Annons

Fotograf i krig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kidcrash

Avslutat medlemskap
Jag(jag vet att jag är ung) känner att jag verkligen vill göra något med mitt fotograferande. Arbeta i studio är något som jag verkligen INTE vill göra. Jag vill berätta och fotografera utsatthet, krigsdrabbade länder och dess människor osv. Det jag inte kunnat luska ut är hur går man tillväga? Är det utbildning som gäller, frilans kanske? Vart hör man sig för? Känns lite dumt och omoget att typ ''hej jag vill fota krig''. Jag inser allvaret i det jag vill göra och har tänkt över detta många gånger, men det är verkligen mitt kall.

Tack på förhand.

Journalistik? Frilans är säkert jättebra. Men då får du ju packa väskorna, betala resan till var du nu ska och fota på plats sen hoppas du får bilder som är bra nog för att betala dina utlägg plus lön :)

Titta här om du kan få några tips: Lightstalkers.

Det skadar nog inte att ha någon form av utbildning även om många duktiga fotografer är självlärda eller har assisterat andra.

Bästa tipset är nog att bli riktigt resvan utan kameran i händerna först, innan man letar upp riktigt problematiska ställen.

Att studera journalistik torde vara smart. Eller varför inte foto på tex en skola som har en spännande studieresa eller två under året. Väldans utvecklande om man hamnar på rätt skola och har med sig rätt ingångsmod och pågångsmod! (kolla in www.lofoten.fhs.no och bilderna från deras Sopot-resor!)

Situationsintegrering är mitt bästa tips vad gäller journalistiskt-dokumentärt fotande generellt. Står lite om det i forumet.. tyvärr bara jag som använder det begreppet:)

Lycka till!
MVH Niclas,

tack så mycket för svaren! Journalistik hade jag glömt bort lite, tänkte nog journalistik=text, men klart finns det fotojournalistik!. tack för länken!

Det som jag ser som oklart, är det som händer efter en eventuell utbildning. Hur visar man sitt intresse för jobbet, samt hur man ska ''slå sig fram'' till det man strävar efter. Kanske bara är 18-årsförvirring som gör att jag tror det är svårare än det egentligen är. Att resa mycket och få resvana var en bra idé, tack!

all utbildning som baserar sin verksamhet på kreativt relaterade aktiviteter så kommer det alltid att vara eleven som slutligen måste stå för de praktiska prestationerna. Jag ser inget problem med att använda tex bilder från studieturer som referensbilder eller arbetsprover.
Du är ju inte låst att endast arbeta med skolas projekt.
Man är ju inte heller på riktigt jobb när man studerar, man bara upplever och utvecklas i situationer som man annars knappast hade stött på.

Att slippa det prestationskravet som skall ge avkastning i form av ekonomi kan vara en oerhört viktig ingrediens i början av en progressiv utveckling.

MVH niclas,

Kidcrash skrev:
Det jag inte kunnat luska ut är hur går man tillväga? Är det utbildning som gäller, frilans kanske? Vart hör man sig för? Känns lite dumt och omoget att typ ''hej jag vill fota krig''.
Tag kontakt med någon som gör/har gjort just detta. En person skulle kunna vara Mattias Carlsson på Aftonbladet, som reste till bl a Tjetjenien som fotograf när han var ganska ung.

Åh, okej! Det låter smart!. Dock kommer jag icke att göra lumpen (blev inte antagen). Kan man ändå söka på något sätt? Kan man söka som ''militärfotograf''?

Okej! Dock kunde jag inte hitta honom på Aftonbladets sajt. Du vet inte hur jag kan kontakta?

Mejladresserna på Aftonbladet (liksom på de flesta ställen, numera) är fornamn.efternamn@afto....

Finns säkert voluntärarbeten att göra till exempel för röda korset eller så, där du kan arbeta och fota samtidigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar