Fotografia
Aktiv medlem
Zebulah skrev:
Menar du RAID0 eller RAID1
SATA 150 RAID 0/1,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Zebulah skrev:
Menar du RAID0 eller RAID1
Zebulah skrev:
Vill man köra riktigt snabbt skall man väl satsa på SCSI eller....
Zebulah skrev:
Intressant eftersom jag kör 250GB MAXTOR hårddisk under windows xp både på jobbet och hemma utan några speciella knep.
Damocles skrev:
Ska du ha 8GB ram så får punga åtskilliga pengar för att köpa riktiga operativ och hårdvara som klarar det också. Server-prylar i regel.
De flesta moderkort för konsumenter toppar på 4GB, detsamma gäller Windows XP home och Professional eller motsvarande typer av W2k och liknande.
Dessutom så är inte alla andra saker optimerade för det, så i en del fall kan du inte cacha adresser för en sådan mängd minne, alltså slöar du ner skiten.
BALANS är vad det hela handlar om.
Damocles skrev:
Ska du ha 8GB ram så får punga åtskilliga pengar för att köpa riktiga operativ och hårdvara som klarar det också. Server-prylar i regel.
De flesta moderkort för konsumenter toppar på 4GB, detsamma gäller Windows XP home och Professional eller motsvarande typer av W2k och liknande.
Dessutom så är inte alla andra saker optimerade för det, så i en del fall kan du inte cacha adresser för en sådan mängd minne, alltså slöar du ner skiten.
Damocles skrev:
Fotografia skrev:
SCSI blir lite väl dyrt. Hoppas att dubbla hastigheten av en 7200 skall räcka långt.
Precis. Börjar man uppgradera så blir det lite i taget, och rätt var det är så har man bytt hela datorn. Bättre att vänta in och sedan köpa det bästa man har råd med, dock aldrig det helt nyaste då det är oproportionerligt dyrt i regel. Finns vissa enstaka som har behoven, men dom har oftast pengarna också.Har själv förut tänkt, privat alltså, i banorna att uppgradera systemen med olika komponenter då och då. Nuförtidem köper jag dock hellre ett helt nytt system eftersom i princip alla enskilda komponenter blivit bättre/snabbare på 12 månader. Observera att jag pratar om prestanda-system vilka egentligen oftast inte krävs mer än i enstaka fall som spel, 3d-renedering, cad, desktop-publishing etc. Det som väldigt många satsar en massa pengar på är värsting-grafikkort men hur många har egentligen nytta av det om de bara jobbar i 2d.
Zebulah skrev:
Intressant eftersom jag kör 250GB MAXTOR hårddisk under windows xp både på jobbet och hemma utan några speciella knep.
Det är nog det vettigaste jag hört av det de flesta sagt! Mac används mest inom fotoredigering och är grymma datorer! Många bildredaktioner använder väl Mac inte sant?Spiderq skrev:
Köp en Mac, en G5 med...
Mil Congojas skrev:
Det är nog det vettigaste jag hört av det de flesta sagt! Mac används mest inom fotoredigering och är grymma datorer! Många bildredaktioner använder väl Mac inte sant?
Jag vet inte varför någon sa AMD, har själv det, men det är känt att, mellan AMD och Pentium så fungerar den senaste mycket bättre till kontors- och mer redigeringuppgifter då AMD fungerar bättre som en spel processor! Något som jag kan själv tycka i vissa stunder.
Kan du överleva den värld av program som är begränsad till PC (väldigt liten) så köp en Mac, tysta, snabba och stabila datorer! Fördelarna är många och en stor del (även PC-användare) säger att Mac helt enkelt är en bättre dator!
Totalt tycke och smak och marginella skillnader som också beror på många andra saker förrutom processorn.Det är nog det vettigaste jag hört av det de flesta sagt! Mac används mest inom fotoredigering och är grymma datorer! Många bildredaktioner använder väl Mac inte sant?
Jag vet inte varför någon sa AMD, har själv det, men det är känt att, mellan AMD och Pentium så fungerar den senaste mycket bättre till kontors- och mer redigeringuppgifter då AMD fungerar bättre som en spel processor! Något som jag kan själv tycka i vissa stunder.
Kan du överleva den värld av program som är begränsad till PC (väldigt liten) så köp en Mac, tysta, snabba och stabila datorer! Fördelarna är många och en stor del (även PC-användare) säger att Mac helt enkelt är en bättre dator!
Jo, det låter lite svagt faktiskt.Hej
Firmwaren var felaktig från början på hårddiskarna, inget som Maxtor informerar om på deras sida och inget man kan ladda ner. Databyggarna på min lokala datoraffär upptäckte också att det firmaware inte funkade så bra så de fick ett nyare från Maxtor i England? och sedan fick jag det och uppgraderade Firmware på hårddiskarna själva. Innan kunde jag inte ens ladda in Windows på hårddisken. Behöver tydligen ha kontakter eller vara typ Maxtor återförsäljare för att få tag i det, lite svagt av Maxtor.
Omar skrev:
Om man installerar windows XP (utan sp1) på tex en Maxtor 250GB så hittar XP bara typ 130GB, en väg att gå är att använda tex Maxblast som man lägger på en floppy och då får man gå in i bios och boota upp på denna diskett.
Mil Congojas skrev:Kan du överleva den värld av program som är begränsad till PC (väldigt liten) så köp en Mac, tysta, snabba och stabila datorer! Fördelarna är många och en stor del (även PC-användare) säger att Mac helt enkelt är en bättre dator!