Annons

Foto och Datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Vad är det egentligen man skall prioritera vid ett nytt datorköp idag.

Snabbt RAM minne? Eller bara stort?
DDR eller DDR2?
Eller skall man prioritera CPU:n eller ett bra grafikkort?

Tack på förhand // Mattias
 
Beror på vad du ska ha den till. Det bästa är att ha ett balanserat system, inte att maxa någon enstaka pryl.
 
Redigera film kräver mycket kraft från CPU och mycket minne.

Att ha datorn som ren kontorsdator kräver inte alls mycket i jämförelse.

Att spela spel kräver ofta finfint grafikkort, vilket hjälper CPU till stor del.

Att allt detta kostar pengar är en annan sak.. som Mattias säger: vad ska du ha datorn till?

// Jocke
 
Eftersom du skrev "Foto och Datorn" i rubriken så förutsätter jag att datorn ska användas till fotoredigering och för att använda en dator till det så är minnet det viktigaste. 512 MB är nog rätt bra men gärna 1GB om du har möjlighet till det. Jag märker själv av att mina 512 inte riktigt alltid räcker till. Speciellt inte med några tunga program som Photoshop CS, Nikon Capture och Photoshop Album öppna samtidigt.

En annan viktig sak är bra hårddiskar som är snabba på att spara ner data och att "cacha" information. Man ska inte sticka under stolen med att CPU och/eller grafikkort också är av betydelse men det är underordnat både RAM-minne och hårddiskar enligt mig. Har man en hyffsat snabb Pentium 3 eller P4 så ska det fungera minst lika bra. Grafikkortet sköter den levande informationen och eftersom dina foto är "döda" så spelar det mindre roll. hehe skämt åsido men så länge du inte ska rendera filmer, spela grymma spel som HL2 eller Farcry så duger det precis lika bra med ett Geforce4 för några hundralappar (som för övrigt sitter i min burk).

Angående specifikationerna på minnena så är givetvis de senaste DDR2 minnena att föredra men det kräver givetvis att din dator kan hantera dom (moderkortet måste stödja den minnestypen men det gör de nya på marknaden). DDR1 funkar nästan precis lika bra och jag tror aldrig du kommer märka nån skillnad förutom i hårdvarutester. Kom ihåg att det finns mycket "hypade" grejer ute på marknaden som egentligen inte gör så himla mycket på prestandan, kanske på pappret, men inte annars.

God Jul och gott nytt år!
 
Skaffa en snabb processor och så mycket RAM du har råd med. I dagsläget är det ingen praktisk skillnad mellan DDR2 och DDR, skillnaden är bara akademisk. Det finns andra flaskhalsar i systemen idag. Om du har 1 Gb RAM klarar du det mesta. Det kan tom vara så att för mycket RAM slöar ner systemet. Om du vill köra riktigt snabbt kör du RAID med två diskar. När det gäller minne pratar man om nanosekunder. Hårddiskar har en accesstid på millisekunder, satsa på snabba diskar i RAID om du vill köra riktigt snabbt, det slår det mesta.
 
Även om det int eär så stor skillnad på DDR1 och DDR två så måste det ju vara bäst för framtiden att satsa på DDR2 eftersom 1 verkar hålla på att avvecklas. Samma som AGP som ersätts av PCI Express. Så om man nu vill kunna uppgradera mer i framtiden utan att behöva köpa nytt moderkort etc så måste det väl vara en bra satsning på DDR2 och PCIe etc.
Hårddiskarna jag har nu är 5200rpm som är väldigt sega. Hur mycket snabbare skall dom vara. Är det någon skillnad i hastighet på ATA och SATA? Är det bäst med hårdvaru RAID eller med mjukvaru RAID?
SCSI är det något allternativ? För dom är väl snabbast?

Tack för alla svar!

//Mattias Linder
 
Sata är nog det bästa när det gäller hårdisken, köp två hårddiskar,en för backupp.
DVD-brännare för att kunna plåga släkten med bilderna från semestern via tv, en bra backupp också.
Lägg pengar på ett bra virusprogram.

Bert
 
Hej

SATA hårdiskar är nog bra men kan vara (om man har otur) svåra att installera. Själv hållt på i två veckor att installera 2st Maxtor Diamondmax 10 250GB 16MB Cache SATA hårddiskar. Har fortfarande problem, tex windows loggboken klagar på att drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på hårddisken.

Söker man på nätet får man snabbt en inblick hur många det är som har problem med SATA hårddiskar. Är nog bristande kunskap, dåliga manualer, kompabilitetsproblem etc.

Finns en del bra info om SATA installation här

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514
 
Abit AA8-DuraMAX i925X 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
Asus Extreme Radeon AX700Pro 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express
Corsair VS1GB533D2 Value Select 1024Mb DDR2 PC4200 CAS2.5 533MHz Unbuffered
Intel Pentium 4 540 Prescott 3.2GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket775
Seagate Barracuda ST380013AS 7200.7 80Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA
Seagate Barracuda ST380013AS 7200.7 80Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA
Seagate Barracuda ST3120827AS 7200.7 120Gb 7200rpm 8Mb cache NCQ S-ATA

Hade tänkt RAIDa dom två 80GB som jag skall ha som systemdisk och även dumpa Photoshop Scratch på.
Den andra Seagaten hade jag tänk ha som lagring.

Vad tror ni om detta system för en digital fotograf? Tror ni RAM minnet räcker?

Vänligen,
//Mattias
 
Varför inte en lös hårddisk med usb för backup?

1200-1300kr för lacie 160gb.

Mvh

(funderar jag själv på en sådan (har i så fall en halv terrabyte hdd))
 
Eller extern hårddisk Maxtor onetouch, var bäst i någon test. Är själv nöjd med den.


Verkar vara ett riktigt bra datorpaket.

Själv hade jag nog börjat med 2 st 1GB minne (helst inte 4st 512MB) så du inte fyller upp minnesplatserna, du kanske vill ha 4GB minne sedan. Du kan ju alltid testa med 1GB minne och lägga till mer om det behövs.

Bra om grafikkortet har stöd för två bildskärmar.

Hälsningar

Omar Brännström
 
ABG skrev:
Det kan tom vara så att för mycket RAM slöar ner systemet. Om du vill köra riktigt snabbt kör du RAID med två diskar. När det gäller minne pratar man om nanosekunder. Hårddiskar har en accesstid på millisekunder, satsa på snabba diskar i RAID om du vill köra riktigt snabbt, det slår det mesta.

Hur kan för mycket RAM slöa ner systemet?

Vill man köra riktigt snabbt skall man väl satsa på SCSI eller....
 
Ska du ha 8GB ram så får punga åtskilliga pengar för att köpa riktiga operativ och hårdvara som klarar det också. Server-prylar i regel.

De flesta moderkort för konsumenter toppar på 4GB, detsamma gäller Windows XP home och Professional eller motsvarande typer av W2k och liknande.

Dessutom så är inte alla andra saker optimerade för det, så i en del fall kan du inte cacha adresser för en sådan mängd minne, alltså slöar du ner skiten.

BALANS är vad det hela handlar om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.