Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotoförbud vid Ågesta kärnkraftsvärmeanläggning?
- Trådstartare Walle
- Start datum
JörgenEriksson
Aktiv medlem
Johan Okker
Aktiv medlem
Ni som tänker er exkursioner dit..
..någon som har koll på eventuell strålning?
..någon som har koll på eventuell strålning?
Walle
Aktiv medlem
jimh skrev:
Vadå? Kan man komma in i kyltorn och sånt? Då måste jag dit!
Jag har varit där på brandövning, men fick då intrycket att själva atomanläggningen var igenbommad.
Jim, vad sägs om ett gemensammt besök?
Ekenborg
Aktiv medlem
Igenbommat, men...
Anläggningen är avstängd sedan lång tid tillbaka (1974), men har man tillgång till kontakter med nycklar kan man ju alltid göra ett besök i reaktorhallen och dess kringsystem. Senast jag var där var under försommaren 2003...fotande, ja vad tror ni!?. Är man intresserad av gammal kärnteknik etc är anläggningen en ren guldgruva. Tiden har i stort sett stått stilla där inne sedan 1975 när de sista anställda gick hem för gott. Inne i själva anläggningen är det förövrigt rätt kyligt, ca 13 grader, så rejäla kläder behövs inför längre besök, oavsett årstid.
För er som undrar över förekomst av eventuell aktivitet eller strålning från verksamheten på utsidan av anläggningen kan vara lugna, något sådant finns nämligen inte.
För er som undrar hur det ser ut inuti en kärnreaktor under drift kan kolla in medlem Tim Lundströms två mycket illustrativa bilder.
//Fredrik Ekenborg
Anläggningen är avstängd sedan lång tid tillbaka (1974), men har man tillgång till kontakter med nycklar kan man ju alltid göra ett besök i reaktorhallen och dess kringsystem. Senast jag var där var under försommaren 2003...fotande, ja vad tror ni!?. Är man intresserad av gammal kärnteknik etc är anläggningen en ren guldgruva. Tiden har i stort sett stått stilla där inne sedan 1975 när de sista anställda gick hem för gott. Inne i själva anläggningen är det förövrigt rätt kyligt, ca 13 grader, så rejäla kläder behövs inför längre besök, oavsett årstid.
För er som undrar över förekomst av eventuell aktivitet eller strålning från verksamheten på utsidan av anläggningen kan vara lugna, något sådant finns nämligen inte.
För er som undrar hur det ser ut inuti en kärnreaktor under drift kan kolla in medlem Tim Lundströms två mycket illustrativa bilder.
//Fredrik Ekenborg
Senast ändrad:
Varför inte! Frågan är bara när, och om man kommer så nära utan nycklar att det är värt det.Walle skrev:
Jim, vad sägs om ett gemensammt besök?
Fredrik, så man behöver alltså nycklar för att komma in. Jag tänkte väl nästan det. Men hur är det med exteriören? Är det inget stängsel runt grejerna?
Ekenborg
Aktiv medlem
Nycklar till anläggningen...
Jag är inte helt up-to-date vad gäller det fysiska skyddet runt anläggningen uppe på berget (kyltorn etc). Vad jag vet är att Stockholms Brandförsvar med framgång nyttjar området utanför själva kraftvärmeverket. Och runt hela området finns självklart ett enklare industristaket, d v s "obehöriga äga ej tillträde". Om man vill ge sig själv tillträde på dagtid bör man nog bjuda in sig via den officiella vägen genom Stockholms Brandförsvar. Kontakta dem, det skadar inte!
//Fredrik
Jag är inte helt up-to-date vad gäller det fysiska skyddet runt anläggningen uppe på berget (kyltorn etc). Vad jag vet är att Stockholms Brandförsvar med framgång nyttjar området utanför själva kraftvärmeverket. Och runt hela området finns självklart ett enklare industristaket, d v s "obehöriga äga ej tillträde". Om man vill ge sig själv tillträde på dagtid bör man nog bjuda in sig via den officiella vägen genom Stockholms Brandförsvar. Kontakta dem, det skadar inte!
//Fredrik
Senast ändrad:
Walle
Aktiv medlem
jimh skrev:
Varför inte! Frågan är bara när, och om man kommer så nära utan nycklar att det är värt det.
Fredrik, så man behöver alltså nycklar för att komma in. Jag tänkte väl nästan det. Men hur är det med exteriören? Är det inget stängsel runt grejerna?
Det är stängslat runt om, men det finns ett stort hål i stängslet, så det är bara att knalla in.
Exteriören ska bara riktigt cool! För att komma in i kyltornet behövs inga nycklar.
[edit] Tänkte åka upp dit på onsdag eller torsdag eftermiddag och reka lite. Jag kan återkomma när jag har varit där.
Gör det, absolut!Walle skrev:
[edit] Tänkte åka upp dit på onsdag eller torsdag eftermiddag och reka lite. Jag kan återkomma när jag har varit där.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Re: Nycklar till anläggningen...
Jag var inte så värst imponerad faktiskt. Finns nog gamla industrilokaler som har mer "känsla" i sig och som är lättare att besöka.
Men är man ute efter historia är R1 på KTH kanske mer intressant. Jag vet inte hur långt de kommit i ombyggnaden av den (om den ens startat). Men innan de ens kom på planerna var två bekanta där nere och gjorde ett repotage om Sveriges första reaktor och tog en del bilder.
För en sisådär 17-18 år sedan var jag där. En kompis far som var brandman hade en liten tur med oss. Vi fick lära oss att släcka bränder med brandsläckare på ovan nämnda övningsområde och som övningsobjekt för att släcka bränder hade de diverse fordon uppställda på området, bland annate en gammal draken. Sedan fick vi även gå in i kraftverket. De använde trapphusen vid rökdykningsövningar. Vi var inne i det gamla kontrollrummet. Det var inte mycket att titta på faktiskt. Minnet kan svika mig för det var ett tag sedan.Ekenborg skrev:
Vad jag vet är att Stockholms Brandförsvar med framgång nyttjar området utanför själva kraftvärmeverket.
Jag var inte så värst imponerad faktiskt. Finns nog gamla industrilokaler som har mer "känsla" i sig och som är lättare att besöka.
Men är man ute efter historia är R1 på KTH kanske mer intressant. Jag vet inte hur långt de kommit i ombyggnaden av den (om den ens startat). Men innan de ens kom på planerna var två bekanta där nere och gjorde ett repotage om Sveriges första reaktor och tog en del bilder.
timlu
Aktiv medlem
o-laser skrev:
Konstigt, är inte bilderna lite ljusskadade allihop, det ligger som en dimma överallt.
Vad det mina bilder på R2-0 du kommenterade? Ljuset runt reaktorn kommer från elektromagnetiska chockvågor från partiklar som far ut i vattnet med en hastighet som överstiger ljusets hastighet i vatten. Dom "ljusbangar" alltså! Det är ett underbart vackert blått ljus runt kärnreaktorer och vid R2-0 ser man det extra tydligt eftersom reaktorn hänger helt naken i en pinne i reaktorbasängen. Tyvär är det lite knepigt att komma in och fota precis vid reaktorn. Hela området är ett skyddsobjekt med fotoförbud så man måste ha fototillstånd och bilderna måste säkerhetsgranskas innan dom lämnar området. Dessutom behövs strålskyddsutbildning och passertillstånd mm.
Walle
Aktiv medlem
Jag var uppe vid kraftvärmeverket igår. Det fanns mycket att fota där uppe, men det kändes lite obehagligt att vara där. Det kändes som att det kunde komma nån när som helst. Det fanns en liten kur där uppe som det lös i, och det syntes att det ofta är folk där uppe. Frågan är vad dom tycker om att man fotar där (eller vistas där över huvud taget).
Lägger upp ett par bilder därifrån imorgon eller på måndag.
Lägger upp ett par bilder därifrån imorgon eller på måndag.