ANNONS
Annons

Fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Jag har beställt nya visitkort. Nu känner jag mig lite tveksam.....jag skrev på visitkortet FOTOGRAF, kan man kalla sig det även om man inte har en formell utbildning? Det känns sådär....

Fotograf

Varför skulle du inte kunna kalla dig fotograf?

Den som tar bilder är fotograf. Henri cartier Bresson, Elliot Erwitt, Josef Koudelka, Richard Avedon, Annie Leibovitz mfl är också fotografer.
Men väldigt kända fotografer. Är inte så säker på om dom äldre fotograferna ( legenderna ) heller har ngn formell utbildning.

Kör på det// Jimbo

Annika, du har ingen anledning att tvivla på dig själv. Ser man på dina bilder, är det ingen tvekan om att du är Fotograf. Titeln är inte skyddad och får användas även om utbildning saknas. Det är väl kunnandet som räknas?

tja, jag tycker att definitionen är ganska enkel. Om du jobbar och kan försörja dig, helt eller till största delen på ditt fotograferande är du fotograf.

Jag tror att både fotografernas förbund och arbetsförmedlingen har liknande riktlinjer. Det finns även ett par utbildningar enligt deras definiton som också medför titeln fotograf, det är om jag inte tar fel: Gamleby och Biskopsarnö.

Låt mig ställa en motfråga: Jag tycker det är väldigt kul att lödda och fixa med belysning och sladdar i mitt eget hem, ibland hjälper jag även mina vänner, men är jag electirker för det?

Senast ändrad:
Ja, om du känner att du är duktig och behärskar det du gör?
Är det din stora passion och hobby och något du sysslar med dagligen?
Jag tycker inte att jämförelsen var så bra.

Prebbe skrev:
tja, jag tycker att definitionen är ganska enkel. Om du jobbar och kan försörja dig, helt eller till största delen på ditt fotograferande är du fotograf.
Nja, man kan väl vara fotograf utan att vara yrkesfotograf?

Jag tycker också att det låter ganska billigt att kalla sig för fotograf av just den anledningen att folk som är amatörfotografer ofta lägger till med titlen "fotograf" av den anledningen står det inte fotograf på mitt vesitkort, fasst att jag sedan lång tid tillbaka försörjer mig som reklamfotograf samt är med i sff.

Skillnaden mellan en yrkesfotograf och amatör, är att yrkesfotografen visar bara sina bra bilder, amatören visar alla.

/ E

Prebbe skrev:
Nej du har rätt, man kan även vara konstfotograf. Då krävs att man ska ha gått en högre akademisk utbilning innom fotografi eller konst
Konstigt. Jag har stött på nån snubbe som heter Preben Rasmussen och påstår att han är amatörfotograf, men enligt din uppfattning ljuger han alltså?
;-)

sant, når man upp till en tillräckligt hög nivå av foto, tar man aldrig en ända bild. Se på hff

Känns som det har spårat ur..... tycker att man kanske ska ligga lågt om man inte ens har några bra bilder att visa på FS.

Fotograf är väl ingen skyddad titel och kan väl därför användas fritt av vem som helst?
Att jämföra med tex elektriker blir lite missvisande då detta är en skyddad titel som innebär bla att man har behörighet att utföra elinstallationer på ett sådant sätt att försäkringar och liknande gäller. Sedan om man kallar sig fotograf och tar jobb som det senare visar sig att man inte klarar av så är väl det egentliga problemet att man tagit åt sig jobbet, och inte att man kallat sig fotograf. Det finns en hel del "yrkesfotografer" också som inte är så mycket att skriva hem om tycker jag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar