Annons

Fotobok,hur!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill göra en bok av ett fotoprojekt jag kommer bedriva under ett till två år.
ca 40-50 bilder, förord, och omslag plus ev omslagsblad.
Jag har sökt pengar för projekt och budgeten ligger på max 30 000kr för hela projektet som i sig ej kommer kosta så mycket,stora utgiften går i trycket.
Upplaga på 50-100 ex, beroende på vad produceringskostnaden blir.

vad har jag för möjligheter?
Har läst här på fotosidan om sidorna man som privatperson lätt fixar sin egen bok med hjälp av lulu.com, fujicolor, fotobok, iphoto osv. priserna där kommer ju kring 500lappen per bok och eventuellt merkosnader för fler sidor. Men är detta något alternativ? det gäller en större upplaga som riktar sig till fer än sina närmaste krets. Någon som har några erfarenhet,ideer eller tips!min kunskap om boktryck i dagsläget är lika med noll!

Jaf tycker att du skall ta kontakt med ett förlag och prata igenom din idé med dem. Förlaget kostar några tusenlappar men du få ett annat pris på bl. trycket så det behöver inte fördyra det hela nämnvärt. Ger du ut boken via ett förlag så får du dessutom ett ISBN, hjälp med reklam, kommer in i diverse register så att boken bli sökbar, osv.

Kan du göra en del själv så drar du ner kostanaden en hel del. Jag har gjort ca 20 böcker, både inlaga och omslag till ett förlag i Sörmland. Vill du ha tips så fråga gärna.

Priset beror på så mycket. Papperskvalité, upplaga, typ av omslag...

Du kan göra hela inlagan själv om du vill. Två saker är viktiga. Bilderna skall vara i CMYK och du behöver veta vilket utfall (det som bokbindaren skär bort) man vill ha. Gör inlagan i ett layoutprogram, det funkar inte i word. :) Gör om allt till en pdf, sen är det klart. I korta drag. :)

Jag hade funderingar på att göra en bok för ett tag sedan, och ringe/mailade en massa bokförlag. Och de är faktiskt jätteduktiga på att vsara så testa du också! En upplaga på 200 ex och ca. 40 sidor i varje skulle gå på en 12000 eller ngt, har jag för mig. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg mer än så... Men ungefär i alla fall.
Jag är redaktör för en (mkt liten) tidning i Umeå och använder In Design vilket borde funka bra för dig också.
Lycka till!
Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar