Annons

Fotoförbud, påföljd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan såklart bli tillsagd att lämna området, och det kanske inte alltid är så kul om det är dina egna barns luciatåg. Jag har inga barn själv, så jag kan inte riktigt relatera till just den biten, men att fortsätta smattra även efter att du blivit tillsagd skulle iallafall jag låta bli. Då har du helt plötsligt placerat dig i facket 'kriminell'.

Fast jag är ju inte kriminell har vi kommit fram till. Bara lite olydig.

Jag kan ju tajma så att jag tar några bilder i slutet på luciatåget, så jag får med mig några fina bilder hem till albumet, så att barnen kan se bilderna och minnas hur det var.

/F

Mjo, men polisen får ju inte ta din kamera bara för att du fotograferat ett Luciatåg trots förbud, utan det gäller bara där själva fotograferingen kan vara straffbar (som vissa skyddsområden).

Återigen, slå dom i huvet :)
Sköt dig och gör som du blir tillsagd, så har du rätt att försvara ditt liv och dina bilder med våld.

Nej inte i den specifika förskolan, det var ett beslut som gällde hela stadsdelen.

Jag tror inte man kan göra så. Förra året försökte man med det i Linköping men fick backläxa på det beslutet för det fanns inte lagrum för ett sådand förbud. Så varje rektor fick bestämma själv hur man vill ha det (med viss dold rekomendation hur man borde bestämma). Där jag bor sitter det lappar i varje entre i skolan att det råder besöksförbud om man inte har avtalat om annat och om fotoförbud skall råda är min kvalificerade gissning att det måste vara samma sak med fotoförbud, lappar. Det finns inget som heter "generellt fotoförbud". Hur skall man tex veta det?

Återigen, slå dom i huvet :)
Sköt dig och gör som du blir tillsagd, så har du rätt att försvara ditt liv och dina bilder med våld.

Jag tvivlar starkt på att jag i en rättegång skulle få rätt om jag bankat poliser i huvudet med stativet även om de skulle försöka ta min kamera utan att ha rätt till det.. Jag tror inte man har rätt att försvara sin egendom med så pass mycket våld i Sverige (det är ytterst sällan man får bruka våld som privatperson).

Jag tror inte man kan göra så. Förra året försökte man med det i Linköping men fick backläxa på det beslutet för det fanns inte lagrum för ett sådand förbud. Så varje rektor fick bestämma själv hur man vill ha det (med viss dold rekomendation hur man borde bestämma). Där jag bor sitter det lappar i varje entre i skolan att det råder besöksförbud om man inte har avtalat om annat och om fotoförbud skall råda är min kvalificerade gissning att det måste vara samma sak med fotoförbud, lappar. Det finns inget som heter "generellt fotoförbud". Hur skall man tex veta det?

Det kan finnas ett fotoförbud utan skyltar, men du kan glatt fortsätta fotografera tills dess att du blivit upplyst om detta fotoförbud.

Att det inte har lagligt stöd är inget som förvånar. Vi fick information via det vanliga veckobrevet från förskolan. Det var inget tal om något fotoförbud på skolavslutningarna heller så jag antar att det bara gällde förskolorna.

Rättelse: Det var inte fotoförbud, man fick bara inte fotografera andra barn än sina egna. Man fick alltså inte fotografera Luciatåget i detta fall.

Jag tvivlar starkt på att jag i en rättegång skulle få rätt om jag bankat poliser i huvudet med stativet även om de skulle försöka ta min kamera utan att ha rätt till det.. Jag tror inte man har rätt att försvara sin egendom med så pass mycket våld i Sverige (det är ytterst sällan man får bruka våld som privatperson).

Jag håller med dig, fullt och hållet. När länsman säger hoppa så hoppar man. Jag har varit där. Och hoppat.
Jag pratar om blåbyxorna som aldrig riktigt klarat svenska-provet. Men som ändå vill bestämma över så många som möjligt. Slå dom i huvudet. Inga andra.

Jag håller med dig, fullt och hållet. När länsman säger hoppa så hoppar man. Jag har varit där. Och hoppat.
Jag pratar om blåbyxorna som aldrig riktigt klarat svenska-provet. Men som ändå vill bestämma över så många som möjligt. Slå dom i huvudet. Inga andra.

Den diskussionen tycker jag nog hör bättre hemma på flashback än på fotosidan. Låt oss hålla tråden till hur fotoförbud fungerar!

...Jag pratar om blåbyxorna som aldrig riktigt klarat svenska-provet. ...

För drygt ett år sedan fördes samma diskussion som denna här på forumet under rubriken "Fotoförbud i förskolan". Efter ett tag dök en hel del inlägg upp som mer passat på sajten "avpixlat" eller motsvarande. Hoppas att denna diskussion kan hållas inom ämnet och inte flippa ur som det gjorde för ett år sedan. Efter 357 inlägg fick moderatorn bryta tråden. Men som sagt - alla argumenten, både dåliga, bra och obehagliga finns i den tråden.
Anders W

Redigerat:
Hoppsan - såg att afe redan svarat med samma andemening

För drygt ett år sedan fördes samma diskussion som denna här på forumet under rubriken "Fotoförbud i förskolan". Efter ett tag dök en hel del inlägg upp som mer passat på sajten "avpixlat" eller motsvarande. Hoppas att denna diskussion kan hållas inom ämnet och inte flippa ur som det gjorde för ett år sedan. Efter 357 inlägg fick moderatorn bryta tråden. Men som sagt - alla argumenten, både dåliga, bra och obehagliga finns i den tråden.
Anders W

Redigerat:
Hoppsan - såg att afe redan svarat med samma andemening

Den tråden hade jag förträngt, och jag hoppas att den här inte visar några tendenser att spåra ur på samma sätt (jag ämnar i så fall sätta stopp för det) ...

Ang. Fotoförbud på privat område.

Gällande fotoförbud på privat område.

Som redan påpekats.
Så länge ingen påpekat att fotoförbud gäller på det privata området.
Så är det fritt fram att fotografera.

Fotograferar du på privat område, trots att du är upplyst om att detta inte är tillåtet.
Så riskerar du att dömas till skadestånd i ett civilrättsligt mål.
Annorlunda uttryckt.
Detta faller inte under allmänt åtal.
Utan någon måste lämna in en stämningsansökan.

Fotograferar du på privat område, trots att du är upplyst om att detta inte är tillåtet.
Så riskerar du att dömas till skadestånd i ett civilrättsligt mål.
Annorlunda uttryckt.
Detta faller inte under allmänt åtal.
Utan någon måste lämna in en stämningsansökan.

Skadestånd baseras väl på de fysiska förstörda värden som jag åsamkar med min kamera.

Jag har inga problem med att betala 0 kr för en bra bild.

/F

Det kan finnas ett fotoförbud utan skyltar, men du kan glatt fortsätta fotografera tills dess att du blivit upplyst om detta fotoförbud.

Jo, det vet jag. Med då kan man inte räkna med generellt fotoförbud som jag ältade om. Sitter inga lappar är det inte generellt som man kan anta att alla känner till. Det är det som jag ville åt. Där jag bor finns ett allmänt missförstånd att "jag borde väl fatta att jag inte kan fotografera i skolan för det råder generellt fotoförbud". Jaha, hur skulle jag vetat det? Det har rektorn sagt och barnen har fått skolreglerna och tusen andra förklaringar som antyder att jag är dum i huvudet, för min stad är så liten så det borde jag hört talas om. Men jag har inte pratat med rektorn och på den tiden barnen gick i skolan var det inga problem. Jag vet inte om några generella förbud om det inte sitter lappar. Men det sitter lappar om besöksförbud. Då vet man direkt och man behöver inte sväva i tvivelsmål och ingen rektor behöver stå och vakta att ingen kommer. Då kan kag gå med på generellt besöksförbud på något vis existerar (såvida jag inte lyckas hitta nån källaringång men det är inte troligt).

Å andra sidan, om man på det humöret och vill komma i konflikt medd omgivningen på helt lagligt vis, så kan man ställa sig på allmän plats i närheten av ett dagis eller skola och fota i riktning mot barnen, ställa en klocka och ta tid hur lång tid det tar innan någon frågar vad man håller på med och denne lyckas med stor sannolikhet även få dit polisen med liknande frågor. Inget lagbrott utan mest bara prov på dåligt omdöme, men det är inte straffbart.

Edit: när jag tryckte på skicka slog det mig en sak. Att bli upplyst om slipstvång eller fotoförbud, måste det vara av den person som har hand om stället eller motsvarande representant för stället, eller räknas det även om en annan gäst upplyser om att man måste ha slips för att få dricka öl här (eller fotografera)? Nu blev jag lite osäker om det verkligen går att säga, hade jag ingen aning om, fast alla andra redan påtalat saken.

Då kan kag gå med på generellt besöksförbud på något vis existerar (såvida jag inte lyckas hitta nån källaringång men det är inte troligt).

Besöksförbud har skolorna för att äldre kompisar inte ska komma dit och sälja knark.

Inte för att hålla föräldrar borta.

Att fota det som är värt att fota på stan eller in på skolor är inte dåligt omdöme. Det är att vara fotograf.

Vill man ta skateboardbilder, så kan rampen på skolgården vara ett bra ställe.

/F

Skadestånd baseras väl på de fysiska förstörda värden som jag åsamkar med min kamera.
...

Vet inte riktigt vad du bygger ditt påstående på för grund.
Men skadestånd kan dömas, och döms, regelbundet ut för helt andra saker.

Nu kan ju privat område vara väldigt många olika saker.
För att ta några exempel.
1. Ett hem.
2. En skola.
3. En arena, där det t.ex. spelas en match i någon idrott, eller det är en konsert.

Vilken typ av skadestånd som kan vara aktuellt beror på vad som fotograferas och på vilket sätt.

För att högst generellt ta några former av skedstånd som kan bli aktuella.
1. Hemfridskränkning.
2. Ekonomisk skada.

I sammanhanget så kan ju nämnas att otillåten fotografering i ett hem kan komma att leda till "allmänt åtal" (läs: en åklagare väcker åtal) för hemfridsbrott.

Anledningen till att jag har en grundläggande koll på det här är att jag arbetar som fotograf.
Och i mitt yrkesutövande fotograferar en hel del sport på elitnivå.

På dessa matcher råder rent generellt fotoförbud för dem som inte har ackreditering.
Nu är det sällan någon bryr sig om fotografering från läktaren, så länge fotografen inte stör övrig publik.
Även om det ibland faktiskt händer att vakter tar hand om fotoutrustning till dess evenemanget är över.

Även om det ibland faktiskt händer att vakter tar hand om fotoutrustning till dess evenemanget är över.

Får vakterna göra så alltså? Eller hittar de bara på och egenmäktigt förfarar att de får göra det? Visst borde man i så fall vägra lämna från sig utrustningen?

Hemfridsbrott funkar bara i hem. Och ekonomisk skada blir det aldrig när jag fotar, så då känns det som om det inte finns någon grund för skadestånd i ett fall som detta.

Det verkar som om det enda de kan göra är att avvisa fotografen, men inte med våld eller tvång.
/F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar