Annons

Foto-rygga

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortella

Aktiv medlem
Ännu en "vilken-väska-ska-jag-köpa-till-min-kamerautrustning" tråd tänker ni! Och ni har förmodligen rätt, men då sökfunktionen på detta forumet bara delvis gav mig svar på min kommande fråga tänkte jag skräpa ner forumet med ännu en post och förhoppnings vis slösa bort lite av er dyrbara tid :D

Slängt en beställning på en axelremmsväska jag förhoppningsvis blir nöjd med, främst för halvdagtrips användande. Men det väckte även undringar kring vilken rygga man kan tänkas var i behov av senare i år eller nästa år.

Har iaf 1-2 tripper till Vermonts skidbackar samt en tripp till Phoenix Arizona framför mig, så en rygga som täcker mina behov vore fint.

Behov:
-Ryggsäck (lättare att bära saker på ryggen)
-Komfortabel/Ergnonomisk (vill kunna bära den mestadels av dagen utan att vara tröttare än vid bärandet av vanliga "äventyrsryggsäckar")
-rymma kamerautrustning (D300+batterigrepp, 70-200vr, samt kanske 2 andra objektiv av "normal" storlek)
-Vill kunna hänga på mitt stativ (ett manfrotto 055XPROB + 486rc2 kulhuvud)
-ett separat utrymme för övriga grejer (ex: matsäck, extra par vantar, vattenflaska, etc.)
-Ett plus om den är vattentät, skall dock varavattentålig (ska tåla regn och smält snö)

Medveten att det finns en del potentiella väskor på http://www.cambags.com/ men uppskattar som sagt förslag/rekomendationer hjärtligt.

/Otto
 
EDIT: Tänkte bara tilläga att den skal beställas inom USA, så det blirmed högst trolighet antagligen B&H Photo Video jag beställer ifrån.

En av de som verkar mest lovande är Lowepro Nature Trekker AW II, Photo Trekker varianten verkar lite förstor.

godnatt
 
Kan själv rekommendera Tamrac Adventure 9. Bekväm, får plats med kamerahus och ett par extra objektiv i kameradelen, extra kläder, matsäck, m.m. i "ryggsäcksdelen", fack för vattenflaskor eller liknande på sidorna, stativet kan spännas fast under. Finns även ett fack för en laptop, men jag använder det mest för böcker och liknande. En riktigt bra utflyktsväska...
 
Jag har testat en hel del ryggsäckar. Dakine Sequence är första valet om jag har skidor på fötterna. De flesta fotoryggsäckar är inte anpassade att användas vid skidåkning och med skidkläder på sig. Det är däremot Sequence.
 
Hej

Jag har också DaKine Sequence och det funkar grymt bra. Dock så tycker jag den är lite för liten när man ska ut en hel dag. Jag har lite svårt att få ner alla fotogrejer + fika + något förstärkningsplagg + spade + sond osv.

I dagsläget skulle jag nog titta på någon annan väska.

Burton har en mkt intressant väska som jag tyvärr bara sett IRL och aldrig hittat därefter.
 
Ett annat bra laternativ är att välja en vanlig ryggsäck som känns bra och är lagom stor. Sen kan man lägga fotoprylarna i lösa vadderade påsar (förslagsvis i neoprene) eller skaffa en vadderad "innerväska".
 
Ok, den där Dakine Sequence verkade helt klart interesant, men håller den ett stativ? enda negativa som man kuna läsa sig till var att vissa tyckte att utrymmet för övriga saker vart för litet.

Jo Ha ögnat lite på Burton med, hittade http://www.ebags.com/burton/zoom_pack_28l/product_detail/index.cfm?modelid=95742 Zoom Pack 28L Rygga, runt 130$ så samma prisklass som Dakinen.

Blir till att leta vidare men att hålla de i baktanke, tack för alla tips hitills!

/Otto
 
Mortella skrev:
Ok, den där Dakine Sequence verkade helt klart interesant, men håller den ett stativ? enda negativa som man kuna läsa sig till var att vissa tyckte att utrymmet för övriga saker vart för litet.

Jo Ha ögnat lite på Burton med, hittade http://www.ebags.com/burton/zoom_pack_28l/product_detail/index.cfm?modelid=95742 Zoom Pack 28L Rygga, runt 130$ så samma prisklass som Dakinen.

Blir till att leta vidare men att hålla de i baktanke, tack för alla tips hitills!

/Otto

jag lyckades hitta den Burtonen som jag tänkte på. Den fanns på Cambag.

Burton AK 29L Zoom Pack

Kolla in den lite. Var riktigt smidigt att det gick att få fram kameran rätt smidigt utan att behöva ta av hela ryggsäcken. Vara kränga av en axelbandet och sno runt väskan så den hamnade på magen. Väl där kommer man åt att plocka framkameran för dem där snabba bilderna.
 
Mortella skrev:
Ok, den där Dakine Sequence verkade helt klart interesant, men håller den ett stativ? enda negativa som man kuna läsa sig till var att vissa tyckte att utrymmet för övriga saker vart för litet.

Det finns fästen för både skidor, snowboard och isyxa. Den för isyxan kommer nog funka utmärkt för ditt stativ. Utrymmet är som alltid, helt beroende av hur mycket du ska ha med. Det allra viktigaste får du med, resten får du lämna hemma. En större ryggsäck kan i stället bli för tung om du ska ha den på dig när du åker skidor.
 
Jag har ett liknande problem.
Har ett behov av en ryggsäck som rymmer -
Sony A700 med vertikalgrepp (ca 16 cm hög), samt
en Sigma 100-300(22cm lång) monterad. Jag vill även ha med mig en CZ 16-80 och ett Tamron 90:a Macro i packningen.
Jag har nu hittat något som jag tror kan passa.
Jag har beställt en LowePro Slingshot 300 AW från CyberPhoto för 885 kr.
 
Lowepros Slingshots verkar smidiga, men iom. att belastningen inte är fördelat lika bra som en ryggsäck gissar jag på att man blir tröttare snabbare.

Jo jag gillar burton, tycker om deras mönster/färgval samt att jag redan har en vanlig rygga från dem.

Både Burton och Dakinen öppnas i ryggen, vilket verkar bra som ni säger, tar Burtonen ett stativ lika villigt tro?

/Otto
 
Jag letade också ryggsäck för ett par veckor sedan. Av en slump hittade jag Everest Camera 35 BP, dvs en 35-liters ryggsäck med kamerainredning. Den säljs av vissa Stadium butiker och kostart ca 800:-. Den är nog inte helt vattentät, men den har iaf tätade blixtlås, så regn lär den tåla. Annars uppfyller den nog alla dina krav.

Kan vara ett alternativ att titta på, iaf om man känner sig snål.
 
En följdfråga kring Dakinen (ursäkta för kapningen av tråden).
Hur stort är facket/facken för annan utrustning än kamerautrustningen. Tänker då på fack för kläder.
Skall ha en säck som man även får med en del förstärkningsplagg, bok, matsäck mm i.
 
Joa skrev:
En följdfråga kring Dakinen (ursäkta för kapningen av tråden).
Hur stort är facket/facken för annan utrustning än kamerautrustningen. Tänker då på fack för kläder.
Skall ha en säck som man även får med en del förstärkningsplagg, bok, matsäck mm i.

Det är ett mindre fack längst upp. Du får nog inte i allt du önskar. Om du nu inte har en rätt liten matsäck, pocketbok och tunnare tröja. Annars få man lägga en del av de prylarna i kameradelen.
 
JAg brukar packa min enligt följande:
- I kamerablocket: D200, 80-400/70-200, normalzoom, blixt, rengöringsduk, gummiblåsa, extrabatt.
- Ovanför kamerablocket knör jag in en fleece samt vätska.
- I locket ligger plånbok, HDD-recorder, solkräm och lite powerbars.
I ytterfacket ligger bladet till min lavinspade och handtaget sitter i sitt fack på sidan. I sidofickan finns reservhanskarna.
- Lilla kompakten bor i midjebältet.

Så har jag det när jag åker skidor.
Givetvis ser det helt annorlunda ut när jag klättrar.
Måste faktiskt ta och kika ordentligt på Tamracen igen, förra gången fick den ge sig.
 
agehall skrev:
Jag letade också ryggsäck för ett par veckor sedan. Av en slump hittade jag Everest Camera 35 BP, dvs en 35-liters ryggsäck med kamerainredning. Den säljs av vissa Stadium butiker och kostart ca 800:-. Den är nog inte helt vattentät, men den har iaf tätade blixtlås, så regn lär den tåla. Annars uppfyller den nog alla dina krav.

Kan vara ett alternativ att titta på, iaf om man känner sig snål.
Vilken Stadium-butik hittade du den i? Jag har nämligen kollat runt lite efter den men inte hittat någon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.