Annons

Foto på foto

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej!
Underar en enkel fråga!
Om jag står ute på allmän plats och ser en massa fina bilder, jag tar en bild på alla dessa bilder och lägger ut på exempelvis Facebook... kan den andra fotografen i så fall skicka mig en räkning?
Vad säger lagen om fotografering av andras verk?

Du får fotografera. Du får skriva ut. Du får ge bort bilden till dina kompisar. Men du får inte publicera en bild på någon annans konstverk/bild. Gör du det så kan du få betala.

Däremot får ett konstverk förekomma i en bild men inte vara huvudmotivet.

Du får fotografera. Du får skriva ut. Du får ge bort bilden till dina kompisar. Men du får inte publicera en bild på någon annans konstverk/bild. Gör du det så kan du få betala.

Däremot får ett konstverk förekomma i en bild men inte vara huvudmotivet.

Jag tackar för svaret! Det är alltså publiceringen som är problemet.
Men måste det inte stå någonstans att det får inte på något publiceras på nätet utan fotografens tillstånd? Eller det är automatiskt så att jag som fotograf ska veta vad som gäller när det handlar om att fota saker?

Jag tackar för svaret! Det är alltså publiceringen som är problemet.
Men måste det inte stå någonstans att det får inte på något publiceras på nätet utan fotografens tillstånd? Eller det är automatiskt så att jag som fotograf ska veta vad som gäller när det handlar om att fota saker?

Det står i upphovsrättslagen.

Alla medborgare har skyldighet att kunna lagen. Ska du ta körkort lär du dig lagarna, börjar du fotografera så lär du dig vad som gäller inom det området Det står inte i korsningen att högerregeln gäller, det är du själv skyldig att känna till. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar