Annons

Fotogalleri som hobbyverksamhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har lite lösa funderingar på att starta utställningsverksamhet sommartid juni-augusti i en lokal under förutstättning att ägaren går med på det och andra saker faller på plats. Jag planerar då att driva detta som en privat hobbyverksamhet till att börja med eftersom jag inte tror att vinsten kommer i närheten av 30 000:-. Att starta enskild firma eller att anlita t.ex bolagsbolaget för sådana småsummor verkar krångligt. Frilans Finans är uteslutet eftersom de tydligen inte kan fakturera privatpersoner. Jag har frågat tidigare i annat forum om jag som privatperson kan fakturera ett företag som ev köper bilder men inte fått svar, men vad skulle det finnas för hinder? Jag kan givetvis inte specificera moms utan det blir ett fast belopp och kanske är det där haken sitter? Frågar därför igen angående detta? Privatpersoner som vill betala på annat sätt än kontant (för bilder som kan levereras direkt) kan man väl ge ett inbetalningskort där de kan sätta in pengarna på konto/postgiro eller liknande? Ev andra synpunkter/tips på att driva fotogalleri som hobbyverksamhet välkomnas också. Har i så fall tänkt sköta allt själv då jag nu arbetar tvåskift och har möjlighet att ha viss tid öppet även dagtid på vardagar i juni och augusti.
 
Privat till privat, då kanske köp av privata tjänster enligt skatteverkets publikation SKV 448 kan vara något??
 
Ring skatteverket! för det mesta är får du tag i en mycket vänlig person som pedagogiskt förklarar allt du behöver veta.
 
Angående Frilans Finans och att man inte kan fakturera privatpersoner via dem så var jag själv intresserad av att veta om man kunde göra så. Jag mailade helt enkelt Frilans Finans och frågade, jag ställde även frågan att om man inte kan fakturera privatpersoner, finns det något annat sätt att använda Frilans Finans om man vill ta betalt av privatpersoner.
Jag citerar:

"Hej Andre!

Det går alldeles utmärkt att fakturera en privatperson på samma sätt som ett vanligt företag, alternativt att du tar pengar kund kontant och därefterbetalar in till Frilnas Finans. Skillnaden dock är att pengarna till dig utbetalas först efter att kund fullgjort betalning till Frilans vilket beror att det anses att privat personer utgör vara en större kreditrisk.


Med vänlig hälsning
SWEALANDZ FRILANS FINANS"
 
Exploited skrev:
Angående Frilans Finans och att man inte kan fakturera privatpersoner via dem så var jag själv intresserad av att veta om man kunde göra så. Jag mailade helt enkelt Frilans Finans och frågade, jag ställde även frågan att om man inte kan fakturera privatpersoner, finns det något annat sätt att använda Frilans Finans om man vill ta betalt av privatpersoner.
Jag citerar:

"Hej Andre!

Det går alldeles utmärkt att fakturera en privatperson på samma sätt som ett vanligt företag, alternativt att du tar pengar kund kontant och därefterbetalar in till Frilnas Finans. Skillnaden dock är att pengarna till dig utbetalas först efter att kund fullgjort betalning till Frilans vilket beror att det anses att privat personer utgör vara en större kreditrisk.


Med vänlig hälsning
SWEALANDZ FRILANS FINANS"

Tycker det var lite oklart där? Fakturerar Frilans Finans privatpersoner? Ja eller nej? Har fått svar Nej förut i annat forum. Och dom menar nog så också i detta svaret också, bara att du kan anlita dom och få det skattat och klart genom att skicka in det belopp du får kontant från kunden istället för att de skickar räkning till kunden. Även det du fakturerar till kunden och får in kan du i efterhand skicka till dom för att få det skattat och klart. Tror att svaret ska tolkas så.
 
Graal skrev:
Tycker det var lite oklart där? Fakturerar Frilans Finans privatpersoner? Ja eller nej? Har fått svar Nej förut i annat forum. Och dom menar nog så också i detta svaret också, bara att du kan anlita dom och få det skattat och klart genom att skicka in det belopp du får kontant från kunden istället för att de skickar räkning till kunden. Även det du fakturerar till kunden och får in kan du i efterhand skicka till dom för att få det skattat och klart. Tror att svaret ska tolkas så.

...alternativt

Vilket som vanlig svenska ska tolkas att det finns ett alternativ före detta ord, nämligen att det går att fakturera privatpersoner precis som företag.
 
jakk skrev:
...alternativt

Vilket som vanlig svenska ska tolkas att det finns ett alternativ före detta ord, nämligen att det går att fakturera privatpersoner precis som företag.

Alternativt stod väl i detta fallet för att man själv antingen kan skicka en faktura till kunden och få in pengarna eller få pengarna kontant, varfefter man i båda fallen skickar pengarna till Frilans Finans och får dom skattade och klara i efterhand? Frilans Finans fakturerar alltå inte privatpersoner utan det får man göra själv. Så uppfattar jag svaret.
 
Senast ändrad:
Men frågan är hur jag som privatperson (vid hobbyverksamhet) skriver en faktura till företag när jag inte har någon moms på det jag säljer? Funkar det ändå? Är det bara att skriva beloppet för bilden och se glad ut?
 
Johan Okker skrev:
Privat till privat, då kanske köp av privata tjänster enligt skatteverkets publikation SKV 448 kan vara något??

Tror inte det eftersom det inte är fråga om betalning för något arbete utan enbart köp/försäljning av fotografi/konst/bild. Den publikationen gäller enbart tjänster/arbeten som jag kunde läsa mig till. En biodlare som säljer honung är nog det man ska jämföra med. Får väl fråga någon sådan hur de gör. Har också ställt lite frågor till skattverket men inte fått några svar ännu.
 
Graal skrev:
Men frågan är hur jag som privatperson (vid hobbyverksamhet) skriver en faktura till företag när jag inte har någon moms på det jag säljer? Funkar det ändå? Är det bara att skriva beloppet för bilden och se glad ut?

Givetvis kan du ta betalt från ett företag för dina bilder. Det som då gäller är att företaget inte har någon avdragsrätt för momsen eftersom de gjort ett inköp från en person som inte är skattskyldig för moms.
 
cakon skrev:
Givetvis kan du ta betalt från ett företag för dina bilder. Det som då gäller är att företaget inte har någon avdragsrätt för momsen eftersom de gjort ett inköp från en person som inte är skattskyldig för moms.

Tackar för upplysningen! Ni får ursäkta om jag verkar okunnig men det här är verkligen inget jag kan speciellt bra.
 
Graal skrev:
Alternativt stod väl i detta fallet för att man själv antingen kan skicka en faktura till kunden och få in pengarna eller få pengarna kontant, varfefter man i båda fallen skickar pengarna till Frilans Finans och får dom skattade och klara i efterhand? Frilans Finans fakturerar alltå inte privatpersoner utan det får man göra själv. Så uppfattar jag svaret.

Pratade med Stefan på FF, det är lika enkelt att fakturera privatpersoner som företag. Enda skillnaden är att man normalt får sina pengar inom 5 dagar när det är företag, när det är privatpersoner får man dem först när kunden betalat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.