Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto resa till Runde Norge

Produkter
(logga in för att koppla)
Båtresan runt ön är ett "måste". Försök att få en tur sen eftermiddag då ljuset ligger som finast in mot fågelberget. Vet inte hur läget är i slutet av juli men det börjar bli tid för lunnefåglarna att lämna ön. Själv skall jag dit i mitten av juli och har inte varit där så sent på sommaren förut. Jag tycker det är litet överdrivet det där med priserna men det beror förstås på vad man handlar, men äta hamburgare eller pizza ute gräver hårt i plånboken.

/Frode

Jag har förstått att lunneungarna är drygt 40 dagar när de lämnar boet ( genomsnitt) och att ungarna flera gånger inte varit kläckta vid midsommar, så jag hoppas på att det inte är för sent i slutet av juli.

Den där båtresan, bokar man den på plats eller ska den bokas innan?

Någin nämnde för oss att lunneungarna lämnar boet ca 17 juli.Vet inte om det stämmer.Lunnarna kommer in vid 22-23 tiden årminstone nu i juni..Som Frode sa så är båtturen ett måste.Vi åkte med skipper Johan på Aquila.Fantastiskt och bara 200 kr/man.Boka i campingkiosken Vi valde kl 18 vilket var jättebra.

det låter extremt tidigt med tanke på att någon varit där vid midsommar och inte fått se Lunnarna komma in med mat eftersom fåglarna ännu inte varit kläckta då. Men jag vet inte...

Japp, när jag var där vid midsommar 2008 hade äggen ännu inte kläckts. Det var också ett mycket dåligt lunne-år, inte alls så många fåglar som det brukade vara. Orsaken sades vara brist på fisk och det kan ju också vara förklaringen till varför kläckningen var sen.

Slutet av september låter dock väl sent för lunnen, det är ju 80-90 dagar efter midsommar, så även om de kläckts nu i dagarna lär de vara flygga senast i mitten av augusti.

Japp, när jag var där vid midsommar 2008 hade äggen ännu inte kläckts. Det var också ett mycket dåligt lunne-år, inte alls så många fåglar som det brukade vara. Orsaken sades vara brist på fisk och det kan ju också vara förklaringen till varför kläckningen var sen.

Slutet av september låter dock väl sent för lunnen, det är ju 80-90 dagar efter midsommar, så även om de kläckts nu i dagarna lär de vara flygga senast i mitten av augusti.

Ja, fast det var nog två frågor, jag ska dit i slutet av juli och hoppas på Lunne, medan någon annan skulle dit i september och undrade generellt vad man kunde se då... :)

Har du fler tips och idéer efter att ha varit där så är jag idel öra...

Tack!

Ja, fast det var nog två frågor, jag ska dit i slutet av juli och hoppas på Lunne, medan någon annan skulle dit i september och undrade generellt vad man kunde se då... :)

Har du fler tips och idéer efter att ha varit där så är jag idel öra...

Tack!
Ah, det var jag som missförstod!

Jag tycker det mesta har kommit upp redan: bra skor och regnställ är måsten, likaså en varm tröja. Ju mer mat ni tar med er desto billigare klarar ni er på plats. Lämna inte vidvinkeln hemma bara för att det är en fågelfotoresa, det går att ta en del schyssta bilder med den också. Lunnen kommer in först framåt kl 20-21 så det blir sena kvällar i fält och i slutet av juli går solen ner ungefär 22:30-22:45 men jag minns att vi flera gånger kom tillbaka till stugan vid eller efter midnatt. Ta chansen att se er omkring om det är bra väder, det finns många söta små samhällen och fina vyer runt om.

En kväll gick vi från sydvästra hörnet av ön upp på platån och gick längs med branten bort till lunneberget, det tog ett par timmar men var väl värt ansträngningen att komma upp. Väl där uppe var det ganska platt och inga problem att röra sig.

Ah, det var jag som missförstod!

Jag tycker det mesta har kommit upp redan: bra skor och regnställ är måsten, likaså en varm tröja. Ju mer mat ni tar med er desto billigare klarar ni er på plats. Lämna inte vidvinkeln hemma bara för att det är en fågelfotoresa, det går att ta en del schyssta bilder med den också. Lunnen kommer in först framåt kl 20-21 så det blir sena kvällar i fält och i slutet av juli går solen ner ungefär 22:30-22:45 men jag minns att vi flera gånger kom tillbaka till stugan vid eller efter midnatt. Ta chansen att se er omkring om det är bra väder, det finns många söta små samhällen och fina vyer runt om.

En kväll gick vi från sydvästra hörnet av ön upp på platån och gick längs med branten bort till lunneberget, det tog ett par timmar men var väl värt ansträngningen att komma upp. Väl där uppe var det ganska platt och inga problem att röra sig.

stort tack, riktigt bra tips!! Det ska bli riktigt kul att komma iväg, och alla fantastiska berättelser och bilder gör ju inte saken sämre, kommer du på något annat så skriv gärna här igen!

Trevlig reseberättelse Björn, tack för länken! Det ser kul ut, nu är det bara att hålla tummarna att vädret är ok de dagar jag är där :)

Som alltid gäller det att ha lite tur när det handlar om aktiviteter utomhus! Regn får man alltid räkna med i kusttrakter men vädret brukar växla väldigt fort. Vi hade regn en kväll men inget mer på en hel vecka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar