Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto resa till Runde Norge

Produkter
(logga in för att koppla)
I Danmark och Norge har de egna kortsystem som inte är anslutna till Visa/Mastercard, Dankort resp Bankaxept, som fungerar lite som gamla svenska bankkort som bara fungerade inom landet. Alla norska Visa och Mastercard är anslutna till Bankaxept men alla Bankaxeptkort är inte anslutna till Visa eller Mastercard. Alla användare av Bankaxept kan (kunde) välja om de vill ta emot även Visa och Mastercard men då det kostar ganska mycket extra är det inte alla som gör det, t.ex. lågprisbutiker och mindre affärer. Jag bodde i Norge 2006-2008 och första dagen i nya lägenheten skulle jag gå till Rimi-butiken på hörnet, här lärde jag mig den hårda vägen att norrmännen har sitt eget kortsystem.

Numera skulle jag tro att det här är ett mindre problem och redan när jag flyttade hem tog alla vägfärjor kort (norska vägfärjor är inte gratis som våra egna gula färjor). För båten runt Runde är det nog bäst att ha kontanter.

Annars går det ju att ringa vandrarhemmen och fråga, även om du kanske får anstränga dig lite för att förstå deras dialekt! =)

Jag bor på den norska gränsen och kan säga att jag aldrig upplevt att jag inte kan använda ett vanligt svenskt visakort i Norge.

Hej, jag har bott i området (Volda) ett par år och det där med korten stämmer tyvärr. Oftast inga problem vid större matbutiker och bensinstationer men helt plötsligt så funkar det inte.
Väldigt frustrerande när man är ute på bygden och man inte kommer åt bankomat eller annan plats att handla på. Kan dock inte tänka mig att det är några problem vid campingen då de har så många utländska turister.
Kan rekommendera en tur till Fosnavåg där det finns ett bra Café med eget kafferosteri alt. Kaffekari i Ulstenvik. Och hur du än tar dig till Runde se till att ha en bil på plats, inte lätt att ta sig runt utan :)
Ha en riktigt fin tur!
//Erik

Avresedagen närmar sig. Åker nog 3/6.
Vill höra erfarenheter om betalning. Går det att betala med kort på camping/vandrarhem eller måste man växla till norska kontanter.
om man vill åka med båten antar jag att det är kontanter som gäller.

Har betalt båtturen runt Runde med kort ett flertal ggr så det ska inte vara några problem :) Betalar i kiosken på campingen.

Jag kommer att åka till Runde v26 och bo på campingen. Om någon annan ska dit då kan ni hojta till. Är ju alltid kul att träffa likasinnade och snacka lite foto. /Johan

Åter hemma efter Resa till Runde

Blev 184 mil med bil fram och tillbaka. Sammantaget fem dagar. Två med sol. En väldigt blåsig.
Fick mina bilder på lunnefåglarna. Även strandskator, gravand med nyfödda ungar, storlabb, havsörn, havssulor., tordmule m fl.
Betalning med kort funkade utan problem både på färjor, tunnel och kiosken på Runde.
För fotografer kan det vara bra att veta att man inte får fullständig info av kvinnan i kiosken om bästa platsen att fota. När man väl kommer upp på platån håll vänster och följ branten tills du kommer till stegen. Nedan för denna har du bästa platsen att ta dina bilder.
Åker du vid midsommartid har du kanske tur och kan få bilder där fåglarna kommer in med näbben full av fisk till ungarna.
Fåglarna kommer ibland dig väldigt nära. Ibland bara någon eller några meter.
Man har ca två timmar på sig varje kväll mellan 20-22. Se till att vara på plats i god tid. Det är många som är där för att fota och inte hur gått om plats som helst.
Hade två kameror med 500, 70-200 + konverter 1,4 och ett 16-35 objektiv. Stativ och Wimberley Gimbal - huvud. Tycker det var en bra kombination.
Ska ni hyra rum - se till att boka i förväg. (Jag tältade). Finns rum med högre standard vid visitor center ca 2 km från stigen upp på berget. Du tar bilen ut till parkeringen närmare campingen och går sedan. Bra skor rekommenderas.
Var även beredd på att det är ganska jobbigt att gå uppför berget om du har mycket utrustning att bära. Du kommer at bli svettig. Nedför blir du inte svettig, men det är även det ansträngande för benen.

Sammantaget är jag nöjd med resan, även om jag kunde haft bättre tur med vädret.
Lycka till om du åker.

Bra tips, tackar för det! En fråga. Varför bara kl 20-22? Jag har läst om många som fotat lunnar hela natten sommartid. Är det några typer av begränsningar på var man får gå eller kan man ströva runt fritt uppe på fågelberget?

Bra tips, tackar för det! En fråga. Varför bara kl 20-22? Jag har läst om många som fotat lunnar hela natten sommartid. Är det några typer av begränsningar på var man får gå eller kan man ströva runt fritt uppe på fågelberget?

Så klart får du vara uppe på berget hela natten om du vill. De enda begränsningar jag vet är att man inte får gå utanför avgränsningarna vid häckningsplatserna där fåglarna har sina bon. Annars kan du trava runt på fågelberget så mycket du vill.
Kan nog vara väldigt fint när solen går ner och upp igen på morgonen.

Nej, det fungerar utmärkt. När jag var där vid midsommar 2008 hade äggen inte ens kläckts (så vi fick inga bilder på lunne med näbben full). Ungarna lämnar inte boet förrän i augusti.

Då har jag också bestämt mig för en tripp till Runde, sista veckan i juli.

Finns det några bra allmänna tips, mat, kläder, något ni som varit där kom på näst sista dagen som vore bra om ni vetet hela tiden osv?

Tack på förhand!

Ska man campa är det bra med campingstol, glömmer alltid det. Kängor med bra mönster då man går på fuktigt gräs mestadels. Vindtät jacka med en bra huva. Räkna med ett par dagar så du inte måste hinna allt på en dag, det blir tungt. Nu måste jag gå upp på berget igen:)

Ska man campa är det bra med campingstol, glömmer alltid det. Kängor med bra mönster då man går på fuktigt gräs mestadels. Vindtät jacka med en bra huva. Räkna med ett par dagar så du inte måste hinna allt på en dag, det blir tungt. Nu måste jag gå upp på berget igen:)

Tack! Vi har bokat en av stugorna så det blir ingen camping, och tre nätter för att kunna ta det lite lugnt :) bra skotips! Hur är det med mataffär och sånt?

Det finns en kiosk vid campingen men jag var aldrig in där. Om man istället för att ta sista korsningen till Runde fortsätter till Fosnavåg så finns där vanliga butiker, det är inte långt alls.

Runde är fantastiskt. Kom hem igår efter en veckas vistelse där Campingen är ok med ett trevligt värdpar. Enkel camping med bara fågel/fotointresserade . Vi tältade men frågan är om inte det är värt att kosta på sig en stuga. Vädret är lynnigt. Marschen upp på berget känns i ben och rygg och är minst lika jobbig ner som upp men absolut värt det. Snacka om workout. Glöm inte att spana av de små sjöarna med badande storlabbar. Vi hade dessutom en rastande kustlabb där och överflygande havsörn. På marken hittar man bl.a. sileshår och tätört. Glöm inte kusten längs campingsidan . Här sågs under veckan utter (tyvärr såg inte vi den) och en hel del annat smått och gott. Vad gäller mat så ta med så mycket ni kan från Sverige. Det är vråldyrt i Norge. Ha en bra tripp. Ni kommer inte att ångra er. Jovisst Glöm inte bra med minneskort . Det rasslar rejält i backarna när fotandet går igång. Med vänlig hälsning Sven

Tack så mycket för suverän info, det blir att packa en kylväska och ta med så mycket man kan från svea. Vi har bokat en av stugorna, så vi slipper tältet. Lite lyx får man kosta på sig... :)

Tack så mycket för suverän info, det blir att packa en kylväska och ta med så mycket man kan från svea. Vi har bokat en av stugorna, så vi slipper tältet. Lite lyx får man kosta på sig... :)

Båtresan runt ön är ett "måste". Försök att få en tur sen eftermiddag då ljuset ligger som finast in mot fågelberget. Vet inte hur läget är i slutet av juli men det börjar bli tid för lunnefåglarna att lämna ön. Själv skall jag dit i mitten av juli och har inte varit där så sent på sommaren förut. Jag tycker det är litet överdrivet det där med priserna men det beror förstås på vad man handlar, men äta hamburgare eller pizza ute gräver hårt i plånboken.

/Frode

Jag skall till Norge i slutet av september främst för att fota höstfärger, men är nog tidvis inte så långt från Runde. Är det lönt att åka dit då? Finns det någon fågel vid den tidpunkten och i så fall vad?

Någin nämnde för oss att lunneungarna lämnar boet ca 17 juli.Vet inte om det stämmer.Lunnarna kommer in vid 22-23 tiden årminstone nu i juni..Som Frode sa så är båtturen ett måste.Vi åkte med skipper Johan på Aquila.Fantastiskt och bara 200 kr/man.Boka i campingkiosken Vi valde kl 18 vilket var jättebra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar