ANNONS
Annons

Fotografer har blivit slöa ... eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Förr var ju fotografer ett hårdföra släkte son släpade med sig mobila mörkrum, storformatskamror och riskerade förgiftning och brander för sin konst. Nu måste man ha femfältsmätning, TTL och 7 megapixels för att överhuvudtaget publicera bilder. Har bilderna har blivit bättre av all teknik eller har fotograferna blivit sämre?

Meningen är inte att starta ett korståg bara en liten diskussion.

Det finns ingen egenvärde i tekniken. Svårare är inte bättre.

Det finns många reportagefotografer som likt James Nachtway kör med lös matare till sina Eos 1:eek:r. Andra kör fortfarande uteslutande med Leica M-kameror och helmanuellt.

Sen finns det likt forntidens framkallningstält digitalfotografer som släpar med sig datorer, skrivare, HMI-ljus, nätanslutna digitalabakstycken mm ut på jobb...

Bläddrar man i fototidningar från 70-80 talet så ser man att bilderna är lika bra då som nu,största utvecklingen är väl mest på teknik och materialsidan dock inte alltid till godo.

Jag kommer till jobbet lika bra med min Mazda-84 som grannen med sin Volvo-03..

mvh/gunte..

Jag är lite slö,men absolut inte i fotografins underbara värld.Använder nästan uteslutande manuella inställningar trots att den har allt, utom när kameran ligger på bilsätet bredvid.Litar inte ens på kamerans inbyggda ljusmätare utan kontrollmäter med manuell ljusmätare vid tveksamma tillfällen.Vid sidan om min småbildskamera kör jag också med Bronica ETrs och där får man ratta för hand allting och titta ned i skorsten.Mycket lärorikt,skulle jag vilja påstå.

Inte slöa, men slarviga

Det har vuxit fram en övertro till det digitala mörkrummet. Detta leder till slarviga exponeringar. Jag har lyckats ta mig ur träsket nu. =)

Re: Inte slöa, men slarviga

vickevire skrev:
Det har vuxit fram en övertro till det digitala mörkrummet. Detta leder till slarviga exponeringar. Jag har lyckats ta mig ur träsket nu. =)

Hmmm... undrar om inte denna övertro till PS och liknande program är mer uttalad hos dem som inte använder programmen - som sätter ett värde i att proklamera at det är "fusk" och "manipulation" att göra i dem vad man - med tillräcklig kunskap - kan göra i ett mörkrum...

De seriösa PS-användare jag känner har en mycket nykter syn på vad det digitala mörkrummet förmår...

/J

Gunte skrev:

"Jag kommer till jobbet lika bra med min Mazda-84 som grannen med sin Volvo-03.."

Och om ni skulle krocka med varandra på motorvägen till jobbet. Vad händer då?....

Re: Re: Inte slöa, men slarviga

Loj skrev:
Hmmm... undrar om inte denna övertro till PS och liknande program är mer uttalad hos dem som inte använder programmen - som sätter ett värde i att proklamera at det är "fusk" och "manipulation" att göra i dem vad man - med tillräcklig kunskap - kan göra i ett mörkrum...

De seriösa PS-användare jag känner har en mycket nykter syn på vad det digitala mörkrummet förmår...

/J

Hmmmm
Eftersom jag både är PS användare och mörkrumsfantast så....
Att "fuska" i PS tog mig en kväll att lära mig.
Det jag gjorde i PS efter första helgen skulle jag aldrig klara av i mörkrummet, och då har jag ändå ängnat mycket tid och möda i labbet under de senaste 20 åren.
Det går liksom inte att jämföra teknikerna rent tekniskt, däremot moraliskt.

Skulle nog vilja påstå att det finns en slarvig syn på vad som är "fusk" och "manipulation" istället.
Men det är en anna fråga. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar