Emil-G
Aktiv medlem
I Danmark och Norge har de egna kortsystem som inte är anslutna till Visa/Mastercard, Dankort resp Bankaxept, som fungerar lite som gamla svenska bankkort som bara fungerade inom landet. Alla norska Visa och Mastercard är anslutna till Bankaxept men alla Bankaxeptkort är inte anslutna till Visa eller Mastercard. Alla användare av Bankaxept kan (kunde) välja om de vill ta emot även Visa och Mastercard men då det kostar ganska mycket extra är det inte alla som gör det, t.ex. lågprisbutiker och mindre affärer. Jag bodde i Norge 2006-2008 och första dagen i nya lägenheten skulle jag gå till Rimi-butiken på hörnet, här lärde jag mig den hårda vägen att norrmännen har sitt eget kortsystem.
Numera skulle jag tro att det här är ett mindre problem och redan när jag flyttade hem tog alla vägfärjor kort (norska vägfärjor är inte gratis som våra egna gula färjor). För båten runt Runde är det nog bäst att ha kontanter.
Annars går det ju att ringa vandrarhemmen och fråga, även om du kanske får anstränga dig lite för att förstå deras dialekt! =)
Numera skulle jag tro att det här är ett mindre problem och redan när jag flyttade hem tog alla vägfärjor kort (norska vägfärjor är inte gratis som våra egna gula färjor). För båten runt Runde är det nog bäst att ha kontanter.
Annars går det ju att ringa vandrarhemmen och fråga, även om du kanske får anstränga dig lite för att förstå deras dialekt! =)