Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud, påföljd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenisk.se

Aktiv medlem
Vad händer om man fotar trots uttryckt fotoförbud på exempelvis ett luciatåg på en skola?

Vad blir påföljden?

Kan de ta bilderna? Kameran?

Kan de tvinga mig kvar i lokalen? Kan de ringa polis?

Är det värt det?

--

Jag menar inte skyddsobjekt som kärnkraftverk... men...

Vissa fotoförbud är ju bara better safe than sorry för att folk inte kan stänga av blixten på sin kamera och man inte vill ha blixtljus på luciatåget. Skulle jag då fota utan blixt känns det som om det inte skulle vara någon fara.

/F

I vissa fall kan det ju röra sig om barn till föräldrar som lever under skyddad identitet. Då är det ju inte så roligt för de berörda med tanke på deliningar på sociala medeier och liknande.

Vad händer om man fotar trots uttryckt fotoförbud på exempelvis ett luciatåg på en skola?

Du blir ombedd att sluta och/eller ombedd att lämna lokalerna. Gör du inte det kan du göra dig skyldig till olaga intrång. Ändring: En passus om utkastning fanns här tidigare. Jag ska reservera mig exakt vad som gäller i dessa fall för envar (behöver titta i lagtexten). I bostad och liknande är det solklart, men det gällde det ju inte här.

Vad blir påföljden?

Ingen så länge du inte gör dig skyldig till något lagbrott som också beivras.

Kan de ta bilderna? Kameran?

Nej!

Kan de tvinga mig kvar i lokalen? Kan de ringa polis?

Såvida du inte gör dig skyldig till brott som ger grund för envarsgripande: nej! Något sådant skulle vara olaga frihetsberövande. Att ringa polisen kan förstås var och en göra. Vilket resultat det får är förstås något helt annat och beror nog mest på ditt eget agerande i övrigt.

Det är väl upp till dig att bedöma utifrån samtliga omständigheter. Att jävlas i en skola där ens egna barn går kanske inte är den smartaste strategin.

--

Jag menar inte skyddsobjekt som kärnkraftverk... men...

Vissa fotoförbud är ju bara better safe than sorry för att folk inte kan stänga av blixten på sin kamera och man inte vill ha blixtljus på luciatåget. Skulle jag då fota utan blixt känns det som om det inte skulle vara någon fara.

/F

Man har alla möjliga förklaringar till fotoförbud på olika håll. Vill du veta hur det är i ett visst fall får du fråga. Risken är förvisso att du får dig ej vederhäftiga påståenden om diverse lagar till livs, men då vet du ju det i alla fall.

Det är väl som så att "vanliga" personer så väl som väktare endast kan be dig lämna omårdet. Skyddsvakt och polis kan göra något åt saken, så att säga. Har hört att inte ens polisen får ta kameran, utan det kräver då beslut av åklagare. Dvs, de måste anmäla dig och få klartecken för "husransakan".

Så det är väldigt fritt fram, även om det väl oftast är väldigt dumt att bråka i onödan ;-)

Det är väl som så att "vanliga" personer så väl som väktare endast kan be dig lämna omårdet. Skyddsvakt och polis kan göra något åt saken, så att säga. Har hört att inte ens polisen får ta kameran, utan det kräver då beslut av åklagare. Dvs, de måste anmäla dig och få klartecken för "husransakan".

Så det är väldigt fritt fram, även om det väl oftast är väldigt dumt att bråka i onödan ;-)

Det räcker med misstanke om brott så får polis kontrollera din kamera eller ta den som bevis.
Vill även minnas att det inte behövs nått beslut från åklagaren längre och att det räcker med misstanke för att få göra en husransakan.

Skyddsvakt har laga rätt att kontrollera/beslagta din kamera invid skyddsobjekt dvs ju större objektiv du har på kameran ju längre ifrån har dom rätten att kontrollera ditt fotande samt omhänderta dig och din kamera..

Saker kan ju ha förändrats men så var det för 5 år sedan.

I vissa fall kan det ju röra sig om barn till föräldrar som lever under skyddad identitet. Då är det ju inte så roligt för de berörda med tanke på deliningar på sociala medeier och liknande.

Sant inte så roligt, men det spelar ju ingen roll eftersom att det inte är ett lagbrott att fota någon med skyddad identitet. Att fotas innebär ju ingen risk i sig, även för sådana personer.

Att publicera bilderna på internet är ju en helt annan sak än att fotografera... så det får man skilja på kan jag tycka.

Även om polisen lånar kameran några dagar så får de väl inte ta bort bilderna?

--

Finns det några fall där det blivit någon påföljd av att man fotar trots att man är ombedd att inte fota på privat mark?

/F

Det räcker med misstanke om brott så får polis kontrollera din kamera eller ta den som bevis.
Vill även minnas att det inte behövs nått beslut från åklagaren längre och att det räcker med misstanke för att få göra en husransakan.

Skyddsvakt har laga rätt att kontrollera/beslagta din kamera invid skyddsobjekt dvs ju större objektiv du har på kameran ju längre ifrån har dom rätten att kontrollera ditt fotande samt omhänderta dig och din kamera..

Saker kan ju ha förändrats men så var det för 5 år sedan.

Jösses. Så nu är man utlämnad åt en blåbyxas godtycke.

Finns inget lagligt skydd mot att bli avbildad eller delad när man har skyddad identitet. Det enda skyddad identitet betyder är att skattemyndigheterna taggar identiteten (i olika grader) och lämnar således inte ut adressen, eller beroende på grad ens bekräftar att identiteten finns. Myndigheter och skolor brukar följa skattemyndighetens rutiner. Om en person med skyddad indentitet tex hamnar på mobiltelefonbolagets telefonkatalog på webben så har inte telebolaget gjort något lagbrott angående skyddad identitet, det är den med skyddad identitet som måste skydda sig (tex genom att inte skaffa mobiltelefon eller använda anonyma kontaktkort [undrar om det går nuförtiden?] ). Som var och en kan räkna ut är det väldigt besvärligt att leva med skyddad identitet.Det omtänksamt och uppskattat att ta hänsyn till dem som har skyddad identitet om de inte önskar bli avbildade men man kan inte förutsätta att alla och envar har skyddad identitet.

Skilt från skyddade identiteter, det finns inget lagbrott med straffpåföljd med fotoförbud (nu hoppar jag skyddsobjekt och liknande omständigheter vilket är en annan sak). På privat mark kan den som har brukanderätten eller ägaren ställa som vilkor att man får endast vistas på platsen om man lovar att inte fotografera. Mao, man behöver inte ta för givet att det är fotoförbud bara för att det är privat eller skola, men om någon upplyser om saken måste man rätta sig efter det för att få uppehålla sig på platsen. Ungefär som att äta glass eller att man måste ha vissa klädesplagg. Man får alltså inga böter men kan kan bli ombedd att gå sin väg. Stannar man kvar eller tränger sig in fast man blir bortföst gör man andra lagbrott som kan ge påföljd.

Att det inte finns lagligt skydd är jag medveten om. Jag refererade närmast till Luciatåget då jag själv blivit ombedd på förskola att inte fotografera av just den anledningen.

Att det inte finns lagligt skydd är jag medveten om. Jag refererade närmast till Luciatåget då jag själv blivit ombedd på förskola att inte fotografera av just den anledningen.

Berättade de att någon onämnd i klassen hade skyddad identitet?

Det får de väl inte göra?

Förmodligen var det en av fröknarna som hade en dålig hårdag bara.

/F

Mao, man behöver inte ta för givet att det är fotoförbud bara för att det är privat eller skola, men om någon upplyser om saken måste man rätta sig efter det för att få uppehålla sig på platsen.

Men då hinner jag ju rent hypotetiskt ta de få bilder jag vill ha på mitt barn till familjealbumet, och sedan går jag därifrån. Problem solved, känns det som.

/F

Blir du ombedd att sluta plåta så gör det, men om någon försöker ta dina bilder eller kamera, eller hålla dig kvar tills polisen kommer, slå dom i huvet så hårt du orkar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nödvärn

Innan någon sagt till mig att inte fota så är det fritt fram. Det vet jag. De bilderna kan inte någon röra.

Tanken var att ta reda på om det var värt att knäppa några bilder även efter man blivit tillsagd.

/F

Himla mysko med generellt fotoförbud på skolor och förskolor när alla elever och barn bär omkring på kameror i sina telefoner.

Snacka om att brottsprovocera och kriminalisera en hel stadsdel.

/F
Nu är det ju politiker som tar dessa beslut. Rationella verkilghetsförankrade sådana är således helt onödigt att förvänta sig ;)

Innan någon sagt till mig att inte fota så är det fritt fram. Det vet jag. De bilderna kan inte någon röra.

Tanken var att ta reda på om det var värt att knäppa några bilder även efter man blivit tillsagd.

/F

Du kan såklart bli tillsagd att lämna området, och det kanske inte alltid är så kul om det är dina egna barns luciatåg. Jag har inga barn själv, så jag kan inte riktigt relatera till just den biten, men att fortsätta smattra även efter att du blivit tillsagd skulle iallafall jag låta bli. Då har du helt plötsligt placerat dig i facket 'kriminell'.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar