Eftersom du skrev "Foto och Datorn" i rubriken så förutsätter jag att datorn ska användas till fotoredigering och för att använda en dator till det så är minnet det viktigaste. 512 MB är nog rätt bra men gärna 1GB om du har möjlighet till det. Jag märker själv av att mina 512 inte riktigt alltid räcker till. Speciellt inte med några tunga program som Photoshop CS, Nikon Capture och Photoshop Album öppna samtidigt.
En annan viktig sak är bra hårddiskar som är snabba på att spara ner data och att "cacha" information. Man ska inte sticka under stolen med att CPU och/eller grafikkort också är av betydelse men det är underordnat både RAM-minne och hårddiskar enligt mig. Har man en hyffsat snabb Pentium 3 eller P4 så ska det fungera minst lika bra. Grafikkortet sköter den levande informationen och eftersom dina foto är "döda" så spelar det mindre roll. hehe skämt åsido men så länge du inte ska rendera filmer, spela grymma spel som HL2 eller Farcry så duger det precis lika bra med ett Geforce4 för några hundralappar (som för övrigt sitter i min burk).
Angående specifikationerna på minnena så är givetvis de senaste DDR2 minnena att föredra men det kräver givetvis att din dator kan hantera dom (moderkortet måste stödja den minnestypen men det gör de nya på marknaden). DDR1 funkar nästan precis lika bra och jag tror aldrig du kommer märka nån skillnad förutom i hårdvarutester. Kom ihåg att det finns mycket "hypade" grejer ute på marknaden som egentligen inte gör så himla mycket på prestandan, kanske på pappret, men inte annars.
God Jul och gott nytt år!