Annons

Fotoböcker/dylikt och bokrea..

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Nyligen hemkommen efter en längre semester satte jag mig ner vid köksbordet med te och rödpenna för att stryka under vilka fotoböcker som ev. kunde inhandlas nu när bokrean snart drar igång.
Döm av min förvåning när jag tittat i både akademibokhandels resp. bokia/wettergrens utskick till svenska hem. Inte en endaste bok med fotografiskt inriktning fanns med i deras utskick.
Finner detta mycket underligt då det finns så många människor intresserade av foto nuförtiden.
Det finns ju otaliga böcker om foto/ bildredigering/ fotokonst/ bildböcker av kända fotografer mm.
Har inte varit på någon bokrea förut och undrar om det kan vara så att alla böcker som reas ut kanske inte nämns i utskicken??
Mvh Thomas

Förstår din förvåning. Dock är inte bokrean riktigt lik andra reor. Vid "vanliga" realisationer säljer man ut det man inte lyckats sälja tidigare till rejält nedsatta priser.
Så var det säkert inom bokbranschen också en gång i tiden, men numera trycker man många gånger nytt inför bokrean, och då antar jag att det är betydligt lättare och billigare att låta böcker med enbart text gå i nytryck.

Hej Kenneth.
Hoppas allt bra med dig.
Tror inte riktigt på vad du skriver med tanke på att det finns massor med andra böcker där bilder förekommer typ...svampar,fåglar,katter, böcker med trädgårdar/växter och sist och inte minst alla dessa böcker med massa mat. Nä, helt klart diskriminerar de alla fotointresserade!! Tänker ändå dyka upp på rean och har man lite tur kanske man hittar något intressant i fotoväg.
Mvh Thomas

Små upplagor

Ja, är det många som fotar nu så går böckerna åt.
Men svaret är nog att det är så små upplagor att dom inte annonseras ut.

Bokrean handlar om att förlagen gör av med sina lager, sen gör din lokala bokmånglare av med lite hyllvärmare oxå. Och Fotoböcker förekommer nog ganska mycket som lokal rea.

Var nere i morrse Och hittade Photography Index 1 för 125:-, över 300 sidor med A4 höjd och bredare än A4. "...more than 200 of the words most fascinating and unusual photografers". Bilder på människor, mode porträtt och gatufoto. Sen köpte jag en "Art" bok : "Art of the 20th Century" för 125:- och 1000 sidor!!!

Dag Hammarskjölds fjällvärld av Claes Grundsten orkade jag inte släpa hem(40cm hög) för 300:-, såg precis att den finns på Bokus för 354:-. En stor bok med klassiska bilder.

Ja, där ser man. Själv gick jag till akademi-bokhandeln strax innan rean och frågade om det skulle finnas några fotoböcker överhuvudtaget med men det skulle det inte. Synd att det skall finnas icke-fotointreserade 08:eek:r som bestämmer över vilka böcker som skall reas ut. Det vad iallafall vad expediten sa som faktiskt var fotointresserad och lite förvånad själv.
Mvh Thomas

Igen

Jag var ner idag igen till min lokala Uggla-butik, och köpte Claes grundsten:s "Dag Hammarskjölds Fjällvärld". Den var som jag minns det 40cm bred(inte hög), och det är ingen reabok, utan(extrapris) nersatt från 578:- till 300:-

När jag ändå var där så tittade jag lite till och hittade Lennart Nilssons "Okända järnvägsvärld" på rean för 89:-. Han dokumenterade SJ på mitten av 50-talet, precis när jag är född...

Sen slog jag till på en reabok där alla bilder har himmlen med, den heter "Himlen" och är på ca 20X20cm med 720 sidor för 100:- med en massa fotografer.

Inte dåligt för en ort med 5000 innevånare....

Hoppas du kommer att gilla dina böcker. Lennart Nilssons "okända järnväg låter mycket intressant.
Hur många sidor/bilder resp. pris på den??
Mvh Thomas

Lennart Nilsson

Den är utgiven av ~Sveriges järnvägsmuseum och nåt annat med anledning av Järnvägens 150 års jubileum.
98:- har jag redan skrivit, knappt 100 sidor och mer bilder än text, ganska stort format. Bilderna är tagna mest 1955(när jag föddes) och innehåller en hel del människor och intressanta miljöer från(tror jag) olika delar av landet.

Ett dokumentärt fynd!

Hemsökte en av stadens bokhandlare idag och gjorde ett fynd. Hittade en fotobok som jag kan rekommendera. Det var "Ljuset och rummet" av Lennart af Petersens. Undertiteln var "Rom fotograferat 1949 av Lennart af Petersens. Omfotograferat 2000-2001 av Åke Hedström. Med essäer av Jesper Svenbro". ISBN 91-46-20450-4

Boken innehåller svartvita foton som togs i Rom 1949. I slutet finns nytagna färgfoton tagna på samma ställen som de gamla.

Behövde bara lätta plånboken på futtiga 69 kronor.
Men sedan kan det ju inte garanteras att den finns hos alla bokhandlare. Men den är klart värd att kolla.

Jag har själv köpt tre böcker på adlibris.se.
Scott Kelby: Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter (129 kr)
Christina Nemell och (fotograf) Lars Andrés: Is - en fotobok för skridskoåkare och andra isfantaster (29 kr)
Getty Hulton: Amour (29 kr)

Finns massor fler... lycka till

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto