Annons

Foto testar K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifJ

Medlem
Fick just senaste Foto (2/2007). De ger K10D betygen Mycket prisvärd och Rekommenderas. Intressant är att upplösningen i RAW är minst lika bra som D80 och A100, enligt Foto (men något sämre i JPEG, vilket väl förklarar betyget på DPREview som bara testade JPEG.) Minus för färgbrus ISO 800-1600, osäker blixtexponering och några andra mindre/kända punkter. Men i övrigt en på det hela taget mycket positiv test, synd bara att man inte fick in Samsung GX-10 i så god tid att man kunde jämfört dem i detalj som ursprungligen tänkt.


Leif
 
Samsung

Foto konstaterar att Samsung har ett anorlunda batterigrepp som dom gillar bättre.
Annars tror jag att största skillnaden är att samsung bara har DNG och inte RAW. Bra nummer för övrigt.
 
Har letat som en gnu på nätet på en bild på deras batterigrepp, för att se vad skillnaden är mot Pentax.
Hittar dock ingen bild, inte ens på deras agna sida.
Så om någon annan hittat bild så lägg gärna upp den, alternativt länken.

Mvh.
 
jo det var väl själv atanken med DNG, men än så lände är det väl inte så mång asom anammat tanken....tycker att det var en bra drag av pentax...
 
LeifJ skrev:
Fick just senaste Foto (2/2007). Intressant är att upplösningen i RAW är minst lika bra som D80 och A100, enligt Foto (men något sämre i JPEG, vilket väl förklarar betyget på DPREview som bara testade JPEG.)

Leif

Dpreview.com testade både RAW och jpg.
 
bengt luthman skrev:
jo det var väl själv atanken med DNG, men än så lände är det väl inte så mång asom anammat tanken....tycker att det var en bra drag av pentax...
Fast DNG verkar ju inte alltid vara detsamma som DNG... Eller kanske är det bara vissa program (t ex Aperture) som e onödigt känsliga...
 
Spacejunkie skrev:
Fast DNG verkar ju inte alltid vara detsamma som DNG... Eller kanske är det bara vissa program (t ex Aperture) som e onödigt känsliga...

I DNG formatet finns det utrymme för kameraspecifika parametrar - eftersom kamerorna på marknaden trots allt skiljer sig åt i prestanda, funktioner och möjligheter så måste ett universiellt filformat tillåta anpassning efter varje kameramodell, eftersom det än så länge inte finns någon standard för kamerors prestanda, möjligheter eller tekniska funktioner.

DNG är alltså alltid detsamma som DNG, men för att mjukvaran ska kunna utnyttja de kameraspecifika tilläggen i DNG måste den vara förberedd för det för att det ska kunna fungera.

Hälsar
R
 
Fick just min nya Practical Photography där de testat K10D mot GX-10. De tyckte att bilderna blev aningen bättre direkt ur kameran på Samsungen men för oss RAW-are så spelar det ingen roll. Dock var Pentaxen bättre på highlights.

Greppet är lite annorlunda också, Samsungen är mer bullig där bak vid tummen.

Samsungen vann pga 100 punds lägre pris, men i Sverige verkar de ligga på samma prislapp.
 
snysop skrev:
Fick just min nya Practical Photography där de testat K10D mot GX-10. De tyckte att bilderna blev aningen bättre direkt ur kameran på Samsungen men för oss RAW-are så spelar det ingen roll. Dock var Pentaxen bättre på highlights.

Greppet är lite annorlunda också, Samsungen är mer bullig där bak vid tummen.

Samsungen vann pga 100 punds lägre pris, men i Sverige verkar de ligga på samma prislapp.

Lite lustigt att dom har samma pris här i Sverige, rebadgade Samsung-kameror och objektiv verkar inte ge nån prisvinst för oss (förutom för 50-200 då).

Men det verkar inte varit nån som dykt upp med en nyinköpt GX-10 här på forumet än?
 
Punkk skrev:
Lite lustigt att dom har samma pris här i Sverige, rebadgade Samsung-kameror och objektiv verkar inte ge nån prisvinst för oss (förutom för 50-200 då).

Men det verkar inte varit nån som dykt upp med en nyinköpt GX-10 här på forumet än?

Verkligen lustigt. Och enda stället (enl prisjakt) som säljer den är Scandinavian Photo. Hade varit kul att klämma lite på den och se om greppet är bekvämare (som PP tyckte). Och om den dyker upp till 100punds prisskillnad så skulle jag kunna tänka mig en sådan. Även om det svider lite i "Pentax-hjärtat".
 
Hej,

Jag har precis inhandlat SAMSUNG GX-10 men eftersom jag är total nybörjare så vet jag inte var jag ska börja när det gäller att recensera produkten. Är inte så duktig på det :)
 
snysop skrev:
Fick just min nya Practical Photography där de testat K10D mot GX-10. De tyckte att bilderna blev aningen bättre direkt ur kameran på Samsungen men för oss RAW-are så spelar det ingen roll. Dock var Pentaxen bättre på highlights.

Samsung applicerar mer brusreducering än vad Pentax gör - detta sänker detaljeringen och skärpan, men bilderna ser klarare ut på grund av brusreduceringen. En fråga om tycke och smak vilket man föredrar.

Hälsar
R
 
damir skrev:
Hej,

Jag har precis inhandlat SAMSUNG GX-10 men eftersom jag är total nybörjare så vet jag inte var jag ska börja när det gäller att recensera produkten. Är inte så duktig på det :)

Kul! Vart köpte du den och vad fick du ge?
 
Jag köpte den i Danmark och fick dessvärre dansk manual men en sökning på Samsungs hemsida gav mig en svensk version av manualen. Jag gav 8500:- (svenska) + 18-55mm Lens Kit. De hade även Pentax K10D men Samsung satt mycket bättre i handen än vad Pentaxen gjorde. Det är inte stor skillnad men även knapparna är bättre på Samsungen. Enligt mig iallafall.
Jag väntar tills solen dyker upp så ska jag fota lite. Det lilla jag har testat så är resultaten mycket bra. Fast detta är min första systemkamera så man kanske ska ta bedömningen efter det ;)
 
Var in på Fotokungen på söder idag. Dom har GX-10 inne, för 8200 tror jag det var. Jag tycer dock att K10d ser lite finare ut, snyggare knappar å sådär. Ang. greppet vet jag väl inte om jag märkte någon större skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.