Annons

Foto på fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddy50

Medlem
Vad är den bästa inställningen för att ta kort på fåglar och snabba föremål med en Canon eos 1000d tycker ni ?
 
Ursäkta... men jag tycker frågan är helt felställd. Eller i alla fall omöjlig att svara på, som jag ser det.

Det beror alldeles på vilken typ av bild du vill ha. Dessutom beror det på hurpass ljust det är när du ska ta bilden. Mitt på dagen i fullt solljus eller i skymningen på kvällen?
 
Aparture prio och lägsta bländare. (eller bästa kompromiss på ditt glas)
raw om du har MYCKET plats, annars jpeg.
ISO auto kan vara bra med.
Annars se till att tiden är närmare 1 / (2 x brännvidden) än 1 / brännvidden
Spotmätning om du skjuter uppåt. mittenvägd om du fotar mot bakgrund eller neråt.
Hög hastighets seriebildstagning
focus på servo
och ett klickgalet finger..

Brukar underexponera halv till ett steg om det börjar bli väldigt mörkt och tiden närmar sig 1/ brännvidden.
( för att säkra skärpan)
 
Aparture prio och lägsta bländare. (eller bästa kompromiss på ditt glas)
raw om du har MYCKET plats, annars jpeg.
ISO auto kan vara bra med.
Annars se till att tiden är närmare 1 / (2 x brännvidden) än 1 / brännvidden
Spotmätning om du skjuter uppåt. mittenvägd om du fotar mot bakgrund eller neråt.
Hög hastighets seriebildstagning
focus på servo
och ett klickgalet finger..

Brukar underexponera halv till ett steg om det börjar bli väldigt mörkt och tiden närmar sig 1/ brännvidden.
( för att säkra skärpan)
Tack nu har jag fått frågan svarad och nu ska man ut och fota !
 
Tack nu har jag fått frågan svarad och nu ska man ut och fota !

lycka till ;)

ska nog ses mest som en bas-inställning, att ha som snabbvals-program.
för bästa resultat bör du tweeka inställningarna lite för att passa plats, tid, motiv och ljus.
och kontrollera att tiderna är bra var 10 minut och varje gång du byter biotop. ljuset faller snabbt och skiljer sig mycket från tätskog till ängsmark.

mina grundprinciperna är iaf
mer iso och underexponerat vid mörker
mindre iso och gärna ett halvt-steg överexponerat vid stillastående motiv en ljus dag.
högre hastighet när du förväntar dig uppskrämda fåglar eller bråk (kanske 1/ ( 3 x bränn) t.o.m)
låg iso och blända ner med stativ om motivet har tagit en tupplur och du har lite planeringstid på dig att välja en fin bakgrund

hälsningar F
 
Aparture prio och lägsta bländare. (eller bästa kompromiss på ditt glas)
raw om du har MYCKET plats, annars jpeg.
ISO auto kan vara bra med.
Annars se till att tiden är närmare 1 / (2 x brännvidden) än 1 / brännvidden
Spotmätning om du skjuter uppåt. mittenvägd om du fotar mot bakgrund eller neråt.
Hög hastighets seriebildstagning
focus på servo
och ett klickgalet finger..

Brukar underexponera halv till ett steg om det börjar bli väldigt mörkt och tiden närmar sig 1/ brännvidden.
( för att säkra skärpan)

Eos 1000D tar bara 1,5 b/s med RAW, men 3 b/s med JPEG. Jag tycker du ska glömma RAW om du vill öka möjligheten att komma hem med lite användbara bilder. Jag tror heller inte att den har auto-ISO, men börja vid 800 och öka till 1600 om du måste (då får du dock en del brus). En skarp bild med lite brus är värd tusen oskarpa utan.

Jag vet inte vilka brännvidder du kör på, men förutom att hålla slutartiden så att du undviker skakningsoskärpa (enligt Fredriks råd ovan) så måste du ju se till att hålla slutartiden kort nog för att undvika rörelseoskärpa. Större långsammare fåglar räcker runt 1/1000 eller strax under, men du kan behöva ännu snabbare för mindre pippisar som är hyfsat nära.

Dagens stalltips: åk nånstans där det är mycket måsar/änder eller liknande oskygga fåglar, sen är det bara att öva tills det sitter.

Mvh,
Fredrik
 
en bra oskarp bild är att konstant misslyckas tills bondturen slår in.
oftast får man inte 1000 försök på en inkommande uggla. så vet inte om det är nått att rekommendera en nybörjare.. ;)
 
ANNONS