Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

LostInSpace

Aktiv medlem
Jag lever ibland i en orealistisk värld där jag bara ska göra saker oavsett vad dte är/kostar/är omöjligt osv och vill undersöka hur man gör en bok..

vad kostar det? (färgtryck) antar att det inte är billigt direkt..

vad bör man tänka på?

vilka förlag kan vara intresserade av att ge ut en fotobok? finns det ens en chans liksom eller ska jag bara glömma allt?

tanken är att jag vill göra en bok om musikåret 2004. massa bilder + texter och förhoppningen hade varit att göra en bok varje år om det året som varit.
 
Jag vet att Svenska fotografers förbund www.sfoto.se gjorde en "fotoboksbok" häromåret där all info man behövde fanns. Men den är förmodligen slutsåld, jag kan inte hitta nåt om den på nätet iaf. Maila/ring och fråga. Lycka till, du är en sån som kan klara en sån här sak!
 
Det är dyrt!

Vi i Fotografiska Föreningen i Malmö har gjort en fotobok om Malmö för några år sedan. Upplagan var 1000 ex och den hade hårda pärmar och måttet var 23x23cm.
Vi hade 60 bilder i den och några sidor text i början.
På varje sida en bild i storlek 13x18cm eller däromkring.
Layouten gjorde vi själva och texten levererade vi på diskett.
Boken trycktes med svart-vita tonade bilder i duotryck, det bästa svart-vita trycket.
Minst lika dyr som färgtryck.
Det hela kostade kr 130.000,-- inkl. moms.
 
Man kan nog komma billigare undan om man försöker. Som exempel har jag själv bundit ihop en trycksak med inlagan från en färglaser och omslaget av vanlig papp. 50 kr inkl. moms.

Det finns ju så att säga en hel del alternativa tekniker när det gäller tryck, och en hel del alternativa vägar att få det bekostat.

Har du ingen spons? - inget företag som skulle ställa upp mot att ha sin logga med i pärmen, eller så? Annars kan du ju kolla på stipendier, rockmusik och foto kan falla in under det mesta med kultur och konst.

De stora pappers-, och färgleverantörerna kan nog vara intresserade av sådana här typer av projekt. Får du spons på papper, färg och plåtar så har du bara kostnaden för tryckning och efterbearbetning kvar.

jaja, säg till när boken kommer ut.
 
jag vill ju helst ha boken utan reklam och sånt men om det kostar över 100.000 kr kommer jag inte ha råd så då tänkte jag kolla upp spons och söka bidrag ska jag absolut göra så fort jag hittar rätt websiter :)
 
LostInSpace skrev:
jag vill ju helst ha boken utan reklam och sånt men om det kostar över 100.000 kr kommer jag inte ha råd så då tänkte jag kolla upp spons och söka bidrag ska jag absolut göra så fort jag hittar rätt websiter :)
Kolla också upp stiftelser. Vi fick hjälp av Sparbanksstiftelsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.