Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Bröllop - mitt andra bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Baijna

Aktiv medlem
Hej!

Det är såhär att jag ska fotografera mitt andra bröllop nu på lördag. Jag blev tillfrågad då deras fotograf som egentligen skulle ha fotat hoppade av. Nu är det så här att detta är mitt andra bröllop. Idag var jag i kyrkan och testade ljus m.m. och även i lokalen där de ska ha mottagningen.

Jag ska fotografera i kyrkan och lite utanför kyrkan innan det börjar men även efter kyrkan lite olika porträtt bilder och även gruppbilder. Sedan ska jag fota dem vid mottagningen i lokalen utanför. Nu är det såhär att jag verkligen inte vet hur mycket jag ska ta betalt. Vi har pratat om det lite och jag vill helst fråga dem vad som de tycker är rimligt. Jag tänker inte ta timpris utan helhet och sen kommer jag även redigera alla bilder som jag tycker blir bra och lägga ner mycket tid på det eftersom redigeringen för mig är en viktigt och roligt bit. Vad tycker ni låter rimligt?

Mvh Sabina :)
 
Verkar vara ca 3 timmars fotografering/jobb på plats. Jag tar 4 500.- inkl moms och då ingår 7 st förstoringar samt 30 st digitala bilder. De digitala bilderna grundjusterade men inte optimerade för utskrift eller någon retusch. Min 4:e säsong med bröllop och jag verkar ligga rätt prismässigt.
 
Låter 2000 för lite? eller det kanske är för mycket för ett andra bröllop? :p

Ngt kanske i underkant. 3000kr?
Sedan efter några bröllop kan du börja höja ytterligare tycker jag.

Beror ju naturligtvis på faktorer som t.ex. hur du utvecklas, marknadsvärde/marknad, och omfattning....

antar att priser kan spänna över jord och himmel
 
Jag kommer få 1700 för det och det var sista budet..

Verkligen i underkant. Har tyvärr befunnit mig i en liknande situation, där jag gjorde misstaget att vara lite generös mot släktingar (inte på min sida ska betonas) på deras bröllop. Det är bara du som kan avgöra om du tycker det är värt din tid eller inte. Personligen blir jag lite äcklad av att människor som ofta kan lägga upp emot 100k totalt på ett bröllop, är benägna att betala så lite till den som ska föreviga en av deras viktigaste dagar. Tror inte direkt de försöker pruta på maten som ska serveras exempelvis, eller lokalen de ska vistas i efter vigsel.
 
1700 är väldigt lite, jag skulle inte göra det för det priset. Många timmars jobb.

Om du är väldigt sugen kan du ju se det som en möjlighet att lära dig, men låt dem inte "utnyttja" dig för mycket i efterhand. Känns klassiskt att någon nybörjare sitter i timme efter timme och redigerar bilder för ingen summa alls.

Hoppas det blir kul för dig!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Gör det:)

Gör det:) Se det som en möjlighet att öva vigselfoto (du tar fina bilder såg jag), pengarna täcker åtminstone bensinkostnaden. Se det som en utbildning, det gör jag som är i samma situation. Om man går in i utmaningen med glädje, avspeglas det troligtvis i bilderna... och vice versa. Det enda som inte är värt, är människor som behandlar andra människor illa.
 
Jag kommer få 1700 för det och det var sista budet..

Lite kanske, hoppas det är pengar ner i den svartaste fickan.
Om du räknar ut en timpenning på det där (förberedelse, tid på plats, efterredigering), och vad jag förstår tycker du om att mecka med bilderna. Så blir det inte så mkt, kanske du för att få lite ekonomi i det hela, dra ned lite på meck-tiden.
Å andra sidan är det som några skriver här, lite utbildningsjobb.....
 
Om de erbjuder dig 1700 tycker jag du ska fråga dem vilken timme under bröllopet de vill att du ska fotografera, kanske bara vigseln. Så mycket mer än en timme blir det ju inte till det priset.


Brukar ofta fungera ganska bra att fråga vad de inte vill ha med i fotograferingen när de vill pruta för att de tycker det är för dyrt. Om kunden vet ditt timpris så är det ju frågan om hur många timmar de vill köpa.
 
Du tar fina bilder och borde kunna sälja dig klart dyrare men om du tycker det är roligt att fota bröllop, behöver mer erfarenhet eller portfoliomaterial så tycker jag du ska göra det.

Själv fotade jag mitt första bröllop helt gratis och tyckte det var hur kul som helst. Några av de följande fotade jag ganska billigt, jag tänkte egentligen aldrig på pengarna eller hur mycket tid jag lade ner. Jag ville se till att jag fick erfarenhet och bilder att visa upp.

Nu för tiden vill jag få skäligt betalt men nu har jag ju erfarenheten och bilderna att visa upp så...
 
fråga

Om de erbjuder dig 1700 tycker jag du ska fråga dem vilken timme under bröllopet de vill att du ska fotografera, kanske bara vigseln. Så mycket mer än en timme blir det ju inte till det priset.


Brukar ofta fungera ganska bra att fråga vad de inte vill ha med i fotograferingen när de vill pruta för att de tycker det är för dyrt. Om kunden vet ditt timpris så är det ju frågan om hur många timmar de vill köpa.

Du kan också fråga hur många timmar de vill köpa för att få kunden att tänka till på vad man erbjuder. Var beredd att svara med vad deras förslag till tid kommer att räcka till. Gör en lista på de olika delarna och sätt tid på dessa för att få lunden att välja eller öka priset.
Eftersom det är andra brölloppet kan du sätt en låg timkostnad, men inte noll...... Det blir ändå en tankeställare för kunden som oftast inte begriper hur mycket arbete som behövs för att det skall bli bra.
 
Tack så mycket för alla era fina svar!

Ja, jag kan med tycka att det är lite. MEN, när jag blev förfrågad att vara deras fotograf på bröllopsdagen såg jag det med mycket glädje och jag känner inte heller paret som ska gifta sig, vilket var ännu roligare då de tog kontakt med mig. Jag har längtat väldigt mycket till denna dagen nu imorgon och jag ser det även som en stor möjlighet och jag är även glad att detta är mitt andra bröllop och jag ser det med som en övning/utbildningsjobb som ni nämnde. Jag är även glad att jag förhoppningsvis kommer få fler lyckade bilder till mitt portfolio som andra kan se och som jag kan glädjas av. Dessutom älskar jag att sitta och redigera och greja med nya bilder. Att vara nöjd med mina bilder ger mig lycka! :)
 
Perfekt!

Tack så mycket för alla era fina svar!

Ja, jag kan med tycka att det är lite. MEN, när jag blev förfrågad att vara deras fotograf på bröllopsdagen såg jag det med mycket glädje och jag känner inte heller paret som ska gifta sig, vilket var ännu roligare då de tog kontakt med mig. Jag har längtat väldigt mycket till denna dagen nu imorgon och jag ser det även som en stor möjlighet och jag är även glad att detta är mitt andra bröllop och jag ser det med som en övning/utbildningsjobb som ni nämnde. Jag är även glad att jag förhoppningsvis kommer få fler lyckade bilder till mitt portfolio som andra kan se och som jag kan glädjas av. Dessutom älskar jag att sitta och redigera och greja med nya bilder. Att vara nöjd med mina bilder ger mig lycka! :)

Är du glad och nöjd så är det perfekt! Lycka till med jobbet - med din entusiasm går det säkert bra.
 
Jag kommer få 1700 för det och det var sista budet..

för det första så är det väl du som ska bestämma vad du ska ta inte kunden?
ska kunden tala om vad du ska ta?
ska dom även bestämma vad du ska ha för lön?

jag hade aldrig gjort det jobbet för dom pengarna o ska du göra det så låt det ingå max 20 bilder sedan får dom köpa till om dom ska ha fler.

För 1700 kr så anser jag att en porträtt timme med 20 digitala bildfiler är max annars skulle jag avstå.
Det kommer fler jobb o drar vi ner brallorna jämnt så kommer ingen snart kunna leva på fotografering. Mitt råd är att du åtminstone följer sff eller blf prislista.
 
Detta är mitt andra bröllo. Jag är 19 år och vill ha en liten peng och jag ställer upp för att jag får göra det jag brinner för.
 
Måste säga att brudparet är rätt kaxiga. En vecka innan bröllopet hoppar deras fotograf av. En mardröm att så tätt inpå hitta en fotograf som inte är upptagen. Så hittar dom dig och har mage att då bara erbjuda 1700:-...

Men, som du själv säger är du nöjd och får bilder till portfolion. Men tänk om dom sen efteråt säger att du inte får publicera några bilder?

Och jag håller med många andra att det är ett väldigt lågt pris för väldigt många timmar.

Nu är det inte lång tid kvar, men för 1700:- skulle jag erbjuda dom:
- Dom får 30 st färdigredigerade bilder för det priset
- Du redigerar resten som dom får lågupplösta med vattenstämpel
- Dom kan sen efteråt beställa digitala kopior för 40:-/st (eller nåt lämpligt pris)
- Du ska kräva att på papper eller via mail få bekräftat att du fritt får använda alla bilder för marknadsföring

Det skriftliga måste du självklart få innan fotograferingen. I synnerhet eftersom du inte känner dom samt en varningsklocka att förra fotografen hoppat av så tätt inpå bröllopet. Vet du orsaken till avhoppet?

Oavsett, STORT lycka till imorgon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.