Annons

Fotografera bordtennis

Produkter
(logga in för att koppla)

JimmieNordberg

Ny medlem
jag skulle vilja fotografera under våra bordtennistävlingar, men man får inte fota med blixt för det stör spelarna väldigt mycket, och jag tycker att det är helt omöjligt att få till en bra bild då. Jag har
Nikon D50
Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Nikkor AF-S 55-200 1:4-5,6G ED Svart.

jag undrar om ni har tips och idéer på hur man skall lyckas med detta?

Höga ISO-tal är det som gäller, beroende på ljus. Jag fotar handboll ibland (oftast dåligt ljus), hamnar på ISO 1600. Slutartiden bör väl vara omkring 1/500s eller snabbare.
Testa med att ändra ISO på din kamera och se om det räcker med ljuset.
På vilket avstånd kommer du att fota ifrån, räcker det med ett 85mm?
I så fall har Nikon ett trevligt och snabbt objektiv som du kanske kan hitta begagnat till ett vettigt pris, det är 85/1,8D.

/Arne

skaffa ett ljusstarkare objektiv.. förslagsvis något av de fasta 50 mm 1.8 för dryga tusenlappen eller ännu ljusstarkare 1.4 för en 3-4 tusen.. bägge med proffskvalitet.

det är ljusstarka objektiv som gäller för din del.

vist är 50mm 1,8 el. 1,4 mkt bra objektiv men frågan är om den bränvidden räcker fullt ut till att fota pingis.

Jag skulle se 50 1,8 och kanske en 80-200 2,8

Det beror förstås på vilken del av spelandet man vill fånga på bild. Jag har varit aktiv spelare i en klubb för ett par år sedan och jag vet precis vilken sorts bilder jag skulle vara intresserad av att ta på andra spelare. detaljbilder med tele.

Vill du få med en heltäckande matchbild så kan du skippa längre telen.

Jag gissar att du inte vill ha en massa köptips, utan vill klara dig med den utrustning som du har. Kör med ditt 55-200 och ställ allt manuellt. ISO 1600 är ett minimum, lägsta bländarvädrde och sedan får du testa dig fram till slutartiden. Om du får för lång slutartid så får du sikta in dig på att fånga spelarna när de servar, eftersom de är som mest stillastående då.

Den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/594662.htm är tagen precis när hon servar i en dåligt upplyst hall och med ett 70-200/2,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar