Graal
Avslutat medlemskap
Jag har lite lösa funderingar på att starta utställningsverksamhet sommartid juni-augusti i en lokal under förutstättning att ägaren går med på det och andra saker faller på plats. Jag planerar då att driva detta som en privat hobbyverksamhet till att börja med eftersom jag inte tror att vinsten kommer i närheten av 30 000:-. Att starta enskild firma eller att anlita t.ex bolagsbolaget för sådana småsummor verkar krångligt. Frilans Finans är uteslutet eftersom de tydligen inte kan fakturera privatpersoner. Jag har frågat tidigare i annat forum om jag som privatperson kan fakturera ett företag som ev köper bilder men inte fått svar, men vad skulle det finnas för hinder? Jag kan givetvis inte specificera moms utan det blir ett fast belopp och kanske är det där haken sitter? Frågar därför igen angående detta? Privatpersoner som vill betala på annat sätt än kontant (för bilder som kan levereras direkt) kan man väl ge ett inbetalningskort där de kan sätta in pengarna på konto/postgiro eller liknande? Ev andra synpunkter/tips på att driva fotogalleri som hobbyverksamhet välkomnas också. Har i så fall tänkt sköta allt själv då jag nu arbetar tvåskift och har möjlighet att ha viss tid öppet även dagtid på vardagar i juni och augusti.