Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto tipps Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)
Greve Nickon skrev:
Kullaberg är ett bra tips, om du är ute efter natur. Vad vill du fotografera?

Tja. Att fotografera natur är oftast mycket kul om vädret är rätt. Fast jag åker tyvärr inte ensam så jag måste anpassa mig lite så jag måste hitta resmål som även lockar regeringen :)

Hovs hallar (mellan Torekov o Båstad), Hallands väderö (båt från Torekov), Trollskogen (Torna hällestad vid Södra Sandby), Skanör-Falsterbo (längst ner, sandstränder), Stens huvud, Haväng.

Hela kustremsan från Brösarps backar (norr om Kivik) ner till Ystad är fullsketen med motiv och idyller. Gamla fiskelägen, natur, gamla vitkalkade korsvirkes- och flintstenskåkar, pittoreska innergårdar, kyrkor etc. Dessutom finns det gallerier, krukmakerier, loppisar, antikhandlare och dyra småkrogar med vit-rödrutiga dukar i varenda hörna - nåt som borde tilltala regeringen.

Använd "allfarvägen" (kustvägen) som långsam transportsträcka, och ta varenda chans du får att ta en avstickare på småvägarna ner mot havet - utan dom avstickarna missar du allt idyllgodiset - småbyarna har mer sånt än turistfällorna Kivik och Simrishamn. Se Haväng, Baskemölla, Vitemölla, you name it. Ta två dagar på dej för att utforska den här vägsträckan.

Görs faktiskt bäst på MC, i sakta mak. Och du - akta dej för tvärnitande husbilspiloter!

/R

Om du följer Jans och Richards tips om Österlen turen så tar du med dig sällskapet till Kafé Annorlunda, det ligger på vägen till Stenshuvud. Till ett fast pris får man typ "kaffebuffé", dvs ät och drick och ta gärna om om du känner för det. Sedan har du garanterat energi för fotopromenaden på Stenshuvud.

I närheten av Tomelilla finner du även Hallamölla kvarn med Skånes högsta vattenfall, 23m.

En annan guldplats är Ven, den fina ön mitt i Öresund. Båtar från Landskrona och Råå (Helsingborg). Hyr cykel vid hamnen på Ven, sedan kan du ta dig runt och besöka Backafall mm på gränsen till Danmark. Mycket trevligt om vädret är ok.

Det som brukar var mest populärt är att ta färjan från Helsingborg till Helsingör i Danmark. Tar 20 min enkel tur och kostar 55 kr

En liten resväg som passar kanske

Hej Jag bidra med ett förslag på vacker natur att fota i och det tar ett par dagar så ag förutsätter övernattning på campingplatser. Eftersom jag är skåning så kommer det att bli ifrån Skåne och dess norvästra del.
De flesta kommer norrifrån så vägbeskrivningen föutsätter detta.Börja med att köra till Båstad. I norra infarten till Båstad finns en skyllt med "Caffe Utsikten" http://www.cafeutsikten.com/webb/vaderkamera/vaderkamera.htm.
Kör upp där ta en fika och beundra den vackar utsiketen över Laholmsbukten.
Natten som kommer övernattar ni ex på campingen i Båstad som ligger rakt nedanför uppfarten till caffet (ca 4 km). Gå en runda i Båstad på kvällen i de gamla delarna o ta en bit mat i hamnen.
Nästa morgon tar ni och kör vidare in mot Båstad centrum och vidare tills ni kommer till en rondel. Där höger och ni kommer så småningenom fram till Norvikens Trädgård. Gå in där och ni har lätt gjort bort flera timmar där inne. Efter dett fortsätter ni samma väg och ni kommer att ta er fram utmed havet och så småningen hamna i Kattvik. Ett litet idylliskt fiskesamhälle. Däretfer förtsätter turen vidare uppför backarna mot Torekov. På vägen dit passerar ni även Hovshallar men de är ju redan beskrivna här. När ni kommer fram till Torekov lär det vara kväll så ta in på campingen i norra infarten.
På morgonen så tar ni och vandrar från campingen utmed stranden in till hamnen i Torekov ca 2 km. Dä går dagligen turer över till Hallands Väderö. Åk över dit och gå där och ströva och fota. Där finns bara en liten kiosk där så ta med mat vad ni behöver för att klara dagen.
Torekov samhälle är också mycket vackert med en massa fotomotiv.
Efter en lång dag så vandrar ni hem till campingen för att sova.
Nästa dag dags för hemfärd och välj då den stora vägen till Båstad. Ni kommer att strax innan Båstad finna en rastplats på vänster sida med en vidunderlig utsikt över Laholmsbukten. Denna väg in till Båstad kallas Italienska vägen och man kan förstå det.
Kör igenom Båstad och ni är då på samma väg som ni kom in på några dagar tidigare.
Hoppas att ni får möjlighet att göra denna tur och att ni får många bra bilder

Georg Oddners utställning på Tommarps Kungsgård vid Kvidinge är ett måste för en fotograf som befinner sig i Skåne. Sofieros naturträdgårdar med den häftiga ravinen ner mot havet kan ge många fotoidéer och även regeringen gilla kanske? Fotoutställning även där av bra snitt, både uppe i slottet och i restaurangen, gillade de i restaurangen bäst men det är min smak. Lars Wilks Ladonien med Nimis på Kullaberg med lång vandring från parkering vid vägen in mot Himmelstorps hembygdsgård ger också många tillfällen att rasta kameror. Dock inget för de med rörelsehinder, mycket strapatsrik väg sista biten. Torekov är en genuin och fin liten "jetsetby" med fler Porsche än Skoda.

Ser att du verkar gilla gott öl. På restaurang Carl-Fredrik i Skälderviken har de förbannat gott färsköl från Tjeckien,vid namn Bernard, den ljusa var bäst.

Graal skrev:
Georg Oddners utställning på Tommarps Kungsgård vid Kvidinge är ett måste för en fotograf som befinner sig i Skåne.

Instämmer! Och goda bakverk har de också, fick en morotskaka som hade funkat bra som lunch. :)

Var idag för första gången på Tommarp. Har 1 mil dit...och har bott i kommunen sedan 1989...märkligt.

/Arne

Hej

Tack för alla tipps. Nu bär det snart iväg och första stoppet blir Häckeberga slott...

Mvh
Fredrik

Gatufoto på Möllevången.
Stenshuvud
Brösarps backar
Glimmingehus

Överhuvudtaget är österlen absolut värt ett besök. Du kan nog hitta fina motiv i varje litet samhälle. Inom någon mils radie från Simrishamn hittar du flera pitoreska samhällen som Brantevik, Hammenhög, Kivik, Skillinge, Haväng m.fl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar