Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto och Datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)
Zebulah skrev:
Intressant eftersom jag kör 250GB MAXTOR hårddisk under windows xp både på jobbet och hemma utan några speciella knep.

Det är Windows XP:s första versioner. Alltså utan SP som har krånglat lite med SATA diskar men det är bara installera speciella drivers som återfinns på Installations skivan.
 
Damocles skrev:
Ska du ha 8GB ram så får punga åtskilliga pengar för att köpa riktiga operativ och hårdvara som klarar det också. Server-prylar i regel.

De flesta moderkort för konsumenter toppar på 4GB, detsamma gäller Windows XP home och Professional eller motsvarande typer av W2k och liknande.

Dessutom så är inte alla andra saker optimerade för det, så i en del fall kan du inte cacha adresser för en sådan mängd minne, alltså slöar du ner skiten.

BALANS är vad det hela handlar om.

Enligt den guide som blev postad här tidigare så skall man ha 10x så mycket RAM som den största bildtyp man arbetar med. Så eftersom jag arbetar med bilder på max ca 200MB så borde jag ju ha 2GB minst. Dock så säger plånboken ifrån. Uppdatering av RAM kommer vid behov ske i framtiden.

Tack för alla svar!
Ingen som vet lite om dom specifika produkterna ,dess prestanda och kompatibelhet.

//Tack
 
Damocles skrev:
Ska du ha 8GB ram så får punga åtskilliga pengar för att köpa riktiga operativ och hårdvara som klarar det också. Server-prylar i regel.

De flesta moderkort för konsumenter toppar på 4GB, detsamma gäller Windows XP home och Professional eller motsvarande typer av W2k och liknande.

Dessutom så är inte alla andra saker optimerade för det, så i en del fall kan du inte cacha adresser för en sådan mängd minne, alltså slöar du ner skiten.

BALANS är vad det hela handlar om.


Mac os 10.3 klarar 8gb dock så kostar det närmare bestämt 49.600 kr

http://store.apple.com/Apple/WebObj...1mFYmj2l/1.0.11.1.0.6.21.1.3.21.3.1.1.0?41,13
 
Damocles skrev:
BALANS är vad det hela handlar om.

Håller helt med där. Vart bara lite provokativ eftersom många rekommenderar enskilda komponenter utan att tänka på helheten.

8GB minne - inte många servrar på vårt jobb som har så mycket minne och vi har väl ändå en sisådär 250-300 servrar.

Har själv förut tänkt, privat alltså, i banorna att uppgradera systemen med olika komponenter då och då. Nuförtidem köper jag dock hellre ett helt nytt system eftersom i princip alla enskilda komponenter blivit bättre/snabbare på 12 månader. Observera att jag pratar om prestanda-system vilka egentligen oftast inte krävs mer än i enstaka fall som spel, 3d-renedering, cad, desktop-publishing etc. Det som väldigt många satsar en massa pengar på är värsting-grafikkort men hur många har egentligen nytta av det om de bara jobbar i 2d.
 
Fotografia skrev:
SCSI blir lite väl dyrt. Hoppas att dubbla hastigheten av en 7200 skall räcka långt.

Jadå SCSI blir dyrt och är egentligen overkill på en privatmaskin. Söker du hastighet på SATA-diskar skulle jag rekommendera att du funderar på Wester Digitals Raptor diskar.
 
Har själv förut tänkt, privat alltså, i banorna att uppgradera systemen med olika komponenter då och då. Nuförtidem köper jag dock hellre ett helt nytt system eftersom i princip alla enskilda komponenter blivit bättre/snabbare på 12 månader. Observera att jag pratar om prestanda-system vilka egentligen oftast inte krävs mer än i enstaka fall som spel, 3d-renedering, cad, desktop-publishing etc. Det som väldigt många satsar en massa pengar på är värsting-grafikkort men hur många har egentligen nytta av det om de bara jobbar i 2d.
Precis. Börjar man uppgradera så blir det lite i taget, och rätt var det är så har man bytt hela datorn. Bättre att vänta in och sedan köpa det bästa man har råd med, dock aldrig det helt nyaste då det är oproportionerligt dyrt i regel. Finns vissa enstaka som har behoven, men dom har oftast pengarna också.

Jag vet inte hur många gånger man sett grabbar som sitter och skryter om sin värstingdator med ditten och datten och häftigt grafikkort sen sitter dom med en totalskraltig 15" skärm och ett dåligt skrivbord och pinnstol.

Men en bra skärm överlever i regel ett par system. Och skrivbord och kontorsstol är viktigare än vad folk tror. Hur bra är det att få carpaltunnelsyndromet när man suttit och spelat för mycket med sin urhäftiga pryl. Sen spelar man inte mycket efter det alls.

Jag har 2GB i min burk, det räcker för det mesta. Jag slår i taket ibland, men det är om jag sitter och sysslar med lite panoraman eller liknande. Men då är det 16bit och 4 stycken 11MP-skanningar som ska sättas ihop. Det blir ung 70MB / bild. Sen några justeringslager och liknande och vips är man uppe i taket.

Faktum är att köper man ett grafikkort för runt 2000 så klarar det alla spelen i regel. Utan problem. Kanske inte i 1600x1200, men är man så kräsen får man betala för det.

Mina bästa köp hittils är min Synchron 8000 från Kinnarps (kontorsstol) och ett specialbeställt bord som rymmer mina dubbla 22" diamondtronskärmar (köpte av jobbet för 500kr/styck, nästan inte använda) utan att det blir det minsta trångt. 180x90cm med benstommen offset bakåt så man har gått om utrymme för benen och kan sätta fast en racingratt eller andra saker i framkant.
 
Zebulah skrev:
Intressant eftersom jag kör 250GB MAXTOR hårddisk under windows xp både på jobbet och hemma utan några speciella knep.

Om man installerar windows XP (utan sp1) på tex en Maxtor 250GB så hittar XP bara typ 130GB, en väg att gå är att använda tex Maxblast som man lägger på en floppy och då får man gå in i bios och boota upp på denna diskett. Maxblast partionerar hårddisken till 250GB och efter det installerar man windows XP. Andra hårdisk tillverkare har så klart andra program än Maxblast. Sätter du till en hårddisk på 250GB (slave) till ett befintligt system med windows sp1 så finns det stöd för stora hårddiskar, därav inga problem.

Jag fick problem med SATA, jag gjorde ovanstående och gick sedan in och laddade ner från Windows update, datorn hängde sig. Läste att det var bäst att lägga in SP1 så fort som möjligt efter windows installationen, så man inte får problem. Fick formatera på nytt och lägga in windows XP och sedan direkt från CD skiva lade jag in SP1, efter det fungerade det.
Eftersom jag bara kör SATA inte RAID och har moderkortetP4P800-E Deluxe och kopplat hårdiskarna till SATA 1 och SATA 2 skall man inte ladda in några drivrutiner tex genom att trycka F6 vid installtionen. Anledningen är att moderkortet har Intel ICH5R som inte behöver mer drivutiner än vad Windows XP har. Troligtvis behövs inte det heller på ICH6R.
 
Omar, jag har liknande saker. Raid är klart överskattat oftast. P4C800-E Deluxe.

En annan sak som du kan göra vid nyinstallation är att göra en slipstreamkopia av XP-skivan. Det betyder alltså att du lägger in servicepacket i installationen och gör en ny skiva så det redan är applicerat.
 
Hej

Jo men provade inte för att jag läste att det var rätt komplicerat att göra en slipstreamkopia.

Tyvärr så när jag tittar i loggboken står det

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\D.


Allt verkar fungera, men varningen oroar en lite. Möjligt kan det vara att windows klagar över att mitt moderkort inte stöder NSQ som finns på hårddisken. Har alla av de senaste drivrutinerna och BIOS, men kanske inte är helt kompatibelt. Kanske skulle behöva komma ut ett nyare Windows.
 
Hej

Firmwaren var felaktig från början på hårddiskarna, inget som Maxtor informerar om på deras sida och inget man kan ladda ner. Databyggarna på min lokala datoraffär upptäckte också att det firmaware inte funkade så bra så de fick ett nyare från Maxtor i England? och sedan fick jag det och uppgraderade Firmware på hårddiskarna själva. Innan kunde jag inte ens ladda in Windows på hårddisken. Behöver tydligen ha kontakter eller vara typ Maxtor återförsäljare för att få tag i det, lite svagt av Maxtor.
 
Mycket RAM-minne som reda sagt också!

Spiderq skrev:
Köp en Mac, en G5 med...
Det är nog det vettigaste jag hört av det de flesta sagt! Mac används mest inom fotoredigering och är grymma datorer! Många bildredaktioner använder väl Mac inte sant?
Jag vet inte varför någon sa AMD, har själv det, men det är känt att, mellan AMD och Pentium så fungerar den senaste mycket bättre till kontors- och mer redigeringuppgifter då AMD fungerar bättre som en spel processor! Något som jag kan själv tycka i vissa stunder.
Kan du överleva den värld av program som är begränsad till PC (väldigt liten) så köp en Mac, tysta, snabba och stabila datorer! Fördelarna är många och en stor del (även PC-användare) säger att Mac helt enkelt är en bättre dator!
 
Re: Mycket RAM-minne som reda sagt också!

Mil Congojas skrev:
Det är nog det vettigaste jag hört av det de flesta sagt! Mac används mest inom fotoredigering och är grymma datorer! Många bildredaktioner använder väl Mac inte sant?
Jag vet inte varför någon sa AMD, har själv det, men det är känt att, mellan AMD och Pentium så fungerar den senaste mycket bättre till kontors- och mer redigeringuppgifter då AMD fungerar bättre som en spel processor! Något som jag kan själv tycka i vissa stunder.
Kan du överleva den värld av program som är begränsad till PC (väldigt liten) så köp en Mac, tysta, snabba och stabila datorer! Fördelarna är många och en stor del (även PC-användare) säger att Mac helt enkelt är en bättre dator!

Det skulle bli för dyrt. Har alla dyra program till PC. Borde väl dock kunna gå att byta till en Mac verision för en inte allt för stor kostnad?

//Mattias
 
Det är nog det vettigaste jag hört av det de flesta sagt! Mac används mest inom fotoredigering och är grymma datorer! Många bildredaktioner använder väl Mac inte sant?
Jag vet inte varför någon sa AMD, har själv det, men det är känt att, mellan AMD och Pentium så fungerar den senaste mycket bättre till kontors- och mer redigeringuppgifter då AMD fungerar bättre som en spel processor! Något som jag kan själv tycka i vissa stunder.
Kan du överleva den värld av program som är begränsad till PC (väldigt liten) så köp en Mac, tysta, snabba och stabila datorer! Fördelarna är många och en stor del (även PC-användare) säger att Mac helt enkelt är en bättre dator!
Totalt tycke och smak och marginella skillnader som också beror på många andra saker förrutom processorn.


Hej

Firmwaren var felaktig från början på hårddiskarna, inget som Maxtor informerar om på deras sida och inget man kan ladda ner. Databyggarna på min lokala datoraffär upptäckte också att det firmaware inte funkade så bra så de fick ett nyare från Maxtor i England? och sedan fick jag det och uppgraderade Firmware på hårddiskarna själva. Innan kunde jag inte ens ladda in Windows på hårddisken. Behöver tydligen ha kontakter eller vara typ Maxtor återförsäljare för att få tag i det, lite svagt av Maxtor.
Jo, det låter lite svagt faktiskt.
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
Om man installerar windows XP (utan sp1) på tex en Maxtor 250GB så hittar XP bara typ 130GB, en väg att gå är att använda tex Maxblast som man lägger på en floppy och då får man gå in i bios och boota upp på denna diskett.

Är lite yrkesskadad eftersom vi alltid installerar med senaste servicepacken inlagda på installationsskivorna och dessutom gör vi minimalt med felsökningar på strulande datorer utan vi "blåser" om dem.

Men visst hade jag själv problem när jag skulle installera om min egen dator med min första SATA disk och försökte installera från en wxp-skiva med enbart SP1 inlagd. På skivan som följde med till moderkortet fanns inte heller någon mapp för det chipset jag enligt tillverkaren skulle ha.

Så mitt råd är att göra sin egna installatonsskivor med senaste servicepacket pålagt för att slippa så mycket problem som möjligt.
 
Mil Congojas skrev:Kan du överleva den värld av program som är begränsad till PC (väldigt liten) så köp en Mac, tysta, snabba och stabila datorer! Fördelarna är många och en stor del (även PC-användare) säger att Mac helt enkelt är en bättre dator!

Problemet för de allra flesta är väl att de delar dator med resten av familjen och då är nog en PC (En Mac är självklart en PC också men med PC menar jag Windows på Intel/AMD) ett bättre val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.