Annons

Fotografens vs modellens rättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

pogu

Aktiv medlem
Vad får fotografen göra med en porträtt bild ?
Och vad får modellen göra ?
Förutsättningen är att inget typ av kontrakt är skrivet och inga betalningar är gjorda ( typ TFP )

Jag undrar för att jag har lite problem med en TFP session men även för att jag har hittat bra negativ i lådan som är 15-20 år gamla och jag har inge aninga om vart modellen fins idag och inget är skrivet. Är det bara att kasta neggen eller är det OK att visa upp dem tex här på FS ?

Och vad får modellen göra ? I "problem TFP sessionen" har modellen redan börjat använda de bilderna, som jag har visat henne på webben men hon vill inte skriva på någon modellrelease.

Modellen får inte göra något alls med bilderna, då det är fotografen som har upphovsrätten. Vad fotografen för göra exakt har jag inte full koll på.

Även om du juridiskt sett kanske _får_ publicera bilderna (Jag säger inte att det är så! ) för att du äger rätten till dem, anser jag det vara högst omoraliskt utan att tala med modellen och få hennes godkännande.
Ibland är det bra att skriva avtal i förväg.....

Om bilderna inte är känsliga på något sätt utan bara vanliga modellbilder, så har jag svårt att se det som omoraliskt att publisera dem på en fotosida när man inte kunnat få kontakt med modellen.

Om bilderna inte är känsliga på något sätt utan bara vanliga modellbilder så har jag svårt att se det som omoraliskt att publisera dem på en fotosida när man inte kunnat få kontakt med modellen.

Jo, det håller jag med dig om, men jag förstod det som att trådskaparen hade nya bilder förutom de gamla byrålådsnegativen, och det var de nya jag syftade på.

Även om du juridiskt sett kanske _får_ publicera bilderna (Jag säger inte att det är så! ) för att du äger rätten till dem, anser jag det vara högst omoraliskt utan att tala med modellen och få hennes godkännande.
Ibland är det bra att skriva avtal i förväg.....

Självklart Jenny !
Jag är väldigt hård på att inte ens visa bilderna för någon annan innan jag har fått det godkänt av modellen.
Men nu ligger de 2 st bilderna som hon tyckte var bäst på några modellsiter och hon vill inte skriva på någon modellreleas för övriga ca 300 bilder som vi tog.
Jag känner mig lite utnyttjad helt enkelt och behöver lite bra argument:)
Ja skriva modellrellease innan är inte så dumt men endel vill inte det utan vill se bilderna först...

Ah, då förstår jag ditt problem bättre, men som Kim säger; bilderna är ju dina och endast du har rätten till dem.
Hur du ska gå vidare kan jag tyvärr inte alls hjälpa dig med...
Hoppas det löser sig för dig dock...!/

Jenny

Modellen får inte göra något alls med bilderna, då det är fotografen som har upphovsrätten. Vad fotografen för göra exakt har jag inte full koll på.

Om hon fått kopior på dem så får hon göra nästan vad hon vill med kopiorna så länge det är för eget bruk. Kopiera och digitalisera. Göra jätteförstoringar. Skapa en fototapet. Trycka på sin t-shirt. Så "inte göra något alls" stämmer dåligt.

Fotografen å sin sida får, som vi tagit upp i flera trådar, använda bilderna till det mesta som inte är marknadsföring eller kränkande.

Om hon fått kopior på dem så får hon göra nästan vad hon vill med kopiorna så länge det är för eget bruk.
Helt riktigt. Däremot får modellen inte publicera bilderna, vilket tycks avar vad som hänt i detta fallet.

Och fotografen behöver alltså inte någon "modellrelease" för att sälja och använda bilderna, så länge det inte handlar om reklam.

Frågan är hur länge det dröjer innan publicering på egen blogg eller egen facebooksida mm räknas som "privat bruk" kanske gör det redan det.

Nu var det ju inte facebook och bloggar det gällde, utan att hon hade lagt upp bilderna på modellsiter.

Om hon fått kopior på dem så får hon göra nästan vad hon vill med kopiorna så länge det är för eget bruk. Kopiera och digitalisera. Göra jätteförstoringar. Skapa en fototapet. Trycka på sin t-shirt. Så "inte göra något alls" stämmer dåligt.

Fotografen å sin sida får, som vi tagit upp i flera trådar, använda bilderna till det mesta som inte är marknadsföring eller kränkande.
"Inte göra något alls som bryter mot upphovsrätten" borde jag ha skrivit. Givetvis har hon samma rättigheter som alla andra i övrigt.

nej stämma tösen kan man ju inte. Jag är ju en snäll pojke :)
Och hon är en snäll tös. Jag fick träna ljussättning inför en bröllopsfotografering på henne. Hon kom fullt sminkad, i brudklänning och med uppklädd pojkvän med sig. Helt perfekt att träna på ! Tyvärr får jag inte visa de bilderna heller...Eller de det kanske jag får verkar det som i tråden :)
Jag får nog prata snällt med henne och förklara vad TFP står för...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar