Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotogömsle

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdman

Aktiv medlem
Tjena!

Skulle gärna vilja veta om det är någon som äger eller har testat det fotogömsle som Photax säljer. Är det funktionellt, dvs. om man ser till vikt, fotogluggar och stabilitet. Inre yta för övrig utrustning skulle också vara bra att få någon koll på. Man vill ju inte lägga 1500 kronor på något som kanske inte fungerar så bra.Får gärna kommentarer av övriga gömslen som finns på marknaden.

Mvh / Daniel Stenberg
 
Jag är oxå intresserad av en inventering av "gömslemarknaden". Vad finns mer än Photax?
 
Hemmasydda.
Köp ett billigt leksakstält på Rusta eller liknande, använd stommen o täck med maskeringsnät från Ö&B eller köp lämpliga tyger o gör en egen duk.
 
Jag köpte ett gömsle från Photax förra sommaren. Det är inte det största som finns... mao ganska trångt. Jag tycker att det är för dåligt med fotogluggar, man kan bara "skjuta" åt ett håll i taget, försöker man vända på sig välter man. Men man skall inte begära för mycket av ett så lätt och smidigt gömsle för det är dess starka sida.

Mitt råd: Om du bara vill ta med dig gömslet för en dagstur eller "bra-att-ha-med-ifall-jag-behöver-gömsle" och du inte behöver sitta många timmar, så kan Photax gömslet var något. Annars skulle jag se mig om efter något rymligare.

Letar själv efter ett andra gömsle som är rymligare, förslag? Jag vet inte var man får tag i "maskeringsnät", mitt närmaste Ö&B har inget. Finns det på postorder?

Mårten
 
Billigt och mysigt gömsle

Hej

Här kommer en bild på mitt gömsle. Här kommer jag och en kompis att tillbringa några nätter för att titta och fotografera tjäderspel.
 

Bilagor

  • flojohan_gomlse.jpg
    flojohan_gomlse.jpg
    46.5 KB · Visningar: 3,615
Camotyg

Om ni behöver camotyg, så kan jag rekomendera ett företag som heter Stoff och Stil. Dom säljer alla möjliga tyger bla camotyger i många olika modeller, jag har själv sytt många olika modeller av gömslen med deras tyger. Stoff och Stil finns på nätet, prova att söka på altavista.:D
 
Någon med samma erfarenhet?

Har själv köpt ett från LB-Consult i Falkenberg.
Har någon köpt detta gömsle?
Tycker inte det håller vad det lovar.
Bla så är det väldigt bökigt att sätta upp.
Det tar minst 5-6 minuter att sätta upp, inte 1 minut som det skrivs i annonsen.Dessutom så går det inte att öppna fotogluggarna utan att gå ut ur tältet. Även dörren är svår att stänga när man är inne i tältet. Det hela verkar vara helt felkonstruerat, synd för storleken är perfekt.
Gömslet annonserades ut i senaste tidningen FOTO.

Skulle vara kul om någon annan har erfarenheter.

Blir väl att man plockar fram det gamla nätet i från militären. För jag skickar nog tillbaka det.


:(
 
Fotax gömsle

Har ett PHOTAX gömsle och håller med föregående att det är trångt. Men det är mycket smidigt, och enormt lätt att sätta upp, går på 5 sek.
Man ska nog använda det som ett allternativ till ett större, om man behöver förlytta sig medan man är i gömslet, då fungerar inte något annat.
Att det är för få gluggar tycker inte jag spelar så stor roll, för man kan försiktigt vrida sig runt. Blåst är alltid ett problem med tält, men man fäster det snabbt med pinnarna på insidan.
Sikt har man runt hela tältet, pga. små siktspringor med svart myggnät.
 
Har en kompis sam har ett

Vet inte om det är samma som du köpt från Lb-consult, men jag tycker det ser så ut.
Min kompis fick själv med hjälp av sin syrra ändra om en hel del, för att det skulle fungera.
Men nu är han supernöjd, efter en hel del eget arbete. Som sagt jag vet inte om det är samma men det ser så ut. Jag får väl höra med honom, när han kommer hem från asien.
 
köp ett tält!

Ta och köp ett billigt tält för några hundralappar i lämplig storlek. Sen är det bara att börja sy dit fotohål med strutar som du kan dra åt runt objektivet. Några extra titthål är också bra. Täck dessa med s.k. nättyg så kan du se ut men inte synas utifrån. Jag lovar: det blir billigare, bättre och garanterat roligare! Syr du inte själv så leasa morsan och hennes synaskin!
 
Priset

Kostar 2032:- inkl. frakt. Är inte värt det tycker jag. Ser mycket finare ut på bild. Tunnt billigt tyg, och verkar vara helt felkonstruerat och hemgjort. men har man inte så stora krav, så visst. Håller med föregående att köpa tält istället.
Kolla in Knivnets tält.

www.garderoben.se
 
Mitt Bästa tips är att köpa ett billigt, vanligt tält(om man lägger ca 300:- får du ett hyfsat).Klipp ut botten väven(den prasslar)och klipp ut hål för objektiv.Måla sedan tältduken i tex grönt o svart, och om du vill lyxa till det, häng då på ett kamoflage nät(finns att köpa i jaktaffärer).Har själv lyckats komma riktigt nära tex Havsörn(ca 9m)med ett sådant gömmsle.Detta tycker jag är ett prisvärt alternativ, som man inte behöver vara så rädd om.

m.v.h. Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.