. herregud..
 
Hej,

Liksom för så mycket annat i livet så är det viktigaste här att kommunicera... d.v.s. kolla med din polare om vilka förväntningar de har på bilderna! Matchar det inte med vad du anser dig kunna leverera, tacka nej. Var pessimistisk när du bedömmer din egen förmåga. Folk blir hellre positivt överraskade än negativt, speciellt vid ett bröllop.

Jag har i flera fall blivit ombedd av kompisar som gift sig att fota på bröllopet. Jag har varit väldigt noga med att säga att jag inte är något proffs eller ens halvproffs eller wanna-be-proffs utan en glad amatör. Jag har inte tagit något uppdrag för officiella bröllopsbilder för det fixar jag helt enkelt inte; jag har inte utrustningen eller färdigheterna för det. Utan jag har sagt att jag kan fota lite under vigseln och festen bara för "skoj skull", för att få atmosfärsbilder hur det upplevdes av någon som var med på bröllopet, vilka som var där, vad som hände etc. Alla som jag har fotat åt har varit väldigt nöjda med det. Att de även varit nöjda med bilderna sedan är ett plus i kanten... Vill de ha den typen av bilder fast i proffskvalitet får de dock söka sig till en proffsfotograf.
 
Hej...
Orkade inte läsa hela tråden, men vågar mej på ett förslag:
* Låt nån annan plåta vigselakt och "brudkort"
* Låna en extern blixt och plåtas mingel och fest utan att debitera något, mest som ett litet test.
 
1. lugn
2. lugn
3. lugn

att plåta bröllop är inte kärnfysik. Jag har fått för mig att många blåser upp det såpass att när det är dags kommer de inte ihåg om man ska kolla i det lilla eller stora hålet på kameran.

är du säker i dig själv och kan din utrustning så kör på... annars kör på ändå.

bara brudparet vet om hur det ligger till. Då får de sura ner sig hur mycket du vill, du har ryggen och samvetet fritt...

/Micke, bröllopsfotograf.
 
Hej på er.

Nu har jag plåtat mitt första bröllop. Jag tycker det gick kanon. Har fått mycket beröm för bilderna. Självklart finns det saker att förbättra tills nästa gång. Men överlag blev bilderna bra.

/johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.