Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera begravning?

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
En vän till mig gick bort i veckan (motorcross olycka) Nu undrar jag om det är ok att fotografera på begravningen?

Är väl bäst att kolla med både präst och närstående innan du drar in kameran i kyrkan...

Själv har jag en gång blivit ombedd att fota en begravning, dock bara kistan och blommorna efteråt som minne till änkan. Det tyckte både hon och prästen var en bra idé.
Jag hade inte en tanke på att ta fram kameran under själva begravningsakten. Den låg i vapenhuset (heter det väl?) under tiden.

Beklagar djupt.

På din fråga tror jag inte att det finns något generellt svar. Jag tror jag förstår varför du vill fotografera begravningen. Åtminstone känner jag, på sätt och vis, att det kanske hade varit bra med bilder från en begravning jag deltog i för inte så länge sedan. Jag fotograferade dock inte vid detta tillfälle.

Men om jag hade velat/planerat det hade jag först tagit upp frågan med de närmast berörda. Ett annat alternativ är kanske, om det känns rätt, att fotografera kistan efter själva begravningen. Även då skulle jag nog i och för sig prata med de närmast sörjande.

Vänliga hälsningar
Fredrik

Får passa på att beklaga det som har hänt. Tråkigt. Onödigt är MIn första tanke..

Vapenhuset heter det ja.

Bästa tipsen är givna oavn.

Jag har inte fotat på ngn begravning och vet inte om jag egentligen vill det heller.

Om ngn nära vän eller familjemedlemm til lmig har gått bort så orkar jag nog inte fota heller.

Men vi är olika starka och ser detta mer eller mindre naturligt. Många av mina finska släktningar tror jag fotar alla döda/begravningar...

Kanske är det mer accepterat att de närmast anhöriga fotar än att ngn utomstående fotar..?

Min mamma fotade på min fars begravning, ingen ifrågasatte detta. Hade ngn främmande gjort det så hade nog jag reagerat lite...
Jag har nog aldrig tänkt så lite på fotograferande som då-

Gör som det käns naturligt för dig! och fråga de anhöriga och prästen först!

MVH Niclas,

Begravning

En begravningscermoni är de anhörigas angelägenhet och någon präst behöver inte ens vara närvarande.
Om en präst i svenska kyrkan skulle ha invändningar mot fotografering så är det nog i så fall med hänsyn till de anhöriga.

Om begravningar

Det har väl mer med "skick" att göra.

Jag vet att många präster som förätter begravningar menar att det är en påfrestande del av jobbet. Jag inbillar mig att det då kan vara fint att bara ställa den korta frågan, liksom för att inte bryta in i prästens fokus där och då i den viktiga stunden.

Vid en vigsel så är det ju inte heller där ingen präst som kan neka ngn att fota men jag tror att det oftast hör till den seremonin. På ett annat sätt än vid begravningar.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Vid en vigsel så är det ju inte heller där ingen präst som kan neka ngn att fota men jag tror att det oftast hör till den seremonin. På ett annat sätt än vid begravningar.

Jag vet inte om jag förstod ditt inlägg korrekt - Men visst kan en präst neka dig att fotografera ett bröllop, jag har nyligen råkat ut för detta.

När det gäller den ursprungliga frågan, så tycker jag precis som de andra svaren, principiellt sett går det att fotografera en begravning - Men prata med de anhöriga. Fotografier från en begravning och på den som är avliden uppskattas oftast av anhöriga i efterhand. Det kan många gånger bli väldigt vackra bilder.

En annan personlig fråga till dig, som startade tråden, är om du vill vara där som fotograf eller deltagare? Det kanske är bättre att delta, rent psykologiskt, än att vara fotograf vid detta tillfälle. Jag har själv använt fotograferingen som en anledning att skjuta sorgen framför mig - Fotograferingen skapar ju en distans.

Jag ber om ursäkt för om du tycker att jag blev för personlig, men jag tyckte att jag kände igen reaktionen ifrån mig själv i samband med en egen familjetragedi.

Tråkigt Peter, beklagar.

Mina tips överensstämmer mycket med det som är sagt.

Vill dock gärna tillägga att om det är ok för anhöriga så kan det vara en bra idé att åka till kyrkan i god tid före begravningen för att ta lite bilder i kyrkan även före ceremonin. Det är ju olika, men det finns en risk att blomsterdekorationer, ljus m.m. flyttas under akten. Sedan kan man ju komplettera detta med foto efter akten också. Finns ofta många fina detaljer.
Tag gärna kontakt med begravningsbyrån också, det brukar uppskattas och man kan få fin hjälp av dem.

Mina begränsade erfarenheter

Jag beklagar verkligen sorgen.

Enligt mina ytterst begränsade erfarenheter på området är fotografering "innan/efter" den smidigaste lösningen. En del personer (inte bara officianten eller de anhöriga) kan ta väldigt illa vid sig om någon fotograferar under själva begravningsgudstjänsten. Inte minst på dem när de sörjer. Att däremot ta bilder på kista och blommor anses "ok" i de sammanhang jag varit i. Jag har inte sett någon fotografera på kyrkogården. Däremot vid en eventuell minnestund är det ånyo ok.
Allt enligt min åsikt, andra kanske kan rätta/fylla i.

Vänligen

Garbis H. Sarafian, Aneby

Tack för alla svar.

Jag har aldrig varit på en begravning så detta blir min första =(
Hur är det med gravsättning i Sverige? Är detta som i USA att anhöriga kommer och tar farväl?
Tänker inte fotografera i kyrkan tycker det är störande även under bröllop.

/Peter

thefinger skrev:
Tack för alla svar.

Jag har aldrig varit på en begravning så detta blir min första =(
Hur är det med gravsättning i Sverige? Är detta som i USA att anhöriga kommer och tar farväl?
Tänker inte fotografera i kyrkan tycker det är störande även under bröllop.

/Peter

Jag tolkar det som att du menar när urnan sätts i jorden( tror det heter urnsättning, skit samma). Om det är det du menar så är nog det vanligaste att det sker inom familjen precis som du beskriver det. Men det förekommer att fler deltager. Dock brukar det sällan ske någon direkt inbjudan.

Är det däremot jordbegravning du menar (kistan sänks ner) så väljer familjen själv om man vill vara ensamma då eller att alla gästerna är med. Det brukar anges i dödsannonsen och/eller meddelas i kyrkan.

Senast ändrad:
Hej peter, ska på samma begravning som du o har funderat på det med foto innan men kom fram till att jag nog tyckte att det var lite osmakligt trots att man vill ha ett minne av människan.
Har inte riktigt kommit över dödsbudet än tyvärr men misstänker att det händer i helgen
mvh
Alex

Klart ni ska fotografera kistan med blommor ni kommer annars att ångra er senare... men hör med dom närmaste. Det är ett minne för resten av livet...

Hej

Känner du för att fotografera så gör det, men fota efteråt på kista och blommor. Jag gjorde så på min brors begravning och för mig har det varit en viktig del i mitt sorgearbete. Ofta tittar jag på bilderna och det känns skönt efteråt. Det var också viktigt för mig att fota då jag vill förklara för min dotter om några år vem hennes farbror var. Många av min brors kompisar tog också bilder efter begravningsakten och det var helt ok för min familj

Hälsningar

HYB

På de begravningar av släktingar jag varit med om har vi haft en inhyrd yrkesfotograf som har plåtat. Vid alla tillfällen har det bränts på med blixt vid kranspåläggning och vid själva jordfästningen. Ingen i min stora släkt har sett något negativt i det, snarare har de hjälpt till att arrangera spontana gruppbilder vid blomsterarrangemang och kista.

Beklagar :(

Jag ställde denna fråga till en utav mina bättre fotovänner för någon vecka sedan. Vi diskuterade saken och kom ungefär fram till ovanstående. Jag skulle personligen vilja ha vackra bilder att se på efteråt. Begravningar är verkligen en sorlig historia men är samtidigt en vacker tillställning. Alla dessa människor som samlas för att ta farväl och hedra en vän.

Om du bestämmer dig för att fotografera och får klartecken från nära och kära, önskar jag dig lycka till!

Alex Tegner skrev:
...vill ha ett minne av människan.
Att fotografera kistan kommer inte att ge er ett minne av personen.

Kameran kommer heller inte att registrera vad man kände.

rent fysiska minnen däremot, hur kistan såg ut,vem som var där osv registrerar kameran.

Tack för frågan och svaren.

Min morbror Peter begravs på onsdag och jag har inte velat ställa frågan här om foto. Efter ett helt arbetsliv fick han en tumör i present till pensionen och nu är det slut.

Jag tar nog kameran med mig och fotar diskret i befintligt ljus. Tror att kusinerna med familj kan komma att uppskatta det på lite sikt.

Jag tog med kameran utifall vid min morbrors begravning, tog några bilder efter själva ceremonin i befintligt ljus, frågade självklart först om det var ok vilket det var.Tog fram kopior i ca: A4 storlek vilket uppskattades mycket av min moster.

Mvh / Peter

Bilagor

• mt9k1376-web-small.jpg
    mt9k1376-web-small.jpg
    41.8 KB · Visningar: 599
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar